Projob och det lilla extra   Henrik Olausson, foto taget på New Wave Profiles höstkonference.

Projob och det lilla extra

Publicerad
2020-01-10
Skribent
Redaktionen

Det började för 100 år sedan med Johan och Saga Andersson, som emigrerade till det stora landet i väster och som av en händelse kom att börja tillverka funktionella arbetskläder. Det är en lång och fascinerande historia om ett företag som sedermera köptes upp av New Wave och som idag leds av Henrik Olausson, som VD sedan början av det här året.

– Det stämmer. Jag tog över som VD för Projob den 1 februari i år, men redan 2008 jobbade jag med försäljning på företaget. De två senaste åren har jag dock varit på D&J, säger Henrik Olausson.

Projob omsätter som varumärke drygt 200 miljoner kronor och enbart i Sverige ca 75 miljoner kronor. Man finns i de flesta europeiska länder, men har också satsat både på den amerikanska och kanadensiska marknaden.

– Generellt sett har det gått väldigt bra, men samtidigt ska vi komma ihåg att det alltid kan bli bättre, förklarar Henrik Olausson.
– Marknaderna står inför stora förändringar, som vi kan se både genom uppköp och nya konstellationer.

Bra med intern konkurrens
Inom New Wave-gruppen finns också yrkesklädsföretaget Jobman med ett sortiment som i många avseenden inte skiljer sig speciellt från Projob-sortimentet. Fast man ser varandra mer som kollegor än som bittra konkurrenter. Då är striden om marknadsandelar tuffare med företag som Blåkläder, Fristads och andra aktörer.

– Det är bra och sunt med intern konkurrens. Det gör att man alltid försöker lite extra, lite bättre, lite snabbare, säger Henrik Olausson.
– Inför 2020 kommer vi med stora nyheter, där nyckelorden är ergonomi, kvalitet och funktionalitet; samtidigt som vår prio-kollektion kommer att attrahera företag som är lite mer priskänsliga.

På Projob ser man inga större hot från en allt mer expanderande e-handel, snarare tvärtom; folk vill prova och känna på de arbetskläder man ska använda och därför kommer yrkesklädsbutikerna att fylla en viktig funktion.
Inte heller de obekräftade ryktena om att större aktörer som H&M skulle satsa på profil- och yrkeskläder oroar ledningen för Projob. Där vet man, att det krävs en god portion kunskap och professionella insikter, för att framgångsrikt vinna andelar på en yrkesklädsmarknaden med höga krav på sina leverantörer.