Muggen kan vara ett vinnande koncept   Foto; Plastprint

Muggen kan vara ett vinnande koncept

Publicerad
2020-01-13
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Att få fler att sluta köpa kaffe i engångsmuggar kan vara ett av de enklaste sätten att få sitt företag att synas och samtidigt minska klimatpåverkan. Dessutom, enligt en rapport från den amerikanska organisationen för promotion ASI, Advertising Specialty Institute, redovisas att 88% av konsumenterna äger en märkt Take Away-mugg.

Text – Elmer Törnquist

I rapporten framkommer det dessutom att dryckesmuggarna i snitt ger 1 400 intryck under sin livstid, som i snitt är 12 månader. Dessa siffror är baserade på den amerikanska marknaden. Om en Take Away-mugg kostar ca 70 kronor får man fram att varje enskilt intryck endast kostar 5 öre.

Andra fördelar
I en undersökning från Håll Sverige Rent, framkommer siffror som visar att en vanlig termosmugg endast behöver användas 45 gånger, innan den börjar löna sig rent klimatmässigt. Siffran för en dryckesmugg i bambu är 15 gånger.
I Sverige förbrukas det mellan 500 miljoner och en miljard engångsmuggar per år. Vi är faktiskt det land som dricker näst mest kaffe per person; i snitt 1 211 koppar per år. Det betyder i snitt 3,3 koppar per dag, både hemma, på jobbet och ute.
Den 2 juli i år trädde ett nytt direktiv från EU i kraft, som syftar till att minska vissa produkters inverkan på miljön. Det innebär ett förbud eller krav på minskad konsumtion av olika engångsartiklar, däribland plastprodukter och engångsmuggar.

Rabatten gav minskat svinn
Mellan april och september i år sålde Pressbyrån och 7-Eleven 80 000 färre kaffe i engångsmuggar. Detta genom ett initiativ i samarbete med Håll Sverige Rent.
Endast genom att ge en rabatt på 3 kronor, till kaffeköparna som hade med sig egna Take Away-muggar, minskade dessa två kedjor sin förbrukning av engångsmuggar med 1,55% i hela riket.

– Användningen av engångsmuggar i plast har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och mäter skräp i naturen, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.
– Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng, är ur en medhavd mugg.

Allt fler försäljningsställen av Take Away-kaffe börjar också ge rabatt till dem som tar med sig en egen mugg. Allt sammantaget kan man konstatera att, förutom de miljömässiga vinsterna som ändå är, kan det vara ett vinnande koncept att pusha extra för Take Away-muggar som ett vinnande koncept.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman