Här finns lösningar, inga problem   Roger Lobergh och Michael Barkman, foto; Master Design.

Här finns lösningar, inga problem

Publicerad
2020-01-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

För många är nog produktmedia och reklamartiklar bara vanliga prylar med logotyper på. Däremot vet teamet på Master Design i Stockholm att det är mycket mer än så. Produktmedia är ett sätt att påminna, kommunicera, marknadsföra och framför allt, lösa problem.

text– Elmer Törnquist
foto – Eric Windahl/Master Design

Vi befinner oss på Upplagsvägen 1 i södra Stockholm och här får vi bekanta oss med värdet i Produktmedia, det tredje största reklammediet i landet.

– När jag började i den här branschen för 33 år sedan, var produktmedia bara slit och släng, säger Michael Barkman, delägare och VD på Master Design.

Riktigt så är det inte längre. Michael, tillsammans med sina kollegor, har många år av samlad lärdom och kompetens, allt inrymt mellan fyra väggar och ett tak.

Att tänka säkerhet
Vi sätter oss mittemot varandra vid ett fyrkantigt bord och Michael Barkman lägger fram fyra produkter på bordet; ett block, en sak med fyra sladdar, en liten plastgrej och en svart trasa.
Det är lätt att bli skeptisk. Saken är dock den att det finns en anledning till detta, dessa fyra ting kan tillföra ett mervärde man kanske inte tänker på i första hand, men kommer uppskatta och tänka på i förlängningen.

– Om man skulle sitta på sitt jobb och göra en anteckning i blocket, så blir man påmind om företaget man fick blocket av, varje gång man skriver i det.

Den där saken med sladdar är exempelvis en kabelspindel och tillsammans med ett vanligt USB-uttag löser den en rad olika problem.

– Kabelspindeln är en rätt klurig produkt, men framför allt talar den om fördelar som mångsidighet och flexibilitet, förklarar Michael.

Mångsidigheten, som Michael uttrycker, speglar det breda upptagningsområdet, med kontakt för lightning, USB-C och micro USB. Flexibiliteten är att merparten av alla telefoner på dagens marknad kan laddas med denna.

– Det sitter USB-portar i princip överallt idag och därför kan man nästan säga att det är en hållbar, användbar och långsiktig produkt.
– Då behöver man inte tillverka powerbanks längre och den kan passa för en familj i en bil, lika bra som den kan passa på en arbetsplats eller när man sitter på restaurangen.

Vid framtagandet av kabelspindel började man tänka säkerhet. Allt som oftast börjar en typisk USB-kabel synkronisera, vilket är bra när man ska ladda över bilder och information till sin arbets- eller hemmadator. Om man däremot är på annan plats och endast vill ladda, då kan det vara en säkerhetsrisk.

– Att använda en offentlig USB-port är lite som att hitta en tandborste på gatan och stoppa in den i munnen. Du har ingen aning om var den varit, säger Caleb Barlow, på IBM Security till tidningen Forbes.

I artikeln från Forbes påtalas riskerna med att USB-uttag kan överföra data, som exempelvis nedladdning av personlig information eller uppladdning av skadlig programvara.

– Det är viktigt att sladden inte börjar synka och det gör inte den här kabelspindeln, fortsätter Michael.

Med detta sladdar vi in på den svarta plastgrejen, som är ett skydd för webbkameran som nästan varenda dator har idag. Man kan faktiskt aldrig veta om det är någon som sitter på andra sidan och tittar.

– När jag sitter på kundmöten brukar jag fråga; när du sitter och jobbar hemifrån, är du alltid klädd som du vill att andra ska kunna se dig på Facebook?
– Denna grej är något som speciellt unga människor förstår direkt, eftersom de vet att webbkameran är något av det enklaste för en hackare att ta, säger Michael Barkman.

– Med den här kan man dessutom börja tala om webbsäkerhet och kommunikation.

Dessutom sitter den på ett guldläge, mitt framför näsan på skrivbordet. Michael berättar, att när han började i branschen, drömde man om produkter som man kunde ha på skrivbordet. Till slut förefaller den sig lika naturlig som andra produkter man vanligtvis har på skrivbordet; pennor, block, halvdruckna kaffekoppar.

Värdet i en gåva
Precis som de ovannämnda produkterna kan förknippas med ordet flexibilitet, förknippas allt som oftast även många arbeten med samma ord idag. Nu behöver man inte sitta på en specifik arbetsplats, idag kan man arbeta i princip var man vill.

– Det betyder att dessa tre produkter är ett bra paket för den mobila arbetaren; man kan göra anteckningar var man än är, man kan alltid ladda telefonen och kan sitta lugnt med ett skydd för webbkameran.

Men det var ändå fyra produkter som låg framför oss. Michael plockar upp den svarta trasan, som egentligen är en putsduk.

– Det här är ytterligare en produkt som är användbar. Det är både en putsduk för skärmen och fungerar som en musmatta på glasunderlag, förklarar Michael Barkman.
– Perfekt för alla med kladdiga glasögon och skärmar. Visst, en telefon kan man lätt torka av på tröjan, men när jag sitter med paddan ser det lite lustigt ut om jag drar den över magen.

Vi skrattar tillsammans, men övergår snabbt till att bli lite psykologiska i samtalet, för nu går vi in på människors beteenden.

– Om man skulle få dessa produkter från någon, som en gåva, då kommer man att använda dem. Varför? För de löser problem.
– Vi människor tar mer än gärna emot gåvor och som människor är vi beredda att göra saker för att få något. Här passar produktmedia extremt bra.

Det ligger något i det Michael säger och tankebanorna går snabbt till Facebook och alla inlägg som folk gillar, kommenterar och delar. Varför gör man det? Jo, för att man vill vara med i utlottningen av en gratis gåva. Det är exakt samma princip.

– Har man fått den som en gåva kan man leva med att det står Master Design och är reklam på produkten, för att det löser ett problem. Nästan all annan marknadsföring upplevs som störande; TV-reklam, bioreklam, radioreklam, internetreklam.
– Det är det här som vi jobbar för; att ha produkter som löser problem för våra kunders kunder och att ha produkter som kan berätta våra kunders historia, säger Michael.

Få sin historia berättad
Produkter till lägsta pris är inte det som klingar bäst i öronen här. Därför är den typen av upphandling ett fenomen Master Design helst undviker.

– Jag brukar säga till kunden; handlar det bara om priset, kom inte till mig. Den som vet vad den vill ha, vet vad den vill berätta, kan allt om miljö och tillverkning, gör förmodligen jobbet lika bra själv, säger Michael Barkman.

Som det är nu finns Google, där man kan få fram i princip alla möjliga tänkbara produkter, från världens alla hörn och till priser som kan tilltala den mest begränsade budgeten. Fast då bör man även ha i åtanke, att det är ens eget ansvar att kontrollera såväl innehåll i produkt och märkning, som lagar, regler och leveranser.

– Finns det en kreativ mätare med i bilden i upphandlingen, då brukar vi däremot stå högt i kurs.
– Om ett företag är noggrann med sitt varumärke och är rädd om det, då tycker man oftast om att arbeta med oss. Våra kunder vet att vi har koll på hela produktionen och processen och att det inte blir några härvor.

Det finns många företag med samma egentliga inriktning, men alla företag har en egen historia och en egen väg man vill gå. Det är det som gör alla företag unika.

– Vi berättar kundens historia utifrån de värden som de har, eftersom man måste känna igen företaget i produkten, fortsätter Michael Barkman.

Den gemensamma nämnaren
Som tidigare skrivet tar vi människor gärna emot gåvor, vilket är en stor fördel med produktmedia. Vi är inte heller är lika mottagliga för sälj idag. Därför blir giveaways och presentreklam en stor fördelsfaktor då vi, som tidigare skrivet, gärna tar emot gåvor.

– Villkoret är dock att det ska vara hållbart, kreativt, roligt och det behöver lösa ett problem.
– Om det inte löser ett problem är det nedskräpning och då kan man lika gärna spara pengarna. Det är inte direkt så att någon behöver en till T-shirt eller fler pennor egentligen, säger Michael.

– Vi lever i ett överflödssamhälle redan, så produkten både ska och måste lösa ett problem.

Den som har ett event lägger mycket pengar på att det ska vara snygga presentationer, bra mat och dryck, roligt och underhållande. Vad kan ett av problemen vara med detta?
Det kan vara att man vill att deltagarna minns att man var på ett trevligt event. Med produktmedia påminns man om tillfället och kan repetera händelserna, varje gång man använder produkten.

– Vi kan ta ett exempel med att folk ofta frågar efter USB-minnen, även fast man oftast lika gärna kan maila filerna eller lägga på en dropbox, berättar Barkman.
– Då brukar vi ställa motfrågan om de använder USB-minnen ofta. Vi brukar få lite ängsliga nej-svar och då löser inte ett USB-minne några problem.

– I det här läget brukar vi komma fram till att man vill ge en gåva och det finns mängder av andra produkter som man kan ge, som löser andra problem.

Med detta kan man återkoppla till kabelspindeln i början av reportaget, som fyller de nyligen nämnda gemensamma nämnarna;

– Den ger en mycket lägre miljöpåverkan än en powerbank, den är hållbar. Den är mer kreativ och rolig än en powerbank. Den löser ett problem med andra ord, säger Michael.
– Det är väldigt många människor som går runt med en tom powerbank i väskan, vad löser det för problem egentligen?

Innovation från hela världen
Företaget ligger ständigt i framkant. På Master Design är det något av en självklarhet att hitta och utveckla innovativa produkter. Att hålla koll på vad som är trendigt, det som folk faktiskt vill ha, är extremt viktigt.
Vi får sällskap av Roger Lobergh, delägare och inköpschef på Master Design. Han och Michael Barkman reser regelbundet på mässor över hela världen.

– Vi gör det för att få inspiration och hitta nya, spännande produkter. Vi kontrollerar även tillverkningen hos våra producenter, för att se till att allt går rätt till, berättar Roger Lobergh.

Det sistnämnda är något som faller in väldigt mycket på Rogers ansvarsområde. Han ser till att hålla koll på hela produktionsprocessen och säkerställer att underleverantörerna håller den höga nivå som man faktiskt kräver.

– Inte sällan är det till och med högre kvalitet på produktmedia än vanliga konsument produkter idag, eftersom att företag ska sätta sitt varumärke på produkten, fortsätter Roger.
– Det ställs enormt högra krav på företagen idag och man kan förvånas lite när stora företag gör affärer med små aktörer egentligen; när de gör affärer som har högre värde än den lilla aktören omsätter per år.

Det är en intressant tankeställning som nu ligger i luften, för hur blir det om det sker avvikelser i ordern. Om det är feltryck eller andra produktionsfel. Hur ska det lilla företaget ha råd att betala sig fria?

– Om man som konsument går in i en butik och köper en tröja, då har man själv valt om det är lite sämre tryck. Men i vårt fall måste vi kunna garantera till 100% att det är bra varor, fortsätter Roger Lobergh.

Självklart händer det att det förekommer avvikelser i produkterna hos Master Design, men här finns en välinarbetad modell på hur man ska följa upp och undersöka vad som har gått fel.

– Vi är väldigt noggranna. Vi måste hela tiden bevaka och kontrollera att produkterna är 100%, både beträffande kvalitets- och produktionskraven.

Bolaget har precis blivit granskade i en extern revision, av sina ledningssystem ISO 9001 och 14001. Revisorn fann inga avvikelser eller observationer och hade inga förslag på förbättringar. Med andra ord är ledningssystemen väl integrerade i verksamheten.

Ett sunt företagande
Tittar man runt lite i lokalen upptäcker man en bild, som sitter på flera olika ställen. På bilden syns fem värdeord som man förhåller sig till; Hållbara, Kreativa, Kundorienterade, Kommunikativa och Passionerade.

– Dessa värdeord är vår riktkurs; vi har valt dem för att det är så vi ska agera, säger Roger.

Vart femte år väljer styrelsen en strategisk plattform. Här finns flera delmål och värdeorden är, precis som Roger säger, till för att man ska få en aning om vilken riktning man ska ta. Allt för att nå dit man vill och ständigt utvecklas; en stark vilja att alltid kunna bli bättre.

– Och vi är inte rädda för att träna. Vill vi att något ska bli annorlunda måste vi öva, öva, öva och öva. Sitter inte företagspresentationen, sitter inte värdeorden, då nöter vi det tills det sitter ordentligt, fortsätter Roger Lobergh.

Det är lite som i skolan, när man skulle träna glosor och lära sig stava ordentligt. Då satt man och skrev samma ord flera gånger om; man fick öva, öva, öva och öva, tills det satt ordentligt och blev rätt. Då lärde man sig och fick en guldstjärna i kanten.
Nu handlar det inte om att lära sig stava komplicerade ord hos Master Design, för att förtjäna en guldstjärna. Istället kan trevliga företagsaktiviteter vara en morot för att det ska bli rätt och riktigt.

– Det kan egentligen vara allt ifrån att vi går på bio en vardagskväll och äter en matbit tillsammans, till att vi lagar mat, gör aktiviteter och umgås en hel lördag, berättar Roger.
– Vi gör många aktiviteter tillsammans och det funkar, för vi trivs med varandra. Självklart anpassar vi oss också, alla har olika familjesituationer, men vi försöker hitta något som alla kan vara med på.

Nu med 33 år av erfarenhet
Vi tar en tillbakablick på Master Design AB, aktiebolaget som under räkneskapsåret 2018 omsatte nästan 70 miljoner kronor. Michael och tre kompanjoner grundade företaget år 1987. Då var omsättningen inte riktigt lika hög, men det var fyra duktiga säljare och det gick bra för Master Design.

– Fast för drygt 9 år sedan löste jag, Maria From och Roger ut de gamla ägarna och tog över företaget helt, berättar Michael.
– Det är lite kul, för tittar man tillbaka runt den tiden kan man se at det har varit en jämn tillväxt varje år.

På den vägen är det och idag är det ett stabilt företag, med en jämn tillväxt och god laganda i en relationsbransch. Båda instämmer att det är en väldigt rolig bransch att arbeta i, för man får alltid vara med när företagen ska göra något kul.

– Det är få kundjobb som gäller uppsägningar, säger Michael skämtsamt innan vi avslutar intervjun och mötet.