Teknik är ändå häftigt

Teknik är ändå häftigt

Publicerad
2019-12-09
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Jag läste nyligen att Kopparbergs Bryggeri utvecklar AR-glasögon, augmented reality, för operatörer som ska sköta maskinerna som tappar dryck på burk och flaska. Här är tanken att operatören ska kunna lära sig maskinerna och öva, utan att det är skarpt läge om något går fel. Med andra ord, en smart implementering av teknik.För det är ändå rätt häftigt att den tekniska utvecklingen går framåt. På alla plan, åt alla håll. Eller ja, egentligen alla håll förutom bakåt. Sak samma.
Däremot känner jag att det finns lika många, om inte fler, fel sätt att använda teknik, som det finns rätt sätt. I det här fallet tänker jag framför allt på datadelning, AI-algoritmer och givetvis den kontroversiella tekniken; ansiktsigenkänning.
Om man tänker på den sistnämnda, så är jag väl inte helt emot det, så länge den används på rätt sätt. Det vore en suverän sak att implementera och iscensätta för svenskt rättsväsende. Inte i handeln. Förstår dock att man vill rikta sina kampanjer och erbjudanden till exakt rätt person, som är intresserad av produktgruppen. No biggie. Har man heller inget att dölja, då ska det väl inte var några problem med ansiktsigenkänningen. Det till trots, låt det stanna med lag och ordning.
Men frågan är om det inte blir lite väl mycket riktad reklam ibland. Om jag nämner stålborste nära min telefon eller googlar stålborste. Då ser jag artiklar som handlar om stålborstar i min Google-assistent och webbannonser på alla möjliga hemsidor, om just stålborstar från alla möjliga företag.

En annan nyhet, om än inte teknisk, är att AGI lägger ner en av sina tidningar; Cap & Design, vilket var en tråkig nyhet att höra. Det är faktiskt extremt roligt att göra en tidning och personligen blir jag stolt vid varje nytt nummer. Pressad. Stressad. Förtvivlad. Ångestfylld, men plötsligt lättad och nöjd till tusen. Det är en underbar känsla till slut. Dock förstår jag, eftersom att de vill fokusera mer på rörligt material och seminarium. Så länge Peter Ollén håller Sign & Print vid liv är jag nöjd.
Något annat jag är nöjd över är att vi precis påbörjat vår betatest av vårt veckobrev, som ska komma ut varje fredag. Dra gärna iväg ett mail till mig eller någon på redaktionen om ni vill ha det också.
Visst, vi kanske börjar lite väl sent egentligen, men vad gör det. Vi har haft fullt fokus på att satsa på vår premiumprodukt; papperstidningen, ett printat media för branschen som sysslar med Print, Profil och Promotion.
Vi har väl också börjat inse och förstå det faktum att det faktiskt är viktigt att ha en mer digital närvaro idag, även om det för min del är lite tröttsamt. Jag menar, när man sitter ett gäng vänner och umgås, det plingar till i fickan och direkt åker mobilen upp. Sedan sitter mer än hälften med telefonerna och chattar, istället för att prata och umgås på riktigt.
Det var lite av den anledningen som jag stängde av mina personliga sociala medier i slutet av oktober. Likväl som många andra svenskar, känner jag mer och mer att det är bortkastad tid. Det höll i sig ett par veckor, sedan kände jag att jag lika gärna kan ha dem igång. Behöver inte vara aktiv eller ha det på startskärmen. So I did. Använder jag sociala medier idag? Ja, men inte för att sitta och slöskrolla flödet i brist av nöje.
Inte så konstigt att mobillådan blev årets julklapp, även om jag inte förstår vem som skulle vilja få en eller ens ge bort en. Konstig julklapp till privatpersoner, men troligtvis en utmärkt julklapp till och för företag. Givetvis printad, folierad eller graverad också.
Med dessa ord tackar vi på Screen&Marknaden för år 2019, som något varit både händelse- och kunskapsrikt. Jag ska se till att äta några finska juldelikatesser, vila några dagar, skåla i champagne och sedan ska vi se till att kickstarta år 2020 med bravur.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta, eller som vi säger på andra sidan av Östersjön; God Jul och Gott Nytt År

Elmer Törnquist
Chefredaktör
Screen&Marknaden