Ny leverantör till handbollslandslaget   foto; Mud Studios

Ny leverantör till handbollslandslaget

Publicerad
2019-12-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Under året som gått har sportvarumärket Craft gjort stora satsningar på lagsport och knutit samarbeten med flera klubbar. Vid halvårsskiftet inledde ett nytt Craft samarbetet inom lagsport, det som kallas Teamwear, som ny klädleverantör för det svenska handbollslandslaget. Ett samarbete som sträcker sig över fyra år.

– Vi är fantastiskt glada över att få börja samarbeta med det svenska handbollslandslaget, säger Stefan Persson, VD på Craft.
– Det är ett av våra mest folkkära och mest jämställda landslag. Vi gör en jättesatsning på Teamwear och med detta samarbete får vi en perfekt plattform för att stärka varumärket Craft inom lagsport.

– Det känns mycket spännande att bli en del av denna nationella publiksport och medverka till att ta svensk handboll till nya höjder.

Det svenska handbollslandslaget är förutom ett av världens bästa landslag, även helt jämställda. Både herr- och damlandslagen har samma förutsättningar; lika antal dagar vid landslagssamlingar, samma antal ledare och likställd ekonomisk ersättning.
I de senaste mästerskapen visade man denna enorma kapacitet både på herr- och damsidan och herrarna kommer väl rustade till EM 2020 som spelas 9-26 januari.

24 nationer i tre länder
För första gången kommer tre länder att tillsammans arrangera mästerskapet: Sverige, Norge och Österrike. Det är även första gången som 24 nationer kommer att delta.
Samarbetet innefattar samtliga svenska landslag inom herr, dam och ungdom. Det innebär att Craft kommer att förse spelarna med matchställ, träningskläder, underställ samt plagg för återhämtning och uppvärmning.
Avtalet innefattar även att Craft, i samarbete med spelare och ledare, tar fram en unik match- och träningskollektion. Matchtröjan blir Crafts stryktåligaste och starkaste hittills, specifikt framtagen för att klara av de tuffa förhållanden handboll i världsklass innebär.

– För oss är det viktigt att vi får atleternas perspektiv på produkterna. Det är de som ska spela och prestera i plaggen, så deras synpunkter är oerhört viktiga i utvecklingen av den nya kollektionen, säger Daniel Högling, Product & Marketing Director på Craft.

– Vi är mycket glada att vara en del av Crafts framtida satsning på handboll, säger Stefan Lövgren, VD på Svenska Handbollslandslaget.
– I våra samtal har Craft varit mycket lyhörda och vi känner i partnerskapet både en stark koppling mellan oss och en genuin uppskattning av handbollens värderingar. Att våra landslag dessutom bär ett svenskt varumärke när de representerar Sverige i världshandbollen, känns extra roligt.

Craft har sedan tidigare flera samarbeten inom området Teamwear, exempelvis med de europeiska handbollsklubbarna Randers och Esbjerg samt fotbollsklubbarna Dynamo Dresden, SV Darmstadt, PEC Zwolle och KAA Gent och svenska Hammarby Fotboll.
Screen&Marknaden har tidigare rapporterat om att det är Örebroföretaget NeH Reklam som är leverantör till Handbolls EM i Sverige.