Nya ägare till Brandfactory

Publicerad
2019-11-25
Skribent
Redaktionen

Tre av bolagen inom koncernen Brandfactory i Sverige lämnade i november i fjol in ansökningar om företagsrekonstruktion, till Södertälje tingsrätt. Syftet var att hantera bolagens skuldsättning och skapa långsiktiga, hållbara finansiella förutsättningar.
I slutet av november kunde företaget dock meddela att en överenskommelse hade slutits, som innebär att Lazarus Equity Partners AB förvärvar hela koncernen, inklusive dotterbolagen som inte var med i rekonstruktionen.

– BrandFactory är marknadsledare i många spännande segment, med stora och lojala kunder. Vi tror att vårt förvärv av bolaget är en viktig del i den nystart som nu behövs, säger Claes Jonson, partner i Lazarus Equity Partners AB.
– Vi ser synnerligen goda möjligheter att stärka bolagets position framöver och vi hoppas att vi som nya ägare kan tillföra den handlingskraft som krävs.

Redan i branschen
Det nya ägarbolaget specialiserar sig på att vända utvecklingen för bolag i utsatta situationer, och äger sedan sommaren 2019 exempelvis 60% i lokaltidningen Mitt i Stockholm. Resterande 40% ags av andra finansiella investerare.

– Jag är stolt och glad över att få aktiva och erfarna ägare som tror på bolaget och ser potentialen framåt. Det är också ett lugnande besked till våra medarbetare, leverantörer och kunder, säger Annica Axelsson, VD på BrandFactory

Den pågående rekonstruktionsprocessen för tre av koncernens bolag; Nya BrandFactory AB, BrandFactory AB, BrandFactory Sverige AB löper på, likviditeten är god och leveranser sker enligt plan.