Leverantörsdagen 2019   Tomas Olsson, grundare och VD på Olsson & Co

Leverantörsdagen 2019

Publicerad
2019-11-15
Skribent
Redaktionen

Olsson & Co arrangerade den 13 november återigen Leverantörsdagen 2019, med ett 40-tal leverantörer och över 60 besökare. Hit kom man för att inspireras och diskutera branschens möjligheter i framtiden.

– Det handlar om att tänka nytt. Inte göra det vi gjorde igår utan att tänka i nya banor. Branschen måste sluta att fokusera på bara produkt och pris. Vi måste visa värdet för kunden, det är här vår framtid finns, säger Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co.
– Vad är värdet för kunden att till exempel muggen är gjord av bambu, PLA eller porslin? Vad är värdet av att muggen är tillverkad i en fabrik där personalen har schysta arbetsvillkor? Det är den här typen av frågor som vi måste ställa till oss själva i branschen framöver.

Bäst för varumärkesbyggande
Branschen har stora utmaningar, men Olsson & Co menar att det också finns fantastiska möjligheter. Produktmedia har under lång tid setts som pennor och muggar med en logotyp, men många undersökningar visar att det inte finns någon annan mediekanal som är starkare och mer kostnadseffektiv för varumärkesbyggande som produktmedia, om man använder den på rätt sätt.

– Det handlar om att tänka nytt. Inte göra det vi gjorde igår utan att tänka i nya banor. Vi vet sedan länge att exempelvis en brandad jacka som någon gillar används mycket och att varumärket exponeras tusentals gånger, säger Tomas Olsson.
– Brukaren får en positiv känsla av varumärket och pratar om jackan och varumärket med andra, många gånger. Vi behöver fokusera på produktens nytta, värde och kvalitet. Det är så vi tillsammans kan få branschen att blomstra.

Under Leverantörsdagen 2019 presenterade Olsson & Co sina tankar kring produktmedia och trycksaker. Det bjöds på inspirationsföreläsning från Linda Hammarstrand som berättade om hur organisationer förändras när man tänker nytt och hur viktigt det är med en positiv och energigivande kultur.

– Det är fantastiskt att Olsson & Co tar det här initiativet med Leverantörsdagen 2019. Vi har arbetat med Olsson & Co i många år och värdesätter verkligen deras engagemang för att göra branschen bättre, säger Roberto Anselmo, Marknadschef på Sandryds.
– De har helt rätt i att vi måste arbeta tillsammans för att visa marknaden hur man effektivt och smart kan arbeta med exempelvis produktmedia. Vi på Sandryds backar Olsson & Co hela vägen i det som de vill göra för branschen och vi hoppas att få vara en del i det här utvecklingsarbetet även i framtiden.