Nytt koncept för hållbarhet inom skyltar   Foto; Accus

Nytt koncept för hållbarhet inom skyltar

Publicerad
2019-11-25
Skribent
Redaktionen

Nu hoppar skyltföretaget Accus AB i Malmö på tåget med hyreslösningar på skyltar och kör samtidigt en hållbarhetskampanj, i samband med det nyinstiftade begreppet White Monday.

Företaget uppger att det varje år uppskattningsvis tillverkas 5 000 ton nya skyltar, bara i Sverige. Däremot finns det inga siffror på hur många skyltar som kastas.
Majoriteten av alla skyltar som tillverkas anpassas efter företagets logotyp och en speciell lokal.
Oftast blir det tyvärr att skylten kastas när företaget byter logotyp eller flyttar, trots att en skylt är gjord att hålla i flera decennier. Det vill Accus se ändring på.

– För mig är det extremt viktigt att driva en verksamhet som är ansvarsfull och hållbar. Vi jobbar med att utveckla cirkulära skyltprodukter och affärsmodeller, säger André Zandelin, VD på Accus.

Därför använder skyltföretaget 100% återvunnen plast i sina akrylskyltar. Dessutom är de tillverkade och designade på ett sätt som gör att man kan separera och återanvända 98% av materialet i skyltarna.

Förklara varför det är viktigt
Kampanjen riktar sig till skolor i södra Sverige. Priset är en återanvänd skylt som det står Fritidsgård på. Den skola som skriver den bästa motiveringen till varför hållbarhet är viktigt och skickar in en bild som visar var de vill sätta upp skylten, vinner tävlingen. Men det är inte bara attityderna i skyltbranschen som behöver förändras. Accus vill se skärpt lagstiftning.

– Vi vill se ett större krav på utökat producentansvar när det gäller skyltar. Vi lyder idag den för elektronik och har alltså ett visst producentansvar, men vi vill utöka det så att vi hittar sätt att säkerställa att skyltar inte blir avfall, utan används på nytt, säger Amanda Cawood projektledare på Accus.

Kampanjen drar igång på de sociala medierna Facebook och Linkedin onsdagen den 27 november.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman