En skylt kan säga allt   Carl Granöö i bakgrunden

En skylt kan säga allt

Publicerad
2019-11-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det är en strålande vårdag i mitten av maj månad och vi sitter i ett smakfullt inrett konferensrum hos FocusNeo i deras Stockholmskontor på Instrumentvägen 11 i Hägersten. Det blir ett långt och inspirerande samtal med Carl Granöö, försäljningschef på företaget och marknadschefen Lars Lindberg.

Byline;
Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl

Det var så sent som hösten 2018 som företaget bytte namn från tidigare Focus Neon till FocusNeo. Neon stod för det företaget redan från början, i mitten av 1960-talet, arbetade med; neonskyltar. När man nu istället kopplar ordet neo till företagsnamnet, så har det en symbolisk betydelse. Neo är ett grekiskt ord som betyder ny. Med det vill företagsledningen för FocusNeo visa att man både lyssnar till sina kunders behov samtidigt som man befinner sig i en ständig utveckling genom bl a ny teknik, nya produkter och nya tjänster.

Lars Lindberg

Unika styrkor
Den nya plattformen och grafiska profilen lanserades på ett internt event i mitten på september 2018.

– Det är viktigt att alla våra medarbetare känner sig involverade i strategin och arbetet framåt. Vi tror på våra medarbetare och våra unika styrkor, som nu får en profil som mer stämmer överens med det företag vi är idag och som vi har skapat tillsammans.
– Den nya profilen ska spegla vårt arbete och visa på att vi är nytänkande och innovativa i det dagliga arbetet, deklarerade Magnus Näslund, VD FocusNeo i ett pressmeddelande i anslutning till lanseringen.

Fast det är inte den enda stora nyheten på sistone när det gäller FocusNeo. I april 2019, alltså för bara ett drygt halvår sedan, meddelade företaget att man träffat en överenskommelse med det tyska företaget Maas+Roos AG om ett minoritetsägande i FocusNeo, vilket också inkluderade en option på ökat aktieinnehav i en framtid.

Lokalerna hos FocusNeo

Samarbete blir minoritetsägande
Maas+Roos AG är en global aktör och producent av ljusskyltar och tekniska lösningar med LED-teknik. Samarbetet mellan FocusNeo och Maas+Roos startade redan 1975. Idag är FocusNeo exklusiv återförsäljare av Maas+Roos-produkter på den nordiska marknaden.
Tillsammans har de båda företagen drivit utvecklingen av ljusskyltar och har genom åren hjälpt stora kunder som t ex SEB, Saab, ABB och Hydro med ljusskyltar och profilering. Företagen har bl a utvecklat LPFLEX-tekniken, som idag är världsledande för ljusskyltar med LED-teknik.

Fabriken hos Maas+Roos i Tyskland, foto; FocusNeo

FocusNeo blir nu del av en växande koncern. Maas+Roos Group har vuxit snabbt under de senaste tio åren genom bl a stora investeringar i nya produktionsenheter i Tyskland, Förenade Arabemiraten och Indien. Gruppen har nu ca 450 anställda och omsätter drygt 42 miljoner euro eller ca 443 miljoner kronor.

Börja från början
Samtalet med Carl Granöö och Lars Lindberg svingar sig från företagets historia och skyltteknikens makalösa utveckling till framtidens möjligheter och samgåendet med Maas+Roos.

Carl Granöö

På hemsidan får vi veta, att det började 1965 i Stockholm. Rolf Näslund grundar Focus Neon med ambitionen att hjälpa företag bli synligare och tydligare för sin omgivning och det med hjälp av tillverkning och underhåll av ljusskyltar. Företaget höll då till på Rådmansgatan i centrala Stockholm och den första kunden blir Endres Livsmedel på Odengatan 54. Under 1966 växer verksamheten till fyra medarbetare och man flyttar till nya lokaler på Vikingagatan i Vasastan.

– 1971 köps Atlas Neon AB upp och redan 1972 förvärvar Focus Neon verksamheten i Philips Neon, grundat redan 1924 och ett av dåtidens äldsta och största företag inom skyltbranschen, berättar Carl Granöö.
– Vid förvärvet får man tillgång till know-how, licenstillverkning av Philips Reflektarör och produktutveckling i världsklass.

– Genom förvärvet blir Focus Neon marknadens största och ledande aktör inom ljusreklam, en position som vi anser oss ha än idag. Man flyttar också in i Philips lokaler här på Instrumentvägen i Hägersten i Stockholm.

Under 1973 får Focus Neon uppdraget att leverera 600 skyltar till Skandinaviska Enskilda Banken, nuvarande SEB, vilket blir inledningen på ett viktigt och nära samarbete som ännu pågår, nu mer än 45 år senare.

Tidigt samarbete
Redan år 1975 inleds samarbetet med tyska Maas & Roos AG. Den tyska fabriken är idag fortfarande huvudleverantör till FocusNeo, som med andra ord inte har någon egen skylttillverkning i Sverige längre.
Stora beställningar från t ex PK-banken, Föreningsbanken och Arla leder till att FocusNeon öppnar filialer i Göteborg och Malmö under senare delen av 1970-talet.
1978 levereras den första elektroniska skylten; en tid- och temperaturskylt till TryggHansas nya huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm.

– Från att neonskyltarna varit totaldominanta i stadsbilden under 50- och 60-talet, vänder trenden och under 70- och 80-talen börjar istället billiga, lysrörsbestyckade ljuslådor att synas allt mer, förklarar Lars Lindberg.
– För FocusNeo startar 80-talet med ett uppköp av Neontjänst AB i Göteborg och 1983 görs ett av de mer spektakulära arbetena i Stockholm, då FocusNeo får uppdraget att renovera NK-klockan.

1988 flyttas neonrörstillverkningen från Hägersten till Jönköping efter ett övertagande av företaget Astralskylt.

Foto; FocusNeo

 

Näslund som VD
Under slutet av 1990-talet slår lysdioden igenom som belysningskälla och 1998 introduceras LPFLEX i Skandinavien. Ungefär samtidigt försöker Stockholms Stads stadsarkitekt Per Kallstenius återskapa de stora paradgatorna i Stockholm med nya trädplanteringar, cykelbanor och mindre bilism. Även skyltningen i stadsmiljön påverkas, när ljuslådor mer eller mindre förbjuds till förmån för fristående profilbokstäver.

År 1998 är första gången priset för Årets skylt i Stockholm delas ut och FocusNeo står som vinnare med Café Milano på Kungsträdgårdsgatan. Året därpå vinner FocusNeo samma pris med Falcks stora, röda ljusskylt i Västberga.

Grundaren Rolf Näslund slutar som VD under 2000 och verksamheten drivs vidare under ledning av sönerna Mikael och Magnus. Mikael axlade till en början rollen som VD, men sedan mer än 10 år tillbaka är det Magnus Näslund som styr verksamheten framåt.

Foto; FocusNeo

LED gör entré
Teknikutvecklingen fortsätter intensivt under 2000-talet och en allt större andel skyltar tillverkas med LED som belysningskälla. FocusNeo får uppdraget att renovera NK-klockan för andra gången och denna gång byts neonrören ut och ersätts med LED-teknik.
För 10 år sedan, 2009, bildades Focus Electronic AB, för att sköta försäljningen av elektroniska skyltar, LED-displayer och trafiksystem. Samma år läggs tillverkningen av neonrör i Jönköping ned på grund av den allt minskade efterfrågan på klassiska neonrör. Idag, 2019, finns i princip bara en svensk kommersiell tillverkare av neonrör i landet kvar och det är ett mindre företag i Västerås.

Under 2012 genomförs ett av de mest omfattande och tidspressade projekten i FocusNeos historia, då detaljhandelskedjan Dressmann byter logotyp och inte mindre än 1 300 skyltar ska bytas på 370 butiker i sju länder under en tidsperiod på 12 dagar.
Focus vinner avtalen att profilera nya Tele2 Arena i Stockholm, hemmaplan för herrallsvenskans fotbollslag Hammarby och Djurgården samt norra Europas största köpcentrum, Mall of Scandinavia. I profileringen av Mall of Scandinavia ingår även leverans av Europas hittills största LED-display på 525 kvm. Och det som nu inte är historia är nutid …

Gör loggan rättvisa
Tekniken att tillverka skyltar som syns har genom tiderna hela tiden utvecklats och gått från klarhet till klarhet; från handskurna klichéer till neonrör och bockade bokstäver i plåt. Den klart största revolutionen inom skylttekniken kom med utvecklingen av lysdiod-tekniken.

– Det är nu man började kunna göra logotyperna rättvisa, så att den på skylten också såg ut exakt som den skulle och inte bara liknade originalet, säger Carl Granöö.
– Med plasten, neonet och plåten fanns det alltid begränsningar, men med LED och lysdioden har allt blivit möjligt. Dessutom vågar jag också påstå att vi på FocusNeo var först ute på marknaden med den nya tekniken.

Var sak har sin tid och sin plats; självklart kommer de olika teknikerna att finnas kvar på ena eller andra sättet. Det kommer säkerligen alltid att finnas de som vill ha en neonrörsskylt; frågan är bara om det kommer att finnas någon som kan, någon produktionskapacitet med den gamla hantverkstekniken att blåsa unika neonrör i glas.

Foto; FocusNeo

Grunden är kompetens
FocusNeo har alltså ingen produktion i Sverige, utan majoriteten av alla ljusskyltar produceras hos Maas+Roos i Tyskland, närmare bestämt i Hilpoltstein, strax söder om Nürnberg.

– Här hos oss på FocusNeo samlar vi alla innovationer, all kreativitet, allt nytänkande och all exklusiv design. Vi är på sätt och vis mer än en helhetsleverantör och det vi gör är mer än en skylt, menar Lars Lindberg.
– Vi skapar, bygger, uppgraderar och förädlar företagens varumärken och använder skylten som ett medium för att nå målen.

Siffror som imponerar är att FocusNeo under 2018 genomförde mer än 3 500 unika skyltprojekt av olika slag. Man åtog sig drygt 900 serviceuppdrag och har kontor eller representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Hudiksvall, Helsingfors i Finland och Oslo i Norge.
Dessutom är man enbart i Sverige drygt 50-talet medarbetare med en omsättning på dryga 145 miljoner kronor.

Carl Granöö visar skyltar

Ser en spännande framtid
Det råder ingen tvekan om att LED är framtiden och att det är en utveckling som kommer att fortsätta; kanske inte genom några större epokgörande revolutioner, utan snarare genom en rad av ständiga förbättringar och nya innovationer.

– Vi ser redan i dag att det finns allt fler kvalitetsleverantörer och att LED-produkterna blir allt bättre med avseende på energiförbrukning, livslängd, lyskraft och färgåtergivning, påpekar Carl Granöö.
– Sedan finns det spännande områden där innovativt nytänkande kan bana väg för intressanta saker som trådlös styrning av skyltens innehåll eller effektiva alternativ till elförsörjning av skyltarna, exempelvis när det gäller skyltar som placeras intill vägar.

– Hållbarhet står högt upp på agendan och vi arbetar med flera spännande hållbarhetsprojekt. Ur produktionshänseende är vi mycket stolta över att nu ha full tillgång till Europas modernaste och förmodligen grönaste skylttillverkning i Maas+Roos nya fabriksanläggning.

Foto; FocusNeo

Samgående tillför mervärden
Det fördjupande samarbetet med Maas+Roos påverkar FocusNeo på många olika sätt. Förutom att styrningen av bolaget blir annorlunda än tidigare, pekar Lars Lindberg på några andra punkter, som man hoppas ske ge bolaget konkurrensfördelar.

– Fabriken har stort fokus på hållbarhetsfrågor och nyttjande av material och metoder, som påverkar vår miljö i så liten utsträckning som möjligt.
– Investeringar i vattenreningssystem i anläggning har t ex gjort att vi sparar ca 450 000 liter vatten per år, förklarar Lars Lindberg.

– Vi lägger dessutom stor vikt vid digitalisering. Utveckling och integration av våra IT-system, gör att vi får större möjligheter att effektivt hantera komplexa globala projekt, då Maas+Roos har lokal tillverkning i både Dubai och Indien.
– Genom systemintegrationen kan vi både effektivisera projekthanteringen, minska våra transporter och miljöpåverkan samt hantera after-sales-processen.

Ny generation på ingång
Det är ett generationsskifte på gång inom FocusNeo i vilket bl a Carl Granöö och hans kusin ingår; ett skifte som kommer att innebära både att viktiga värden inom företaget förs vidare och att nya värden kommer att kunna tillföras i form av nytänkande och fokus på bl a CSR-relaterade samhällsfrågor.

Carl Granöö bor idag i Åkersberga med sambon och en son på 1 år och en dotter på 5 år. Mycket tid ägnas självklart åt företaget som är i en intensiv fas av utveckling och expansion.

– Jag tar mig tid titt som tätt att laga mat; gärna 3-rättersmiddag till familjen och goda vänner, förklarar Carl Grannö.
– Men det blir också en del resande, läsande; gärna i omvärldsbevakande syfte för att förstå vart utvecklingen kommer att ta vägen. Och så lite fotboll där AIK är mitt favoritlag.

Lars Lindberg å sin sida är en ivrig supporter till Hammarby och är också tränare för den 12-åriga sonens fotbollslag och engagerad i sin 7-åriga dotter som nyligen också börjat träna fotboll.

– Carl och jag pratar inte så mycket fotboll av förklarliga skäl. Däremot är jag en passionerad löpare med längre distanser som favoritsträcka och här har jag fått med mig både Carl och andra på företaget.
– Vi jobbar med hälsofrämjande aktiviteter och försöker skapa möjligheter till regelbunden motion för alla våra medarbetare. Vi var flera kollegor, som sprang Göteborgsvarvet i våras till förmån för Barncancerfonden och har flera nya aktiviteter inplanerade i kalendern framöver, betonar Lars Lindberg

När man summerar vårt samtal om skyltar, förundras man över Wikipedias definition;
En skylt är en tavelliknande kommunikationsanordning försedd med grafik i form av bilder, tecken, bokstäver eller symboler. Den används för att förmedla någon form av information, upplysning, reklam, åsikt etc och kan vara avsedd för allmänheten eller för en specifik grupp.
Ordet skylt är känt i svenskan från 1666, och då som skilt och etymologisk härstammar ordet från sköld, som i vapensköld.