PIDA-vinnaren vinner finalen   Natasha Bosnjak, Alicia Lundgren och Christian Koch

PIDA-vinnaren vinner finalen

Publicerad
2019-10-01
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Förpackning

Den kaxiga bananförpackningen, som vann Pida-Sverige, gick vidare och vann Pida-finalen Grand Finale på Luxe Pack Monaco, den 30 september-2 oktober.

I tävlingen PIDA, Packaging Impact Design Award, som arrangeras av BillerudKorsnäs, möts designstudenter från Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Sverige. Först tävlar studenterna i respektive land, för att slutligen mötas i Finalen. I år hölls finalen på Luxe Pack Monaco, en mässa för lyxförpackningar, där den svenska designtrion Bois Underwear, från Nackademin, tog hem guldet.

Studenterna i trion heter Natasha Bosnjak, Alicia Lundgren och Christian Koch. De föreslog att förpackningsdesign i framtiden kan mycket väl vara kul, lekfullt och edgy, vågad (reds. anm). Vinnaren är en detaljhandelsförpackning för underkläder till män, i form av en banan, som man skalar öppna.

– Vi är så glada över det här priset. Det betyder allt och det betyder mycket att vi följde bara våra hjärtan. Vi hölls inte tillbaka och bortsåg från de vanliga skandinaviska designkonventioner. Vi lyckades göra hållbarhetstänket roligt och vi är mycket nöjda med det, säger Alicia Lundgren.

En glimt av framtiden
Varje år har tävlingen ett nytt tema och årets var Bring the Future. Elevernas utmaning var att utveckla ett hållbart förpackningskoncept för år 2030.
Juryn tittade på såväl innovationskraft, hållbarhet och användarvänlighet, som koncept och kommunikation hos designprojekten. Bois Underwear fick höga betyg på alla punkter och dess färgstarka utseende drog en hel del uppmärksamhet. Totalt var 36 designprojekt nominerade och fyra av dem tävlade i Grand Finale.

Vinnaren valdes av en jury bestående av en blandning av branschfolk; designers, omformare, varumärkesägare och andra specialister, som alla har varit i juryn vid en av de tidigare PIDA-händelser i år.

– Uppdraget presenteras för studenterna vid PIDA 2019 var ambitiös. Att föreställa sig förpackningar i framtiden verkar enkelt vid en första anblick, men man får inte glömma att räkna med aktuella trender som ny teknik, hållbar utveckling och åldrande befolkning , säger Sophie Lindhe, projektkoordinator på Billerudkorsnäs.

Unga talanger blir morgondagens förpackningsdesigners
Den internationella konkurrensen PIDA är en Billerudkorsnäs initiativ och genomförs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Varje år cirka 200 designstudenter deltar.

– Med PIDA vi uppnå flera olika ändamål samtidigt. Vi strävar efter fokus på betydelsen av förpackningar för varumärken, konsumentfördelar och miljö. Vi vill lysa på de unga talanger som kommer att bli framtidens förpackningsdesigners och föra samman branschfolk.
– Genom att erbjuda en mötesplats för idéer, innovation och inspiration, hjälper vi tryckindustrin utvecklingen framåt, säger Anders Gathu, marknadschef på Billerudkorsnäs.

Förpackningen från Bois Underwear