Barriären för svensk e-handelsexport

Barriären för svensk e-handelsexport

Publicerad
2019-10-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Svenska e-handlare reagerar mot de höga kostnaderna för paketleveranser, vilket är det enskilt största hindret när de säljer till konsumenter i andra EU-länder.

– Det faktum att Sverige har bland EUs högsta kostnader för paketleveranser innebär en alarmerande konkurrensnackdel, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
– När detaljhandel blir allt mer internationell måste svenska e-handlare få rätt förutsättningar att konkurrera.

E-handelsunderskott
Den svenska e-handeln lider av ett e-handelsunderskott på ett par miljarder kronor. Under år 2018 handlade svenska konsumenter varor från utländska e-handlare för ca 11 miljarder kronor. Den svenska e-handelsexporten beräknas däremot endast till 5-9 miljarder kronor.
Möjligheten att konkurrera med pris, att få ordning på logistikkedjan och förutsättningarna att bredriva marknadsföring är andra hinder, som företagen upplever, står i vägen för en expansion av e-handel inom EU.

– Det finns mycket kvar att göra för att få EUs inre marknad att fungera optimalt. En effektivare inre marknad för e-handel och paketleveranser skulle främja både handlare och konsumenter, fortsätter Johan Davidson.

Momsregler hindrar för export
Momsregler och andra skatteregler tillkommer som stora hinder vid export utanför EU. Men även där är fraktkostnaderna det största problemet. 7 av 10 anger att det är ett stort eller mycket stort problem för att börja sälja till konsumenter utanför EU.

Svensk Handels undersökning, som besvarats av cirka 300 handlare som säljer via nätet, visar att varannan renodlad e-handlare säljer till konsumenter i andra länder. Bland de som har fysisk butik och e-handel säljer enbart 2 av 10 till andra länder.
De företag som väl börjat sälja till utlandet är betydligt mer positiva till att expandera till fler länder.

– Tröskeln till att exportera är högst första gången. När företagen väl börjat sälja till utlandet är det enklare att fortsatta expandera. Åtgärder som stimulerar fler handelsföretag att ta första steget och börja sälja till andra länder skulle ge god effekt, säger Johan Davidson.

När svenska konsumenter handlar från utlandet ligger Tyskland, Storbritannien, USA och Kina i topp. Svenska handlare säljer främst till våra nordiska grannar.

Länk till rapporten

 

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman