Möt kollegorna på Nordic Profile Fair   Precis som vädret var stämningen god bland utställare och besökare ...

Möt kollegorna på Nordic Profile Fair

Publicerad
2019-09-30
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Startskottet för höst- och vintermarknaden är alltid vecka 33 i branschen för produktmedia. På Nordic Profile Fair, den 14-15 augusti på Elmia i Jönköping, samlades producenter, leverantörer, återförsäljare och andra intressenter.

TEXT – Elmer Törnquist/Lars Knapasjö
FOTO – Elmer Törnquist/Lars Knapasjö

I detta reportage, från en av årets höjdpunkter, utbyter vi ord med företagen och några av deras ansikten utåt. Vi får lära känna dem, deras synsätt och deras produkter. Tvådagarsmässan hade ett besöksantal på 1 588 personer och 110 utställande företag. Marginella skillnader kontra förra årets höstmässa; då man hade ett besöksantal på 1 595 och antalet utställande företag var 115.
Rent konkret märks de nya systemen som behandlar allt mellan order, design och sälj, plus lite till. Dessutom kan vi glädjas åt att hållbarhetstänket är något som genomsyrar alla i branschen nu. Så följ med i denna djupdykning på Nordic Profile Fair, höstupplagan 2019.

Laser, UV och termotransfer
Bredvid systerföretaget ACG Nyström, vilka går att läsa om på sida 20-21, stod även ACG Fyrtal med ett gäng olika maskiner. Här syntes lasermaskiner från GCC, UV-printrar från Compress och den egenframtagna termotransferskrivaren Lighthouse.
Exempelvis har man en kund som använder Lighthousemaskinen till att märka upp stridsflygplanet Jas-39 Gripen. Det är i allra högsta grad en krävande och tuff miljö för en konturskuren termotransferdekal.

– Det rullar på bra med lasermaskinerna och man märker att det är fler som vill förfina produkterna med en fräck märkning. Det blir mer personifierade produkter, säger Jesper Devrér, försäljningschef på ACG Fyrtal.
– Fast det som faktiskt rullar på bäst just nu, som vi tyvärr inte har med oss, är vår 3sixty. Vi hinner inte behålla någon hemma, innan den ska ut till kund.

I samtalet med Jesper glider vi in lite på att man ska tänka i ett större perspektiv, när allt mer handel sker över nätet.

– En stor del av handeln sker de facto över nätet, men man får inte glömma det personliga mötet. En kund kan lätt söka upp ens konkurrenter och branschkollegor på internet, direkt med det den har i fickan; mobilen.
– Det betyder att långsiktiga relationer blir allt viktigare och man måste hjälpa kunden utanför de gränser som man är van vid. Man kanske tänker att man bara säljer en produkt och sedan är det bra, men det är viktigt att tänka i ett större perspektiv, säger Jesper Devrér.

Vad är då det större perspektivet? Läs gästkrönikan skriven av Jesper Devrér; Hästhandlaren är död. I övrigt tycker han att pulsen i branschen känns bra och ser fram emot hösten som nu kommer.

(Jesper Devrér)

Popcorn är det sista skriket
Även om arkeologerna har hittat lämningar av popcorn i Mexiko, daterade till så tidigt som 3 600 år före Kristus, betyder det inte att man inte kan göra något nytt av det. Godisförsäljaren Daniel Drott, som sköter försäljningen inom B2B på Karamello i Linköping, lanserade den nya produkten på mässan. Det är karamelliserade popcorn som doppats i de två olika smakerna; vit- och mjölkchoklad.

– Så här smakar vårt varumärke hösten 2019, hur smakar ert, frågar Daniel Drott.

Dessutom firar Karamello 25 år som företag inom konfektyr. Men hur mycket tid det blir att fira under hösten får man fråga sig, för nu ligger godismakarna i full beredskap inför julen och orderstocken börjar byggas på. För vad är en jul utan godis och choklad?

(Daniel Drott och Henrik Hovlind, på Karamello)

Nya ägare på gravyrföretaget
Det nischade företaget Laser Pro hade ställt upp en stor utställning med många lasergraverade produkter. Här fanns massor av lasergravyrer på bl a multiverktyg, laserpekare och take-away-muggar i starka färger.
Sedan maj har man även fått nya ägare. Det är numera bröderna Pierre och Freddie Parrman som håller i spakarna; de är för övrigt nya i branschen.

– Det känns fantastiskt att komma hit till mässan och trevligt att få komma in i den här branschen, säger Pierre Parrman.
– Jag och min bror köpte bolaget i maj och vi vill driva det med samma inriktning och samma profil som förut, men vi ska öka aktiviteten och verkligen pusha för det nischade området som lasergravyr ändå är.

Pierre och Freddie Parrman driver även företaget Seriline, ett företag som arbetar med lösningar för ID- och besökshantering. Bröderna Parrman är väletablerade namn inom säkerhetsbranschen och förra året vann de en DI Gasell-utmärkelse. De har exempelvis ökat omsättningen på Seriline med 600% sedan år 2016.

(Pierre Parrman, från Laser Pro, deltog för första gången på Nordic Profile Fair)

Miljövinster med förvärvet
Vi besöker montern som tillhör Bamatex. Här ligger mycket fokus på att få fler att börja använda webbshopen Tokyo och att visa styrkan, i och med förvärvet av Nordiska Etikettbolaget, som vi rapporterade om i Screen&Marknaden 5/2019.

– Vi har varit på gång att sälja bolaget under några år, men när Jonas Wolin, VD på Rudholm Group, som äger Bamatex Group, ringde föll allting på plats, berättar Lasse Svensson, före detta VD på Nordiska Etikettbolaget.
– Kunderna som kommer från Nordiska Etikettbolaget ska känna sig lika välkomna till Bamatex och viceversa, säger Joakim Engen, VD på Bamatex.

Både Joakim och Lasse framhåller att i och med sammangåendet av de båda bolagen så kommer man bli väldigt konkurrenskraftig på marknaden. Speciellt med tanke på utmaningarna branschen nu står inför.

– Miljöaspekten är ju en av de frågor som kommer att bli viktigare och viktigare för alla bolag. Tittar man på Nordiska Etikettbolaget så har de varit starka i utvecklingen av sina produkter och vi på Bamatex också, säger Joakim Engen.
– Nu när vi går ihop blir vi en väldigt viktig del i att föra branschen framåt.

Från ett historiskt perspektiv har branschen kanske inte varit den starkaste inom området. För 20 år sedan köpte man in en produkt, fick den levererad till sig, skickade den till någon som skulle förädla den, fick den levererad tillbaka och slutligen skickade den till kunden.

– Man hade en transportcykel utan dess like bara för att förädla en produkt. Vi har lyckats vända på det och idag går många produkter direkt från leverantören till oss som förädlar, för att sedan gå ut till slutkund, säger Lasse Svensson.
– Detta är något som jag tror man kan utveckla ännu mer med hjälp av plattformen Tokyo. Systemet ligger långt fram, för att vara en webbaserad lösning för e-handeln och här kan man även designa plaggen.

Att webblösningen ligger i framkant är lite av det som fick honom att genomföra försäljningen till Bamatex.

– Jag ser det lite som framtiden och det är en bra utveckling framåt, med mindre handpåläggning och mindre risker att det blir fel, säger Lasse Svensson.
– Redan där har vi en miljövinst, eftersom att antalet felmarginaler minskar behöver man inte skicka tillbaka varorna och få dem kasserade för att det blivit fel.

Även om det kanske inte alltid dyker upp nyheter på mässan gör det ingenting, för Joakim Engen anser att det är väldigt viktigt att den här träffpunkten finns. Det handlar inte alltid om nyheter, det handlar om att det är viktigt att man träffar sina kollegor i branschen och får utbyta några ord.

– Det är lite som jag brukar säga; Det är svårt att kramas över mejl och telefon, avslutar Lasse Svensson.

(Joakim Engen och Lasse Svensson, från Bamatex Group)

Trycker med e-stämpel
Mikael Sträng, försäljningschef på UniGraphics, fångar upp oss från mässgolvet och visar Red Dot Award-vinnaren Colop e-mark; den elektroniska stämpeln.

– Det som är fantastiskt med den här är att man kan göra 1 000-tals olika avtryck i form av logotyper, sträckkoder, QR-koder, bilder och olika tecken, säger Mikael Sträng.
– Speciellt är exempelvis att man kan göra avtryck i fullfärg, tack vare den unika bläckpatronen som har en upplösning på 600 dpi.

UniGraphics ägs av en av världens största distributörer för stämplar; Colop. Därför var Sverige testland innan den här produkten lanserades under vårkanten.

– Den lanserats i Tyskland, Schweiz och Österrike och nu den är på väg att rullas ut i hela världen. Det har verkligen varit ett fantastiskt mottagande och det finns inget liknande på marknaden.
– Man kan designa exakt hur man vill att ens stämplar ska se ut i antingen appen till telefonen eller läsplattan. Dessutom har Colop precis släppt en programvara till PC.

Den elektroniska stämpeln e-mark fungerar på många olika underlag som exempelvis; olika papperstyper, kuvert och kartong.

I övrigt berättar Mikael att han tycker att branschen rullar på bra och att det märks att det finns många fler aktörer idag, att det blivit en breddning.

– Det är inte längre bara de typiska profil- och promotionföretagen, idag finns det även exmpelvis bygghandlare som säljer arbetskläder. Företagen som köper dessa vill ha logotyper på kläderna, så då fixar bygghandlarna det direkt, fortsätter Mikael Sträng.
– Steget till att sedan även börja sälja exempelvis flaggor och namnbrickor, som vi säljer, är inte speciellt långt borta. Förändringen som vi sett de senaste åren är att det är allt fler branscher som jobbar med den här typen av produkter nu.

Även om e-mark var den stora grejen på mässan så har UniGraphics även med sig det vanliga sortimentet med exempelvis flaggor, skyltar och andra typer av exponeringsmaterial.

Fick ihop något på 5 kvm
För Falk & Ross del stod Pia Gyrulf och Lars Andrén på de 5 kvadratmeter som man lyckats pussla ihop en monter på.

– Vi brukar ha en stor monter och med över 50 varumärken så vi fick begränsa oss något. Här valde vi att satsa på ett varumärke som vi tror har stor potential i både Sverige och resten av Skandinavien, säger Pia Gyrulf.

Här pushade man för det kanadensiska märket Stormtech, där man presenterade jackor och västar på en klädställning. På en skärm i montern rullade filmer med julklappstips, blandat med filmer vad deras varumärken gör för att arbeta mer hållbart.

– Man får höra att vissa är lite rädda, för att alla inte vet hur företagen arbetar hållbart, men det behöver man inte vara. Många av de stora, internationella varumärkena ligger oftast ett steg före i hållbarhetsarbetet.

Miljösatsningen visar man också genom att istället för att ta med den stora huvudkatalogen, så tog man fram olika teman i mindre broschyrer.

– Vi har ett ekologiskt tema, men där har vi valt att inte trycka upp en broschyr. Här kör vi med ett litet kort med en QR-kod istället, som man får scanna och sedan ladda ner katalogen i en PDF istället, berättar Pia Gyrulf.

Trots den mindre montern och att man kanske inte presenterade så många nyheter, har det varit full rulle i montern och intresset för det textila är på topp.

(Pia Gyrulf och Lars Andrén, från Falk&Ross)

Knivskarpt är det som gäller
I gångarna kände man en matdoft och det man såg, när man kom fram till montern hos Vikingsun, var en grillande Paul Gustafsson med en liten handsalamander. En salamander är i restaurangtermer en liten typ av ugn, som används för att hetta upp eller karamellisera ytan.

Förra hösten delgav han besökarna sina kunskaper i knivslipning och denna gång visade han lite mer vad man kan åstadkomma med bra köksredskap.

– Det finns ett stort intresse för matlagning och trenden med att man vet vad man gör i köket växer. Här har vi skurit upp wagyu-kött med våra japanska knivar, som är handslipade på våra japanska våtstenar, säger Paul Gustafsson.
– Köttet har blivit rimmat på en saltsten, som kommer från Himalaya.

A och O för Vikingsun är att; om man vill ge råvaran den behandling som den förtjänar, ska kniven vara vass. Den ska inte krossa råvaran.

– Det blir en fin snittyta, det smakar mer och framför allt, man ger kniven den respekt den förtjänar. Fast då gäller det att man handslipar kniven.
– Egentligen sparar man mer pengar i längden om man köper en kniv och tar hand om den, istället för att köpa diskbänkstålknivar och byta ut dem titt som tätt. Ur en hållbarhetssynvinkel är det bättre att köpa schyssta produkter direkt.

Nu kanske inte alla är lika händiga med kniven som Paul, men i och med att han vet hur man slipar en kniv rätt, så vet han att hans knivar kommer se lika bra ut den dagen han ger dem till sina barn, som den dagen han köpte dem.

– Kanske får man byta ut något handtag, men bladet kommer och ska överleva.

Förutom att snacka matlagning, visade man även upp ett nytt koncept i det mindre dyra segmentet, där man tagit fram matchande tillbehör. Då handlar det exempelvis om att knivblock och skärbrädor har samma mönster som knivens handtag.

– Det gör att man får ett väldigt enhetligt kök och med det här får alla råd att ha snygga produkter i köket som är bra, avslutar Paul Gustafsson.

Lagar man fryst pytt-i-panna spelar det kanske inte någon roll vilken kniv man har, men om man ger sig på lite mer avancerad matlagning, med exempelvis Kobebiff, kan det vara väl värt att lyssna på Paul.

Nu med FSC-certifiering
Ett annat bolag i ACG-gruppen som också ställde ut på höstmässan var ACG Accent. Här träffar vi på Mikael Corbé, marknadschef, som visar vad man gjort med den senaste utvecklingen i systemet Brandie.
När vi skrev om Brandie i Screen&Marknaden nr 1/2019 berättade Mikael Corbé och Jan Evertsson, marknadschef respektive VD på ACG Accent, att det skulle komma fler nya funktioner framöver.

– Det vi nu implementerat i handelsplattformen Brandie är många av produkterna som vi har haft sedan tidigare; det är vävda etiketter, broderade märken, gummimärken och den typen av identifikation, säger Mikael Corbé.
– Att lägga en order på dessa typer av produkter är nu lika enkelt som det har varit att lägga order på transfer.

Brandie är ett digitalt system för återförsäljare av profilkläder, där man laddar upp en bild på sitt plagg samt sin logotyp. Plagget blir då måttsatt efter storlek och den valda märkningen blir även i verklig storlek.
Beroende på vilka, hur många och i vilken storlek, beräknas priset fram direkt. Återförsäljaren ser kostnaden direkt och kan förmedla det till slutkund.

– Sedan har vi en väldigt spännande sak att presentera; våra e-handelspåsar i papper, säger en stolt Mikael Corbé.
– Diskussionen om plastens vara eller ickevara är extrem idag. Det är på ett funktionellt sätt väldigt bra, men vi alla vet om utmaningarna som plasten för med sig.

Exempelvis vill EU minska mängden plastpåsar som konsumenter köper och använder i butik, till maximalt 40 påsar per person och år. Nästa år införs en ny plastskatt, som gör att en plastpåse i bärkassmodell kan beskattas med upp till 3 kronor, exklusive tillverkningskostnad och marginal.
För att minska användningen av plast och därmed microplaster i både natur och vattendrag, började ACG Accent för ett par år sedan skicka transferleveranserna i papperspåsar.

– Det var väldigt många kunder som tyckte att det var superbra, men sedan hade vi lite problem med hur man skulle göra med returer, då det bara gick att få med en tejpstripe.

Det har man lyckats ta sig förbi och med kraftpapper, producerat i Europa, har man nu en återförslutningsbar e-handelspåse i papper. Den är 100% återvinningsbar och med FSC-certifieringen är ACG Accent med och återplanerar skogen.

– Om kunden väljer att beställa i FSC-certifierat papper planterar vi ny skog. Skog binder CO2, koldioxid och enligt analyser blir CO2-förbrukningen negativ, säger Mikael Corbé.
– Det betyder att vi tar bort mer koldioxid än vad vi tillför, för att skapa en papperspåse. Det här är väldigt bra.

(Mikael Corbé stoltserar med de nya FSC-cerifierade E-handelspåsarna)

Unika basprodukter
Den Sölvesborgbaserade distributören Fruit Distribution hade också letat sig upp till Jönköping för att känna av marknaden. Här möter vi Anders Strand, som tillsammans med sin bror Johan Strand, driver företaget sedan år 2006.

– Mässan känns både bra och positiv. Det har varit mycket folk och man känner verkligen positiviteten i luften, säger Anders Strand, VD på Fruit Distribution.
– Jag både tror och hoppas att alla har haft en bra semester och en bra vårförsäljning, något som säkert bidrar till den positivitet man känner här.

Liksom de allra flesta inom den textila svängen kommer de flesta nyheter i januari, men det betyder inte att man varit helt utan nyheter. Dels har man presenterat några nya jackor, dels har det talats om den förädling man nu har i verksamheten.

– Med hjälp av våra sömmerskor kan vi skapa produkter med kundernas unika identitet. Produkter vi kallar Private label, ligger i vårt befintliga lager och därför ställer vi inga volymkrav.
– Vi byter eller sätter i etiketter på de flesta av våra produktkategorier; T-shirts, jackor, väskor, mössor och liknande.

Anders berättar att, eftersom att man har all produktion in-house kan man få ner ledtiderna. Beroende på beställningens storlek får man ner dem till så kort som ca en till två veckor.

– Att vi kan göra basprodukterna unika in-house är något som växer väldigt mycket hos oss, avslutar Anders Strand.

Lite intressant att veta är, att när bolaget grundades av Anders och Johans pappa år 1889, hade man endast två varumärken; Fruit of the Loom samt Screenstars, riktade mot detaljhandeln respektive profilbranschen. Nu har familjeföretaget ett 30-tal varumärken och bröderna fram emot hösten och den stundande vintern.

(Fruit Distributions monter)

Firar 10 år på profilmarknaden
2019 är året som Vallentunaföretaget aqua visibility AB firar 10 år på profilmarknaden. Företaget, som säljer bl a profilerad dryck, representeras av Joakim Hansson och Frida Larsson, VD respektive säljare på företaget, i montern. Här har man guldballonger och pappersmuggar hopsatta till siffran tio.

– Det man känner mest är positiva vibbar från folk här på mässan. Man har varit på semester och är nu utvilad för att köra igång hösten ordentligt, säger Joakim Hansson.
– Det man märker är att det miljömässiga är väldigt viktigt och många som är här och tittar letar efter rätt grejer.

För ett år sedan lanserade företaget 100% biologiskt nedbrytbara pappersmuggar och det man konstaterat, är att produkter tar mer och mer försäljning på marknaden.

– Det är till och med så att det finns de som har gått från keramik till pappersmuggar. Mycket för att det blir mycket mer lätthanterligt att få tillbaka i ett cirkulärtsystem, säger Joakim Hansson.

Nu när julen är på väg ser man också att det kommer säljas mycket must. Företaget har ett samarbete med Morabryggeri.

– När man genomfört blindtester ligger Mora väldigt högt upp i smakdelen, därför har vi valt att arbeta med dem. Det är väldigt smidigt eftersom att vi har mycket av vår andra produktion i Dalarna också.

Beställningarna har redan ramlat in, eftersom att några av återförsäljarna har slutkundsträffar redan i september och oktober. Vad är ett julbord utan julmust?

Joakim Hansson och Frida Larsson, VD resp säljare på aqua visibility

Regn ger bättre affärer
Med en bilväg om minst 39 mil hade Jonas Bergqvist, säljare på Dalarnas Paraplyfabrik i Malung, tagit sig ner till Jönköping för att ta pulsen på branschmässan. Dagens klimat är viktigt för en paraplyförsäljare, eftersom behovet av fallande H2O, är både A och O.

– Förra året var inget paraplyår. Fast det har än så länge regnat mer i år än förra året, vilket har bättre affärer, berättar Jonas Bergqvist.

Förutom just paraplyer ägnar man sig även åt parasoller, fotoparasoller och legoarbete i form av sömnad. Det sistnämnda kan exempelvis gälla väskor, påsar, gardiner och andra typer av sol- och regnskydd.

– Det vi gjort nu är att vi vänder oss mer till slutkunderna, men inte på det sättet att vi skulle konkurrera med våra återförsäljare, fortsätter Jonas Bergqvist.
– Vi har alltid hänvisat slutkunderna till våra återförsäljare, men om vi ändå inte fått in en order från dem blir man ju lite fundersam.

– Därför har vi styrt om lite och tar emot slutkunder nu, däremot har vi ingen uppsökande verksamhet och vi tänker inte kriga om priset.

Dalarnas Paraplyfabrik har anor från 1928, då fabriken startades av Mångs Einar Jonsson. Idag drivs fabriken av tredje generationen Einarsson och företaget är den enda paraplyfabriken i hela Skandinavien, man har även fabriker i Asien.
I en artikel i tidningen Företagsminnen, som ges ut av Centrum för Näringslivshistoria, står det bl a att företaget överlevde tekodöden på 70-talet. Det eftersom företaget var snabba med att inse, att viss tillverkning behövde flytta ut från landet. Till skillnad mot konkurrenterna som till varje pris ville ha kvar tillverkningen hemma.

Jonas Bergqvist

Med Roswi på vandring
En annan engagerad utställare var Cecilia Theisinger från Roswi, som tyckte att mässan i det stora hela var bra och speciellt lyckat var det att kedjesågarna från Nordic Pocket Saw fick stor uppmärksamhet.

– Nordic Pocket Saw grundades 2015 av två barndomsvänner med idén om en effektiv kedjesåg, som med enkelhet kan packas med och användas när man behöver såga, förklarar Cecilia Theisinger.
– Resultatet av detta blev döpt till Nordic Pocket Saw och är en innovativ kedjesåg i tre olika modeller, som passar perfekt på vandringsäventyret, i sommarstugan eller i bilen, skotern eller mountainbiken.

– Redan idag finns Nordic Pocket Saw representerat i 23 länder och används i brett spann av passionerade outdoormänniskor, militärer, räddningstjänst och många andra.

Med en lång historia
I vårt avlånga land har vi idag över 300 mässarrangörer, som anordnar evenemang i strax över 390 lokaler. Detta enligt sidan allamassor.se. Fast alla dessa mässor riktar sig givetvis till olika typer av företag, yrkesverksamma personer och privata besökare med olika intressen.
Rosenlundsfältet i Jönköping har varit en mötesplats sedan 1959, då Rikslantbruksmötet hölls på fältet. Den första riktiga mässan hölls dock år 1961, även då för Sveriges lantbrukare. Det dröjde inte längre än till år 1970 då man fick mässhallar med tak på området och hallen där Nordic Profile Fair hålls, invigdes 1975 som Elmiahallen.
Samma år som hallen invigdes hade klassikern Underleverantörsmässan, som nu heter Elmia Subcontractor, premiär och mässan har hållit i sig sedan dess. Platsen där vi nu träffar alla i Promotionbranschen, har spelat en avgörande roll i historien för Sveriges besöksnäring. Där många av de absoluta klassikerna i mässvängarna, återkommer inom egna intervaller.
På Nordic Profile Fair träffas branschen igen vecka 3 nästa år och då väntar vi oss en tredagarsmässa igen. Kommer den mässan toppa den föregående januarimässan 2019, med de 1 341 unika besökarna? Det får vi se då.