Mer än bara en bil   Fredrik Hedman visar upp en av Mercedesbilarna man har i sortimentet.

Mer än bara en bil

Publicerad
2019-09-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Många tillbringa åtskilliga arbetsrelaterade timmar i en företagsbil; antingen på väg till eller från jobbet eller under tjänsteresor både nära och fjärran.
För de flesta blir bilen så mycket mer än bara ett transportmedel. Bilen blir en del av arbetsplatsen; något som måste kunna erbjuda en säker, komfortabel och avkopplande arbetsmiljö.

Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl

Det är bara någon vecka kvar till påskhelgen och de allra sista snöfläckarna har varit tvungna att kapitulera, ge upp och försvinna som en liten blöt fläck. Istället börjar träden knoppas, solen visar sig längre och längre för var dag som går och snart saknas bara den där riktiga värmen; den som till och med får oss nordbor att tina upp.

Företagsbilarna ökar
Strax utanför Norrköpings stadskärna söderut vid E22:an, bara en mil från Göta Kanal och sommarparadiset Söderköping, ligger Olofssons Auto AB, som är en av landets största återförsäljare av Mercedes. Adressen är Navestadsgatan 41-43 som påminner om bostadsområdet Navestad strax intill, något som väckte stor förundran i mitten av 1960-talet med sina cirkelrunda hyresbostadslängor.

Inne i en av försäljningshallarna möter vi Fredrik Hedman, som är företagets
försäljningschef samt AMG-ansvarig för Mercedes-Benz personbilar.

– Man kan säga att företagsbilar över lag har ökat med åren, säger Fredrik Hedman, när vi sitter på hans kontor.
– Våra närmaste konkurrenter på personbilsidan är, liksom Mercedes, de tyska bilmärkena Audi och BMW, där Mercedes tidigare alltid låg på tredje plats. Fast det växlar från månad till månad och nu är det jämnare än någonsin. Under våren har Mercedes faktiskt legat som etta.

Fredrik Hedmans ansvarsområde är primärt nya personbilar för både företag och privatpersoner. Länge har Mercedes även varit en stor aktör när det gäller mindre transport- och distributionsbussar. Sedan dryga året tillbaka har man också gjort rejäla avstamp på pickup-sidan med sin X-klass; fräcka arbetspickuper med dubbelhytt och arbetsflak som också kan rymma en kåpa. I mångas ögon en lyxvariant som arbetsfordon, för andra en slitstark och trygg arbetskamrat.

Miljöskatten Bonus Malus
På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa; Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar.
När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten. Ändringen gäller från och med den 1 juli 2018 och berör endast nya fordon, som är påställda i vägtrafikregistret från och med det datumet.

Det betyder bonus till bilar med låga utsläpp. Miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid (CO2) på upp till 60 gram/km, premieras med en bonus på ett belopp upp till 60 000 kronor.
Medan malus är en förhöjd fordonsskatt, under de tre första åren, för bensin- och dieseldrivna fordon.

Bonus-¬malus är latin och betyder; bra dåligt och innebär alltså att de fordon som har låga CO2¬-utsläpp får bonus, medan de med högre CO2¬-utsläpp får malus i form av högre fordonsskatt.

I samband med införandet av bonus-malus slopas den tidigare miljöbilsdefinitionen. Det innebär att skattebefrielsen för bilar med koldioxidutsläpp under 95 gram/km nu har försvunnit på nyregistrerade fordon.
Från och med 1 juli 2018 ingår inte längre fordonsskatt i förmånsvärdet. Istället läggs kostnaden för fordonsskatten till förmånsvärdet, vilket innebär en ökad kostnad för den som har en sk förmånsbil.

FleetEdition – färdigpaketerad förmånsbilar
Tidigare har just företagsrabatterna varit en viktigt parameter i förhandlingarna om köp av företagsbilar. Det handlar om att X kronor skulle generera X% i rabatt; ju fler bilar företaget köpte desto högre rabattsats.

– Nu lanserar vi på Mercedes ett nytt koncept som är färdigprutat och klart. Det handlar om färdigpaketerade tjänstebilar som anpassats till de mest aktuella förmånsklasserna på t ex 6,5 eller 7,2 eller vanligast 7,5 basbelopp.
– Den senare motsvarar 348 000 kronor i försäljningspris, förklarar Fredrik Hedman.

– FleetEdition är våra specialpaketerade tjänstebilar, riktade mot företag och till priser som är synnerligen konkurrenskraftiga, tack vare att det handlar om ett färdigt paket.
– Utrustningsnivån är redan från början väldigt generös och självklart finns det möjligheter att komplettera med ytterligare finesser.

Ser man till försäljningsstatistiken är det Mercedes modell E 200 d Aut Kombi FleetEdition med ett basbelopp från 7,5, som är den stora dundersuccén.

Vet vad man vill ha
Företagskunderna vet som oftast vad de vill ha, när de kommer till Olofsson Autos bilhallar med blänkande fordon som omges av en omisskännelig doft av nybil. De stora företagen har nästan alltid en kristallklar policy om vilka bilar, vilka komfortpaket, vilka utsläpps- och förmånsvärden som gäller. Här handlar det ofta om kontinuerligt återkommande och omfattande bilköp.

De mellanstora företagen fokuserar mycket på basbelopp, förmånsvärden och miljöaspekter. Medan de små företagen och egenföretagare är mer flexibla och har en mer varierande inställning till vad som ska vara de avgörande aspekterna vid deras bilköp. Fast självfallet betyder utsläppsvärden, förmånsbeskattningen och komfortpaket mycket även för den här kategorin företag.

Trögt för hybrid och el
I medierna lovsjungs både hybrid- och el-bilar, men bland företagskunderna är man mer avvaktande och försäljningen av de här bilarna går ganska trögt.

– Försäljningen av hyrbridbilarna har väl inte riktigt kommit igång, även om vi nu fått in ett antal modeller. Ändå kan man säga, att en hybrid i form av diesel/el är att kombinera det bästa av två världar; miljövänligt och förbrukningssnålt, säger Fredrik Hedman.
– Enligt Mercedes-Benz har dieseln som drivmedel en framtid, förutsatt att man kan rena den så att den blir både miljöeffektiv och bränslesnål.

I förmånsklasserna 7,5-8 basbelopp dominerar bensin- och dieselalternativen, men i segmentet 9-10 basbelopp hittar man en del hybridbilar. Idag finns E-klass Sedan-modellen som hybridbil med både bensin/el och diesel/el, medan Combi-modellen enbart erbjuder diesel/el än så länge. Under hösten kommer också den första rena elbilen från Mercedes; EQC, ut på den svenska marknaden.

Inte så vanligt som man kan tro
När vi kommer in på ett område som naturligt ligger tidningen nära; carwrapping, blir svaret inte vad vi väntat oss.

– Faktum är att det inte händer så ofta att någon vill ha bilen helfolierad, konstaterar Fredrik Hedman.
– Snarare är det foliering av detaljer som rutor, backspeglar, spoilers och liknande som efterfrågas. Kanske beror det på att helfoliering är ganska dyrt och att man idag kan få alla önskemål tillgodosedda direkt från fabriken.

Olofsson Auto har tidigare representerat flera andra märken, bl a ett antal olika amerikanska, men har nu Mercedes-Benz som huvudmärke. Vid sidan av importerar man också ett antal bilar av exklusiva märken som Lamborghini och Porsche, även om det är i en betydligt mindre omfattning.

Kvalitet är alltid efterfrågad
Nya bilar finns på lager, men man kan också få sina önskemål tillfredsställda genom en beställning där det kan ta upp till 3-4 månader beroende på vad som önskas. Alla bilar byggs i Tyskland och själva transportperioden kan vara 2-3 veckor.

– Mercedes är ett mycket starkt varumärke, som är förknippat med kvalitet och det förpliktigar, menar Fredrik Hedman.
– Därför har man också system för allt och en klart logistik när det gäller olika beställningar, vilket gör att man kan följa bilen hela vägen under produktion.

Parallellt med kvalitet och funktionalitet har design och image fått en allt större betydelse och det märks också i form av att utbudet av olika modeller, med olika designkoncept, blir allt större.

– Idag vill vi fånga förstagångsköparen av bilar direkt och sedan kunna följa honom eller henne hela vägen från första fräcka kärran till den praktiska familjecombin och den trygga pensionärsbilen, säger Fredrik Hedman.

– Många gånger handlar det om samma plattform fast olika skal, men man ska komma ihåg att allt fler köper sin bil med ögat; det ska kännas rätt och det ska förmedla en bild av vad man står för.

Modeller som heter duga
Mercedes har idag ett par klass som sticker ut lite extra. Det är A-klassen, B-klassen samt GLC och CLA. Där A-klass är en kompakt premiumbil som väl konkurrerar med dyrare lyxvarianter. B-klassen är lite av storebror till A-klassen och har i sin senaste version fått en sportigare design.

CLA är en frän livsstilsbil med drag som hos en klassisk coupé, men finns också i en fräck combiversion. GLC finns som elegant och stark fyrhjulsdriven SUV och som rymlig coupé med slanka linjer.

Fleet-tänkandet med paketerade erbjudanden började introduceras hos Mercedes för 6-7 år sedan och då bara i ett visst antal per modell. Sedan 2-3 år tillbaka har dock konceptet med färdigpaketerade bilar i E-klassen, C-klassen och CLA fått en stor framgång bland köparna.

– De här bilarna är alltså nettoprissatta redan från början; färdigprutat och klart och det har blivit en dundersuccé, påpekar Fredrik Hedman.

– Mottagandet bland företagskunderna har varit enormt bra och vi kan också konstatera, att många nya kunder strömmat till som tidigare köpt andra bilmärken.

– Hela filosofin bygger på att göra det smart och enkelt för företagen och att alla ska tjäna på bilaffären. Det är också ett sätt att poängtera att bilaffärer är seriös business och det är jag övertygad om att kunderna uppskattar.

Världspremiär i Sverige
Hösten 2018 var det världspremiär för nya Mercedes-Benz EQC, som är den första modellen i Mercedes stora satsning på elbilar. Nya modeller kommer att lanseras löpande och fram till 2022 ska sju helelektriska EQ-modeller från Mercedes-Benz ha placerats på marknaden.

EQC är en mellanstor SUV i samma storleksklass som GLC, och liksom denna är den fyrhjulsdriven. Drivningen sker med två elmotorer på tillsammans 408 hk/765 Nm, som får sin energi från ett egentillverkat batteri på 80 kW. Detta ger en räckvidd på 40-45 mil.

Nytt och fräscht
Olofsson Auto har sålt Mercedes sedan början av 2000-talet och säljer idag drygt 300 nya personbilar per år; både till företag och privatkunder. För något år sedan blev man utsedd till Årets Återförsäljare inom Mercedes-Benz; något man är mäkta stolt över.
Den senaste bilstatistiken visar att Mercedes har ca 6,5% marknadsandelar och utvecklingen går mot ökad försäljning. Därför har Olofsson Auto också planer på att både bygga ut och bygga om. Något som det kan finnas anledning att återkomma till.

Ett praktiskt folk
När det gäller FleetEdition i C- och E-klassen räknar man med upp till åtta nya modeller under 2019 och det torde vara något av rekord även för en modellstark aktör som Mercedes. Vilken är då det allra vanligaste valet?

– När det gäller företagsbilar så dominerar leasing av FleetEditon E-klass med en dieselmotor på 160 hk, automatisk växellåda, parkeringskamera och mycket mer finesser, säger Fredrik Hedman.
– Framför allt handlar det om förmånsklasser 8,5 eller 6,7 belopp och så ska det vara en combi – varför, ja kanske för att vi nordbor är ett praktiskt folk för längre söderut är det sedan-modeller som dominerar.

Praktiskt kan det ju också vara att bo söderut från arbetsplatsen vid Navestadsgatan, som Fredrik Hedman med sambo och två barn gör i Söderköping. Den gamla staden med anor från 1000-talet ligger vid Östersjöviken Slätbaken, strax nedanför den betydligt större Bråviken, som går in till Norrköping.

Tidigare hann Fredrik Hedman med att spela golf, men när man var tvungen att boka bantider och när barnen behövde skjuts till fotbollens ständiga vardagsträningar och olika helgmatcher, så fick det förra ge vika för det senare. Nu pockar 16-åringen på att få börja övningsköra medan det är några år kvar innan 11-åring kommer med samma önskemål.

– Söderköping är en underbar sommarstad med kanalen, genuin medeltida stadsbyggnad, kullerstengator och en harmonisk atmosfär, betonar Fredrik Hedman.
– Här har vi bott i 14-15 år; ungefär lika länge som jag arbetat på Olofsson Auto AB. Det är skönt och praktiskt och när barnen blivit större kommer nog jag och hustrun att ta upp golfen igen – åtminstone för att spontanspela när vi känner för det.

Enda hindret mellan bostaden och arbetsplatsen är slussen vid Göta Kanal, men det är mest ett sommarfenomen och ett förträffligt sätt att exponera tjänstebilen för den som så önskar.