Att skilja sig från mängden

Att skilja sig från mängden

Publicerad
2019-08-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Nu är sommaren över och jag hoppas att ni där ute har fått några veckors semester för att vila ut.
I detta nummer fyller vi flertalet uppslag från den spaning som gjordes på Fespa i maj och dessutom bjuder vi på ett reportage som är lite annorlunda än tidigare; Mer än bara en bil, sida 10-14. Spana in i tidningen för att se vad som har hänt under sommaren, uppdatera er med vad som hände under semestern.

Det är inte många som vill betala för det där och förtroendet är lågt. Jag syftar på olika nyhetsmedier online och källan är Reuters årliga rapport på området. De flesta nyhetssidor har betalväggar på sina artiklar och det framgår att allt fler av oss hämtar nyheter via sociala medier.
Samtidigt verkar det vara som så att många bara läser en rubrik och delar på Facebook, vilket gör att alla möjliga knasiga bloggsidor cirkulerar.
För det är inte svårt att starta en blogg, skriva det folk vill läsa och påverka allmänheten genom spridningen i de sociala medierna. Det är inte heller knepigt att starta en hemsida och då är det precis likadant som det Torsten Jansson säger, i en intervju med Dagens Industri;

Det är inte svårt att starta en webbhandel och kränga iväg prylar till lägsta pris, med fri frakt och utan krav på lönsamhet.

Det är däremot något helt annat att driva ett, ursäkta formuleringen, riktigt företag. Något som går att ta på, lukta på, se på och framför allt att känna för.

Just dessa ord får mig att tänka på filmen Jurassic Park från 1993, när karaktären Hammond säger att det var just den upplevelsen han ville skapa med sina dinosauriekloner som slutligen löpte amok på ön utanför Costa Rica…

En kul liten referens, men i alla fall, tillbaka till ämnet. Som sagt, alla kan vara på internet och nästan alla finns på internet redan. Vi översköljs av popup-annonser och videoannonser var vi än tittar. Annonsörer spenderar stora summor på detta, som ingen ändå verkar tar till sig. Det finns knappast tillförlitlig statistik för onlineannonser, eftersom fler och fler skaffar ad-blockers, som döljer annonserna på hemsidor. Om man har 1 000 000 besökare i månaden, får man räkna bort minst 34% som använder sig av adblockers. Resterande 660 000 får man halvera, för ena halvan är annonsblind, deras hjärnor sållar bort det som uppfattas som en webbannons …
Så ta det personliga mötet istället och ge bort en liten give-away eller ett produktblad, det är däremot något som uppskattas ännu mer idag. Varför? Jo, för det är något annat än allt annat.

Kanske kan det även vara en tanke att, precis som den danska författaren Martin Lindstrom skriver i manualen The Brand Experience Manual;

Stå ut från mängden genom att finnas i print. Det stimulerar våra sinnen och det är något annat.

Det är med stolthet i ryggen som jag påbörjat mitt andra år som chefredaktör för en riktig tidning. Något både jag och ni kan ta på, lukta på, se på och något som man kan känna för.

Nu rullar vi till Nordic Profile Fair, Formex och allt annat som står i vårt kalendarium denna höst.

Fridens liljor