Tänk i nya banor

Tänk i nya banor

Publicerad
2019-07-04
Skribent
Redaktionen

Släpp loss kreativiteten när du syr ihop ditt utbud av tjänster och lägg till ytterligare tekniska funktioner för att öka kundnöjdheten och -relationen. I den här artikeln går Bobby Fosson, försäljningschef på SAi, igenom hur rätt programvara kan hjälpa till att bli mer effektiv och förbättra slutresultatet.

Ditt reklam- eller tryckföretag går alldeles utmärkt, så visst känns det frestande att inte ändra ditt utbud av tjänster eller program? Varför ändra på något som är bra?
Absolut. Men ibland kan du nå ännu längre genom tänka i nya banor och erbjuda kunderna det där lilla extra.
Du behöver inte ens ändra på ditt basutbud, utan det räcker att du lägger till några nya, attraktiva tjänster som kunderna har nytta av och för vilka du kan debitera ett extratillägg.

Bobby Fosson

I olika kategorier
Grovt sett kan man dela upp reklam- eller tryckföretagens kunder i tre olika kategorier. Den första kategorin är kvalificerade kunder, som kanske redan har en marknadsavdelning och en grafisk profil eller en varumärkesstandard som de måste följa.
Den andra kategorin är lokala företag, vilka ständigt letar efter någon slags fördel som kan få dem att sticka ut jämfört med konkurrenterna. Den sista kategorin är sådana kunder som förväntar sig något unikt, som ingen annan har eller kan erbjuda. Det är dessa kunder som är beredda att betala för att sticka ut från mängden.

Under alla omständigheter, oberoende av vilken kategori som kunden tillhör, är målet med en storformatsskylt att väcka och behålla åskådarnas uppmärksamhet. För POP/POS-skyltning är det att producera skyltar och andra applikationer som fångar publikens uppmärksamhet under några få, avgörande sekunder som övertygar dem om att agera och köpa.
Med rätt verktyg kan du ofta uppnå detta enklare, snabbare och billigare, än du eller dina kunder kan föreställa sig.

Bildfinish
Om du exempelvis lägger till ett lager transparent UV-lack på en standardskylt, får du en matt eller högglänsande yta. Bortsett från att produkten plötsligt ser mer exklusiv ut kommer den, så fort den blir belyst, direkt att väcka mer uppmärksamhet,. Inte minst kommer sannolikheten att kunderna att lägger märke till den öka flera gånger om.
För kunder som har UV-printers finns det andra skäl att använda lack. Eftersom vissa material inte är kompatibla med UV-bläck är det lämpligt att först printa med en matt finish, dock utan pigment i materialet eller lacken, som erbjuder en bättre yta innan du trycker fullfärgsgrafiken. Detta ökar antalet möjliga underlag att printa på. Vid behov kan du behandla ytan igen med klarlack.

Få den rätta känslan
Praktisk mervärdesteknik är att använda UV-klarlack för att skapa texturer inom områden som dekoration, förpackning eller reklamprodukter som exempelvis nyckelringar, pennor och USB-minnen.
På artiklar som kanske har en cellplastkärna eller fasta material, kan du till och med skapa strukturerade mönster som ger produkten en äkta 3D-känsla. Det är mer effektfullt än att bara trycka en platt logotyp, bild eller grafik på produkten.

En kund som jag känner printar på mahjongbrickornas ytor, innan hen lägger textur över lacken för att skapa en bättre känsla. Sådana trycktekniker blir även mer och mer populära för prototyper. Att snabbt kunna experimentera med texturer åt kunderna, möjliggör kostnadseffektiva produkttester och analyser av hur produkterna ser ut och känns, innan produktionen påbörjas i full skala.

En fördel när du skapar ett kostnadsförslag eller en offert, kan vara att du bara lägger till en kryssruta med; Lägg till UV-lack, eller; Lägg till textur. Gör detta och ha några förtryckta provexemplar, för att demonstrera effekten och du är redan halvvägs vid målet att öka värdet och priset på ordern.

Alla hinder kan man överkomma
Även om det självfallet är lätt att se alla fördelar med att bryta invanda rutiner och variera ditt utbud, finns det vissa faktorer som kan hindra dig från att göra detta med en gång. Det finns inga hinder som inte kan övervinnas.

Om du inte redan har den utrustning som krävs, kan du behöva investera allt från 140 000 kronor till ett mångdubbelt belopp. Den aktuella utrustningen, finns hos många av branschens ledande tillverkare; Mimakis UJF-serie, Mutohs ValueJet 426UF och flera maskiner kommer från Roland DG.
Om du inte har möjlighet att köpa in utrustningen på egen hand, kan du alltid lägga ut dessa projekt till ett annat reklam- eller tryckföretag.

I andra fall handlar det bara om att vissa företag behöver utbildning, för att utforska teknikerna närmare. Det kan vara en utmaning att säkerställa att användarna har tillräcklig utbildning för att ställa in filerna korrekt, om de har lärt sig att göra detta via Adobe Illustrator.
Det är rentav så att de kan erbjuda användarna det nödvändiga arbetsflödet, för att använda dessa program. Vissa skrivartillverkare vill att användarna använder Adobe Illustrator, för att skapa olika typer av mönster, fyllningar och liknande. Samtidigt kanske inte dessa användare känner till att deras befintliga programvara, i detta fall vårt eget SAi Flexi-program, kan göra precis samma sak.

Den goda nyheten
Programmet erbjuder även andra tids- och kostnadseffektiva funktioner, när det gäller utskrifter på reklamartiklar som bl a pennor och USB-minnen. Som du kanske känner till, kan du inte bara lägga sådana artiklar på bordet och printa på dem direkt med många kompakta UV-printrar, upp till 30-40 tum. Man måste först skapa en jigg eller en fixtur, för att lägga artiklarna i ett anpassat föremål.

Den goda nyheten är att du lätt kan designa jiggen med hjälp av Flexi. Sedan kan du exportera EPS-filen och skicka den till din router, lasergravyrmaskin eller vinylskärare, för att skära till jiggen som ska placeras på skrivarens bord. Ännu bättre är att du nu vet exakt var du ska placera dessa artiklar, för att trycket ska bli perfekt.

Det är självfallet smartare om du använder en enda programvara, för att både designa jiggen och illustrationen, som tillägg till UV eller texturen och den direkta utgången till enheten. Du sparar en massa tid, minskar på filstorleken och sänker dina kostnader, bortsett från att du slipper lära dig flera olika program.

Faktum är att behovet av att använda flera olika programvarupaket och hjälpa olika designers så att de är insatta i varandras arbete i alla steg, är något som ställer till det för många skylttillverkare.

Stick ut under år 2019
Till sist skulle jag vilja uppmana dig att se vilka olika programvarupaket som finns tillgängliga på marknaden. Se hur de kan hjälpa dig att utforska några av de tekniker som jag beskrev, och självfallet även andra som jag inte tog upp.

Om du utnyttjar deras potential fullt ut och flyttar fram gränserna för vad som är möjligt med exempelvis nya tryckmaterial, tekniker och tillämpningar, som för närvarande ligger utanför ditt fokusområde, har du ett bättre läge både för att upprepa dina affärsframgångar med dina nuvarande kunder och att förvärva nya kunder.

Bobby Fosson
SAi