Skyltar om för nytt koncept

Skyltar om för nytt koncept

Publicerad
2019-07-30
Skribent
Redaktionen

Foto; Elon Group


Electra Gruppen går samman med Elon Group i ett nytt varumärkessamarbete och tillsammans bildar de Nordens största fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik. Det blir nya namn, ny grafisk identitet och omskyltning av 500 butiker i Sverige och Norge.

I och med det nya samarbetsavtalet, som löper under 10 år, samlas Elon och Audio Video-butikerna under varumärkena Elon och Elon Ljud & Bild, som på nätet verkar gemensamt under www.elon.se. Dessutom erbjuds butikerna i kedjan Digital Butikerna att ingå i det nya konceptet.

– Detta samarbete ligger helt rätt i tiden med tanke på utvecklingen inom handeln. Vi kommer stärka vårt erbjudande och skapa större volymer och samarbete inom varuförsörjning och marknadsföring, säger Anneli Sjöstedt, VD på Electra Gruppen.
– Utvecklingen inom våra produktområden mot allt smartare produkter gör att vi skapar förutsättningarna för ett sömlöst kunderbjudande till det smarta hemmet, antingen det är smarta vitvaror eller smart hemelektronik.

– Förra året förvärvade vi möbelkedjan EM Home och det utökade samarbetet med Elon harmoniserar väl med vårt fokus på produkter och tjänster i och runt hemmet.

Nytt koncept
Med ett nytt butikskoncept, som bygger på nordiska materialval och ljussättning, ska man skapa en välkomnande och avslappnande miljö.

– Vi skapar en helhet som gör att kunderna känner igen oss i alla kanaler, säger Stefan Lebrot, VD och koncernchef på Elon.
– Vi skapar ett visuellt avtryck med både butiksmiljö och logo som hämtar kraft och inspiration från de moderna, nordiska uttryckssätten.

Tanken ska vara att man överger känslan av produktlager och istället ger fokus på att presentera produkterna i dess rätta miljö.
Branschtidningen Sign & Print rapporterar att det är ITAB som står för det nya butikskonceptet och att FocusNeo är partnern på skyltsidan.
Den nya butiksutformningen, med skylt och logotyp, påbörjas under tredje kvartalet i år och konceptet rullar ut efter det. Elon uppger att deras ordinarie 300 butiker förväntas vara omskyltade och ha slutfört det nya konceptet år 2022.

Stefan Lebrot, VD på Elon Group. Foto; Elon Group.