Träning ger färdighet

Träning ger färdighet

Publicerad
2019-06-17
Skribent
Redaktionen

Under våren lanserade återförsäljarkedjan Fronta utbildningsplattformen Fronta Academy; exklusivt för medlemmarna, leverantörer och partners.

– Efter många år i branschen är det riktigt kul att få både nya inspirationer och kunskaper, likväl som aha-upplevelser på sådant man vet att man skulle göra men förträngt. Mycket givande, säger Torbjörn Johansson, medlem i Fronta.

Utveckling inom många områden
Fronta uppger att målet med den nya utbildningsplattformen är att erbjuda medlemmarna utveckling inom dels områden som sälj, ledarskap och inköp, dels områden som medlemmarna själva känner är viktigt.

– Att få möjligheten att utveckla människor är fantastiskt. I grunden handlar det om att få våra deltagare att nyttja sina resurser till fullo och se sin enorma potential, säger Tomas Ohlin, på Ohlingruppen, som ansvarar för Fronta Academy.
– Vi kör naturligtvis teoretiska pass. Men passar ofta på att varva med praktiska träningar, då vi har förmånen att vara på plats hos våra leverantörer runt om i landet.

Från reaktivt till proaktivt
Många gånger arbetar man med reaktiv försäljning; man expedierar kunden, tar deras order och ser till att leverera den i god tid, med serviceanda. Men Fronta vill att man ska agera mer proaktivt.
Det gäller att visa att man har kunskap om produktmedia och med kunskapen, kunna styra och leda kunden till den lösning som bäst bygger deras varumärke. Många gånger hamnar det tyvärr annars i en prisdialog, där kunden egentligen bara återplacerar en order på produkter den tycker är gångbara.

– Självklart är både i god tid och serviceanda klara ingredienser i en affär, men redan där kan vi tillsammans med våra leverantörer bli ännu bättre, skriver Fronta i ett pressmeddelande.
– Lägger vi sedan till vårt säljandebeteende så kommer både kunden och vi bli betydligt nöjdare, ett vinn-vinn-vinn-förhållande.

 

Att vara en ledare
Att leda in i framtiden är inte detsamma som att leda medarbetare, man behöver vara betydligt attraktivare, både som teamledare och team, i framtiden. Konkurrensen är stark.

Vilken ledare är jag?
Hur ska jag kunna vara flexibel mot ett team som består av en mängd olika typer av människor?
Hur ser deras behov ut och hur kan vi koppla det mot företagets mål och vision?

Att vara en ledare innebär inte enbart att leda sitt team, man leder även sina närmast kopplade kunder. Att aktivt ta ansvar för att vara en ledare och inte bara en chef är betydande och rent av avgörande i framtiden.