Mer än en penna

Mer än en penna

Publicerad
2019-05-27
Skribent
Redaktionen

Reklampennor är kanske en av de mest uppskattade artiklarna när det gäller Produktmedia och har så varit i många år. Ingli Sweden är ett företag, som också har några år på nacken.
Det var 1980 som Jaan Ingel fick idén att tillsammans med sin familj starta ett litet tryckeri för reklamprodukter i sin källare i Täby norr om Stockholm. Redan då var hans vision klar. Att bygga relationer och skapa mervärde genom att erbjuda sina kunder kreativitet, kunskap och kvalitet, kryddat med en rejäl dos förstklassig service. En vision med starka ledord som lever kvar inom företaget än idag.

Idag är Ingli Sweden ett av Sveriges äldsta företag inom kategorin Produktmedia och den största renodlade pennleverantören på reklammarknaden. Med ett heltäckande sortiment, stor lagerhållning och eget tryckeri erbjuder man en mängd valmöjligheter och hålla korta leveranstider på såväl tryckta som otryckta varor. Ingli Sweden är även svensk agentur till några av de största penntillverkarna i världen och jobbar med flera kända varumärken som t ex Cross, Sheaffer, Stilolinea, Maxema, Pilot och Ballograf samt det egna varumärket Ingli.

Give a pen – get a value
I början av året träffade vi VDn Mats Åsbrink och Anna Lundqvist, som är marknadsansvarig på företaget, i deras ljusna, öppna monter på Nordic Profile Fair i Jönköping.

– Vårt budskap här på mässan är att reklampennan är så mycket mer än bara en penna, säger Anna Lundqvist.
– Syfte är att träffa kunder, de flesta har förbokat möten, för att visa dem våra nyheter och förklara vårt Pen Value-koncept, som går ut på att prata mindre om penna som produkt och mer om dess värde för byggandet av relationer och varumärke; dess roll i marknadsföringssammanhang.

– Det har varit en ganska bra mässa; lite folk första dagen, full fart den andra dagen och det hade nog räckt med två dagar känns det som, menar Anna Lundqvist och får med håll av Mats Åsbrink.

Anna Lundqvist

Bankpennan går igen
Det är åtskilliga undersökningar, som visat att just reklampennan är en av de bästa give-away-produkterna på grund av den har en lång livslängd, mer än 8 månader, och den byter ägare ganska ofta, vilket ökar dess exponering.

– Pennan är inte en förbrukningsvara, utan har ett viktigt värde om man sätter in den i dess rätta sammanhang i sin marknadsföring och varumärkesbyggande, förklarar Anna Lundqvist.

Som sagt bestod hela Ingli-montern av pennor och åter pennor. Mats och Anna visade upp en del som exempelvis Add Bamboo, som är en trendig kvalitetspenna med bambu-kropp. Eller Ingli Excel, också det en kvalitetspenna i djärv design. Här fanns också Ballografs klassiker; den välkända bankpennan – Epoca Deskset.
För en pennentusiast var detta så när paradiset man kan komma.