Intressant konceptbutik

Intressant konceptbutik

Publicerad
2019-04-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Optikerkedjan Smarteyes öppnade i mars den nya konceptbutiken The Eye Lab, som syftar till att göra köp av glasögon enklare och roligare. Till detta har man tagit del av ny digital teknik, som förenar den uppkopplade världen med den fysiska.

– Glasögonbutiker har sett ungefär likadana ut i årtionden. Vi vänder på alla delar i butikens process och utgår från det faktum att kunden vill bli inspirerad och uppleva våra fantastiska produkter på ett nytt sätt, säger Thomas Kusoffsky, VD på Smarteyes.

Tittat på kundresan
För att optimera butiken har optikerkedjan tittat på hela kundresan, för att se hur den kan utvecklas och i högsta möjliga mån optimeras. Det man har upptäckt är att kundens resa oftast börjar online och slutar med ett möte med optikern i butik. Därför har man utvecklat tjänsterna på webben och det digitala i butiksmiljön.

– Arbetet sträcker sig över många områden, från visuella förändringar i butik, till digitala lösningar och tjänster. Det är inte några få stora saker som ändrats, utan snarare många små. Vi har gått igenom hela kundresan och moderniserat alla steg, fortsätter Thomas Kusoffsky.

Exempelvis har man utvecklat en tjänst där optiker i konceptbutiken kan ta emot kunder i hela landet, genom att utföra synundersökningar via en dator från andra Smarteye-butiker.

Mobil personal
I den fysiska butiken på Kungsgatan har man också gjort visuella och tekniska utvecklingar, med högt fokus på kundservice. Tekniken Virtual Reality, VR, kan användas för att se hur polariserade glas fungerar i en skidbacke, vilket ger kunden dels en upplevelse, dels ökad förståelse av nyttan.
Hela butiksmiljön är inredd med digital signage och personalen använder läsplattor som mobila kassor, vilket gör att man kan möta kunden och ge full service överallt.