Med världens bästa kock

Med världens bästa kock

Publicerad
2019-03-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det var då det började … MerxTeam våren 1993. Från tidiga morgon till sena kväll var det full aktivitet i den lilla lägenheten på Kronhusgatan i Göteborg. Inköp, frakter, tullfrågor, beställningar och leveranser – allt hanterades av tre entusiastiska medarbetare. Redan 1994 stack det lilla företaget ut lite extra, när man fick leverera besticken till de Olympiska Spelen i Lillehammer i Norge.

text/foto – Lars Knapasjö

Idag – drygt 25 år senare – är man 100-talet anställda med en omsättning på omkring 200 miljoner kronor samt huvudkontoret i egna lokaler på Galvaniseringsgatan 5 i Göteborg. Dessutom har man kontor i Norge, Polen och Ryssland samt ett inköpskontor i Kina med inhemsk personal. Man har också breddat och utvecklat sortimentet rejält med det egna varumärket Exxent som bas.

– MerxTeam har allt som platsar i ett kök oavsett om det är det ombonade familjeköket, företagets lunchrum, caféet eller en eftertraktad restaurang; allt från glas och porslin till bestick, grytor, stekpannor och maskiner och textilier, berättar Nicklas Dahlberg.
– Dessutom har vi världens bästa Exxent-ambassadörer som bl a Robert Sandberg, som är kock-världsmästare och en i teamet bakom Tre Stjärnor i Guide Michelin.

Det råder en intensiv aktivitet i MerxTeams monter på Nordic Profile Fair och eftersom man som vanligt även ställer ut på Formex är det viktigt att den interna logistiken fungerar. Ändå finns det i NPF-montern en känsla av gedigen mysighet med den fina proffs-spisen, uppdukat bord och alla tänkbara kökstillbehör.


Allt går att märka
Exxent är alltså det egna varumärket, där man själva svarar för design och kvalitetsspecifikation och framgångarna har inte låtit vänta på sig. Lite av det senaste är bl a kolstålsstekpannorna, men man har också noterat att profilföretagen allt mer fått upp ögonen för sortimentet.

– Faktum är ju att i princip allt vi har också går att märka med företagets namn och logotyp. Därför pratar vi gärna tryck och det skapar en win-win-situation, poängterar Nicklas Dahlberg.

Xantia är ett varumärke som framför allt vänder sig till restaurangvärlden med ett mer trendigt sortiment; allt för att optimera restaurangernas förutsättningar till en konkurrenskraftig profilering. Ett annat område som MerxTeam blivit väldigt stora på är muggar i allmänhet och kaffemuggar i synnerhet. De har platsat i sortimentet redan från starten 1993, men vuxit vad gäller både modeller, färgvarianter och kvalitet.

Den sista touchen
Branschen förändras ständigt, vilket man förstår när Nicklas Dahlberg berättar. Idag har vi en digitaliserad värld och det måste också företagen anpassa sig till. Det gäller också MerxTeam som nu jobbar mer selektivt med sin marknadsföring, för att nå rätta målgrupper med rätta material. En sätt att göra det har varit att arbeta med flera små produktfoldrar istället för en gigantisk katalog.

– Vi attraherar kunderna genom att alltid ligga i framkant när det gäller trender och mode, kvalitet och hållbarhetsmål, förklarar Nicklas Dahlberg.
– De vet att hos oss får de mycket för sista kronan och det skapar en trygg och framgångsrik relation.

MerxTeam har haft många bokade monterbesök, även om det generellt varit färre besökare i mässhallen och två dagar är nog.
Innan vi lämnar montern med alla köksattiraljer, demonstrerar Nicklas Dahlberg den lilla pincetten som kockarna använder för att lägga den sista touchen på anrättningen, innan tallriken singlar ut i matsalen till gästernas, förhoppningsvis, omåttliga förtjusning.

..

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman