Fespa Africa

Fespa Africa

Publicerad
2019-03-04
Skribent
Redaktionen

foto; Fespa

I den sydafrikanska staden Johannesburg, den 12-14 september 2018, var det dags för 2018 års upplaga av Fespa Africa och Sign Africa 2018.
Totalt sett lockade mässan 6 494 besökare under de tre dagarna, varav 5 907 unika och de fick bl a se den senaste tekniken, workshops i trycktekniker och Speed Wrap Challange.

Från hela Afrika
Fespa Africa hölls som tidigare skrivet i Sydafrika och det lockade intresserade besökare från närliggande länder som Zambia, Botswana och Moçambique. Trycket var stort och det märktes framför allt av att många deltagare även tog sig från nationer som Elfenbenskusten och Mali, som ligger längre bort, eller från ön Madagaskar vilken ligger omkring 50 mil ut i Indiska Oceanen.

– Vi sålde alla våra maskiner i montern till besökare från Sydafrika, Malawi, Zambia och Namibia. Mässan lockade seriösa köpare och kvalitetskunder, säger Coenraad Kuipers, på Titan-Jet Africa.

Till finalen går …
Förutom att se de nyaste maskinerna, produkterna och mjukvarulösningarna, kunde man på mässgolvet bl a delta i workshops om textiltryck på T-shirts och väskor, få djupare kunskap om CorelDRAW och den givna succén med Speed Wrap Challenge.
Som vinnare kröntes Senzo Nzama och i maj kommer han att skickas till Fespa World Masters-finalen i München, Tyskland. Där kommer han att tävla mot de bästa vinylmontörerna, från alla världsdelar.

– Jag är väldigt glad över att ha vunnit och jag har bett till gud att jag ska vinna, vilket har varit min dröm. Jag ser fram emot att få mer erfarenhet på finalen i Tyskland, säger Senzo Nzama.

Tävlingen gick till som så att de tävlande skulle, på så kort tid som möjligt, wrappa en bildörr så snyggt som möjligt. På andraplats kom Graeth James och på tredjeplats Vaughn Respsold. Tävlingen sponsrades av bl a Roland, Grafiwrap och Hexis.

Nöjda utställare
I det stora hela var både besökare och utställare på mässan nöjda med vad de fick se och visa.

– Det var en högre andel av mässdeltagarna som var seriösa köpare i år, än föregående år. Speciellt glada blev vi av intresset för vår nylanserade Anapurna H1650i, säger Dave Reynolds, på Agfa Graphics.
– Vi fick många bra leads och det var ett konstant flyt med besökare under dagarna. Dessutom fick vi bra feedback från nuvarande kunder, kommenterar Larry Smith, på SA Argus.

Det meddelades även att det totala antalet steg som gicks på mässgolvet var 1 537 493 steg. I enighet med välgörenhetsorganisationen Step Up For Charity genererade det 16 800 Sydafrikanska rand, motsvarande drygt 10 500 svenska kronor. Dessa pengar ska användas för att återuppbygga ett barnsjukhus i Sydafrika.