Sunt företagande i Mjölby

Sunt företagande i Mjölby

Publicerad
2019-02-04
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Nybyggt, ombyggt och väntande utbyggnad; framtiden ser ljus ut för stabilt växande ClaBris. Tidigare låg företaget beläget på en bakgata i ett bostadsområde i Mjölby, men nu sedan sex år tillbaka har man en stor fastighet längs en genomfartsled istället.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Eric Windahl

I princip alla som bor i eller ska besöka Mjölby passerar ClaBris minst en gång i månaden, en stor byggnad om drygt 1 000 kvm längs östra infarten från E4an. I korsningen där Linköpingsvägen slutar, Kungsvägen startar och Vifolkavallsvägen ligger, där ligger även ClaBris.

– Tidigare hade vi faktiskt en lokal mitt i stan, men det var ingen som visste att vi fanns då. Vi låg ju på en bakgata, men det var ändå mitt i stan, säger Thord Claesson, VD på ClaBris.
– De som handlade av oss visste ju vilka vi var och var vi fanns, men andra hade bara hört talas om namnet. Vi var ju duktiga på att marknadsföra oss, men ingen hade någon aning om vart vi låg.

Egen byggnaden
Nu har det som sagt gått sex år sedan ClaBris flyttade hit till Vifolkavallsvägen 6 och det har gett ett bra lyft till affärerna. För nu börjar man känna, precis som i de tidigare lokalerna, att det börjar bli trångt. Men det ska bli ändring på det.
När Thorda, som han egentligen är mer känd som, byggde fastigheten gjorde han den större än vad man behövde, dels för att ha något att växa i, dels för att kunna hyra ut. Här huserade, förutom ClaBris, även en bilrekondfirma och en tecknare under fem år. Men dessa har flyttat nu och det kommer ge ClaBris det utrymmet man behöver. I alla fall i ett litet tag till.

– Vi har ju faktiskt byggt om två gånger sedan vi flyttade in, men vi börjar känna att det är lite som i den tidigare lokalen, berättar Thorda.
– Det börjar bli lite för trångt på bilplatsen, det börjar bli lite för trångt på lagret, det börjar bli lite för trångt i butiken.

Precis som det gäller för alla inom profilbranschen, så vill man ha en bra butik. Det måste finnas utrymme och den ska ge inspiration. När kunden kommer in för att titta på T-shirts eller arbetsbyxor, då måste kunden känna att det är kul att handla. Visserligen kan man ju se hela sortimentet i katalogen, men där ser ju allt snyggt ut.

– Jag tror inte det finns en enda katalogbild som är ful.

Men kunden vill ju komma in och se vad som finns på riktigt, kunden vill komma in och se det fysiska plagget. Har kunden för avsikt att beställa ett större antal långärmade tröjor eller T-shirts, då vill man ha möjligheten för kunden att låna hem ett antal för att känna hur dem känns. Då är det viktigt att kunna ha lite på lager också.

Dubblat omsättningen
När ClaBris först flyttade in låg omsättningen på närmare 8 miljoner kronor om året, nu omsätter man 16 miljoner kronor på 9 anställda och i pipeline ligger det att anställa en till.

– Tyvärr räknar vi med ett litet tapp om en miljon för året, men vi kommer ändå göra ett plusresultat och inom 1-2 år är vi tillbaka på rätt nivå igen, konstaterar Thorda.

Det går med andra ord bra, mycket för att man är ensam som profilleverantör i regionen. Men det finns faktiskt en konkurrent, en konkurrent som alla i branschen har idag; internet och webbshoppar. Det går hur lätt som helst att beställa sina trycksaker, giveaways och profilkläder på valfri webbshop nu.

– De flesta struntar ju faktiskt i vart man handlar nu, men den som handlar lokalt vet alltid vart man ska vända sig om det blir fel.
– Vi har ju eget tryck och egen brodyr, vi gör ju nästan allting här. Handlar man på nätet och blir lovad att det kommer om 10 dagar, vet man knappt vart man ska ringa om det inte kommer.

Dels det, men också som tidigare skrivet, handlar man lokalt är det oftast inga problem att få hem ett antal tröjor för att testa innan man beställer. Sedan vill man gärna åt den där personliga servicen också.

– Att göra bra grejer och hålla service, det är det vi kan konkurera med. Att bara vara billiga, nej det funkar inte.
– Ska man bara göra billigt så kommer det till slut någon missnöjd kund och missnöjda kunder vill man verkligen inte ha. En missnöjd kund pratar med så många människor.

Tyvärr går det inte hand i hand med nöjda kunder, då nöjda kunder pratar med för få.

Hoppas och tror
Thorda spekulerar över det där med onlinebutiker och det är ju faktiskt så att det går jättelätt att beställa både kläder, böcker och liknande. Något som tydligt märks av i detaljhandeln som minskar hela tiden.
Men Thorda hoppas verkligen inte att profilbranschen ska drabbas av detta, för när det kommer till sanningen, så blir det krångligt med logotyper och tryck när kunder inte kan filformaten. Det blir krångligt när kunder inte vet vad den får och inte har någon att bolla idéer med, någon som kan.

– Vi måste ju hålla hög kvalitet och vi måste ju hålla en hög servicenivå. Sedan sätter vi upp webbshoppar till våra kunder, med produkter som de brukar handla, säger Thorda.
– Då har de kanske lite kläder, några olika skyltar och dekaler i sin webbshop och behöver bara lägga en beställning så trycker vi det, utan att de behöver komma in eller ringa.

Men är det sant det han säger; att alla kan datorer idag? Det är en sanning med en viss modifikation. Man kanske kan dator, men det är väldigt sällan man kan göra originalarbetet och allt vad det innebär med grafik, storlekar, upplösning, färger och tryckprofiler.

– Visst, man kan klippa och klistra och hämta något från Google. Men när man kommer med en bild som är 24 kilobyte, ja då går det inte att trycka upp den på en två meter bred skylt. Eller det går ju, om man vill att det ska se ut som en kakelplatta.

Att anlita ett profilföretag som ClaBris är dels en trygghet kvalitetsmässigt, men även en trygghet när det kommer till att göra det snyggt och stiligt. Vissa kanske tycker att de är petiga, men de kan det där med rättigheter, de kan det där med originalarbeten, de kan det där med tryck och det tekniska.

– Jag brukar ju säga att det inte är dyrare att trycka fult, det är precis lika billigt som att trycka snyggt.
– Det är ju faktiskt dyrare att trycka fult, du blir kanske missnöjd, du får inte lika många besökare på eventet och så.

Som egenföretagare
Namnet ClaBris kommer från hopslagningen av de två efternamnen Claesson och Brissle, de två kurskamraterna som läste till fritidsledare på folkhögskolan. De ville jobba som fritidsledare, men inte på fritidsgård.

– Därför gjorde vi ett examensarbete som hette; Fritidsledare som egenföretagare. Vi presenterade det som ett färdigt företag, med en folder och namnet ClaBris Fritidskonsulterna.
– Vi skulle syssla med friskvård och sköta event. Men det var ju 1989 och det kom en ordentlig lågkonjunktur i Sverige 1990, så det var inte så lätt att sälja våra tjänster när företagen var tvungna att säga upp personal hela tiden.

Tyvärr var man helt fel i tiden och de före detta kurskamraterna valde att gå skilda vägar istället. Thord, som under sin uppväxt sålde allt mellan morötter och T-shirts med tryck på, började kränga reklam via det inarbetade namnet ClaBris.

– Det står ju för Claesson och Brissle, men nuförtiden brukar jag säga att det står för; Claesson, Barnens Rätt I Samhället, stoltserar Thorda.

Detta var i början av 1990-talet och Thorda rullade på med firman samtidigt som han arbetade halvtid som fritidsledare.

– Till en början var det ju ett hobbyföretag. Jag körde ensam i nästan tre år, innan jag började ta in lite praktikanter.

I och med lågkonjunkturen var det ju väldigt många arbetslösa och som företagare på den tiden fick man ha praktikanter på sexmånadersbasis. Tyvärr blev det lite dålig stämning mellan ClaBris och Arbetsförmedlingen.

– Meningen var ju att de skulle få jobb efter praktikplatsen och efter att jag hade haft två praktikanter så skulle jag inte få ha fler, berättar Thorda.
– Men grejen är den att båda två fick jobb senare, inom branschen. Jag hade tyvärr inte råd att anställda dem själv bara.

Arbetsförmedlingens uppgift är att se till att människor får rätt kompetens, för att kunna få ett jobb. Hos Thorda hade 100% av praktikanterna fått jobb, via hans praktikplatser. Efter en mindre dispyt med Arbetsförmedlingen så fick han till slut en praktikant till, då hade Thord precis fått igång företaget och han hade faktiskt råd att anställda sin första.

Thord Claesson och dottern Daniella Claesson

ClaBris-familjen
Med tiden har profilföretaget sakta med säkert växt, i takt med att kundbasen ökat. Det har inte varit ett mål att bli 20 anställda eller att omsätta 100 miljoner. Thorda understryker vikten av sunt företagande; det blir bra när man växer med kunderna. Målet just nu är att bli lite mer oumbärlig.

– Jag är väl kanske inne och petar lite för mycket både här och där, men det är svårt att låta bli eftersom att jag startade företaget, säger Thorda.
– Men jag försöker släppa mer och mer. Min personal kanske tycker att jag borde släppa fortare, men det är lite separationsångest faktiskt.

– Jag tror att det är många företagare som har samma problem; man vill nog gärna, men det är jättesvårt att ta det klivet.

Thord uttrycker även att det är viktigt att kunna släppa taget, just för personalens skull. De måste ju också känna att de har den tilliten.
Personalen själva kallar det för ClaBris-familjen och under mötet poängterar Thorda att det är viktigt att man har kul på jobbet, samtidigt som man måste kunna sätta ner foten. Man ska ha kul på jobbet, man vill vara en i gänget och man ska vara chef samtidigt.

– Och glöm inte att lyssna på personalen, för de har oftast väldigt bra idéer också. Det går kanske inte att alltid genomföra idéerna, men att lyssna och ta till sig deras tankar, gör att de känner att de blir sedda och blir mer engagerade också. Det är nog väldigt viktigt.

Enligt en undersökning från opinionsföretaget Gallup är endast 16% av svenskarna engagerade i sina jobb och hela 73% är inte alls engagerade. När affärsskolan IHM genomförde en liknande enkät i deras nätverk, framkom det att; Dåligt ledarskap, Avsaknad av ansvar och Bristfällig kommunikation, är de faktorer som spelar högst roll till varför man inte känner sig engagerad i arbetet.

Investeringar är kul
Att digitaltryckteknik blir allt vanligare och enklare, det vet vi om. Samtidigt är det alltid kul med nya maskiner och ny teknologi. Thorda berättar att de har funderat på att köpa ett nytt planbord, men…

– Vi är ju med i 4Sign-kedjan och vi är ju trots allt 19 företag med mycket maskinkapacitet.

4Sign, som startade år 2004, är en rikstäckande kedja för företag som jobbar med profilering. För medlemsföretagen finns det en trygghet i att aldrig behöva tacka nej till jobb, trots att man själv kanske har för mycket att göra eller inte har de rätta maskiner.
Istället kan man kontakta sina kollegor inom kedjan och fördela jobbet mellan varandra så att maskinerna alltid går och inte bara står och kostar pengar. Alla behöver med andra ord inte ha alla maskiner.

– Det finns så många reklamföretag som köper in dyra maskiner som sedan bara står och kostar pengar, eftersom att de inte används.

ClaBris är en av de större aktörerna inom 4Sign och har varit med i stort sett sedan kedjan startade. Förutom att Thorda driver sitt eget företag, har han även varit aktiv i styrelsen för 4Sign och är verksam i BNI i Linköping, ett företagsnätverk där drivna personer tillsammans skapar kontakter och gör affärer med varandra.

En timme räcker till
Skulle man rita en cirkel på en karta, med mittpunkten i Mjölby och åtta mil till varje gräns, skulle man nå till städer som Linköping, Norrköping, Motala, nästan Jönköping och Vimmerby på en timme.

– Nu finns det ju nästan ett profilföretag per stad och i Linköping finns det ju rätt många som håller på redan. Men vi har ett stort upptagningsområde.

Inom denna cirkel finns i sådana fall även mindre orter som Åtvidaberg, Gränna, Ödeshög, Boxholm, Tranås, Vadstena och Askersund, om man begränsar sig till östra sidan av Vättern i alla fall.

Finns det ens?
Om fem år fyller Thord 60 år, men förutom att han vill göra sig själv mer oumbärlig finns inga större planer på att sluta jobba.

– Det är ju kul att jobba, men mitt mål är väl att försöka komma ner till en 40-timmarsvecka, berättar Thorda.
– Sedan när jag blir 60 år så kanske det blir så att jag plockar bort en dag, att inte jobba fredagar kanske.

Det låter väl fantastiskt, att alltid kunna ha en liten långhelg. Kanske kunna dricka en gin och tonic i poolen en fredagsförmiddag. Men mer än så blir det knappast, för det är fortfarande kul att jobba och här på ClaBris trivs man med varandra.