Den digitala resan

Den digitala resan

Publicerad
2019-02-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Screen&Marknaden besöker ACG Accent i Borås, ett företag som beslutat sig för att gå all in i den digitala eran. Vi får se och känna på det fiktiva varumärket Teal, bekanta oss med den deras nya produktion och testa systemet Brandie.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Eric Windahl

Jan Evertsson och Mikael Corbé

Världen, samhället och enstaka individer rör sig i allt större utsträckning mot det digitala, det som kallas datorisering. Det tog sin start redan på 1970-talet, i och med uppfinningen av datorchipet. Sedan dess har arbetsflöden automatiserats i allt högre grad och manuella processer förenklats med datorkraft.
Vi är nu i slutet at 2010-talet och på ACG Accent har man nu stuvat om i grytan och följer noga den digitala utvecklingen, som kompletterar produktion, order- och säljverktygen.

– Det hade känts konstigt att inte välja det digitala spåret, när samhället ändå är där det är idag, säger Jan Evertsson, VD på ACG Gruppen.

Broderade märken, eller?
Två gånger om året tar ACG Accent fram ett koncept som speglar de nuvarande trenderna, vilka färger och mönster som ligger i tiden och vilken riktning de pekar mot. I varje koncept tar man fram en kollektion med kläder och ett nytt, fiktivt varumärke.

– I det här konceptet har vi färger och mönster som påminner om det keltiska och jordnära. Färgbasen i plaggen är de färger som vi tror kommer. Det är ett outdoor-märke som går under namnet Teal, berättar Mikael Corbé, marknadschef på ACG Accent.

Namnet Teal kommer från färgen teal, vilken är en färg som ligger mellan blått och grönt. Namnet på färgen härstammar sedermera från fågeln kricka, som på engelska heter teal. Det är till och med så finurligt att man i konceptet använder sig av fågeln i märket. För övrigt kan nämnas att färgen teal är en av de sexton ursprungliga HTML-färgerna och var standardfärgen till skrivbordet på Windows 95, men det är en annan historia.
Vi tittar alltså på det fiktiva varumärket Teal, men vad är det som är speciellt med detta? Jo, på plaggen ser vi vävda och broderade märken, som varken är vävda eller broderade. Namn och logotyp är faktiskt producerade med digitaltrycka transfers.

– Vi tog fram det här konceptet långt innan Årets julklapp i fjol offentliggjordes, för vi förstår att vi måste bli mer hållbara och varsamma om vår jord. Med den digitala tekniken kan vi göra så mycket mer än tidigare.

Det handlar framför allt om toningar, djup, effekter och likande, som gör att det som endast ser ut att vara en platt märkning, höjs upp och blir levande.

En investering för framtiden
Givetvis har man sedan tidigare kunnat göra effekter och toningar i transfertrycken, men nu går det lättare och blir mer effektivt. Om produktionen blir mer effektiv, speglar det av sig på kunden med bättre leveranssäkerhet och leveransprecision.

– Vi är väldigt tidiga med att göra det här och stora delar av produktionen körs nu digitalt, berättar Jan Evertsson.

I rena pengar har ACG investerat 25 miljoner kronor i att digitalisera produktionen, då inte inräknat alla mantimmar och utveckling som krävts. För lite drygt ett år sedan var andelen digitaltryckta transfers under 10%, nu ligger den andelen på över 60%.

– Vi kommer dock aldrig nå 100%, eftersom att vi trycker digitalt och kör på det några varv i screenpressarna efter. I vissa lägen är det till och med så att vi inte behöver köra digitalt alls, som exempelvis när det endast är en färg, fortsätter Mikael Corbé.

Både Jan och Mikael poängterar att det har varit en hög tröskel att kliva över som företag. Att gå in och köra med en helt ny teknik är i vissa mån en chansning, för man vet inte vilka och hur många problem som uppstår på vägen.

– Man ska inte tro att man blir digital över en natt. Vi har drabbats av en hel del överraskningar och förutom investeringarna i teknik, har vi även gjort investeringar i tid och utveckling.
– Kraven minskar inte i varken kvalitet eller i färgåtergivning. Tvärtom, kraven blir ännu högre.

Men nu har man kommit så pass långt att man kan börja summera och se resultaten av det.

Enklare prislistor
I och med att ACG Accent numera kör med digitaltryckta transfers förändras kostnadsstrukturen helt. Tidigare har det varit som så att man ständigt behövde räkna kostnaderna för vilka och hur många färger som skulle användas, eventuella kostnader för effekter och givetvis kostnader för specialfärger.

– Varje färg vi skulle använda kostade oss ett visst antal manminuter, maskinminuter och självklart förbrukningsmaterial, som tillsammans genererade i en kostnad, berättar Jan Evertsson.
– Enkelt sagt är det bara att skicka in en fil och köra den. Vi prickar ändå färgerna med precision. Det gör att vi i ett första steg tar bort kostnaderna för specialfärg.

– Nummer ett är ju självklart att kostnaderna försvinner för kunden, men även att det blir så mycket enklare. Nu behöver vi inte springa runt och leta efter rätt färg för att blanda manuellt.

I och med en smidigare och effektivare produktion ökar även flexibiliteten. Det har resulterat i att man under föregående år sänkte leveranstiden med en dag; från 6 dagar till 5. Detta till trots låg leveranssäkerheten under hösten på 99%. Därför kommer man i närtid sänka leveranstiden med ytterligare en dag.

– Om vi nu har så hög leveranssäkerhet kanske man undrar varför vi inte sänker tiden direkt. Men vi måste fortfarande fokusera på det som är viktigast för kunden; leveranssäkerhet och kvalitet på produkten, säger Jan.

Då kommer självklart frågan upp; hur blir hållbarheten i en digitaltryckt transfer? Svaret är att hållbarheten är densamma som tidigare. Det blir fortfarande flexibla, stretchiga och mjuka transfers.

Uteblivna kötider
Som Mikael sa tidigare så ska man inte tro att kraven blir mindre, de blir nästan högre. Hållbarheten är ju densamma och för att åstadkomma detta krävs produktionssäkerhet.

– Vi talar närmare åtta genomkörningar i screenpressarna. Det låter kanske extremt, men vi måste säkerhetsställa i och med att vi trycker så här, säger Jan Evertsson.

Egenskaper som vidhäftning, livslängd, industritvätt och torktumlingsmöjligheter, för att nämna några, måste fortfarande bibehållas i produkten.

– Allting ska gå snabbare och för att hålla snabba leveranser måste man ha många orders. Man vill fylla ett ark med så många motiv som möjligt, med samma färger, innan man startar produktionen, förklarar Mikael Corbé.
– Det är något som vi slipper nu och kan i princip blanda vilka färger som helt på ett ark.

Med andra ord; istället för att ha jobb som låg och väntade ett par dagar för att maximera med så många i samma färg, kan man köra så fort man fyllt arket.

Den viktigaste faktorn
Det är alltså både billigare och smidigare att göra så här, men den viktigaste faktorn är trots allt avtrycket på miljön. Nu har man sänkt förbrukningen av färg och kemikalier med 30%, vilket är en miljövinst och det är väl egentligen något av det viktigaste.

– Vi behöver inte ens tala om kostnader i investeringar när vi sparar över 30% i kemikalier. Det är en ren vinst; en miljövinst, säger Evertsson.
– Textilindustrin är den nästan smutsigaste industrin i hela världen, bara oljeindustrin släpper ut mer, sedan kommer vi, fortsätter Corbé.

Därför är ACG Accent stolta över att vara det enda transfertryckeriet i hela världen som är certifierade med Bluesign; en standard för miljömärkning för textilier. För att bli Bluesign-certifierad innebär det att företaget strikt måste uppfylla ställda krav beträffande samhällsansvar; produktionens utsläpp i luft och vatten, resurshushållning, arbetarskydd och -villkor.

– De kollar att man har de effektivaste produktionsprocesserna som kallas BAT, Best Available Technology, för att minska utsläppen och energiåtgången, säger Mikael Corbé.

Transfern trycks givetvis med vattenbaserade färger och är 100% fri från PVC-plast.
Det är till och med som så att hela ACG-huset är helt klimatneutralt, all produktion drivs genom förnyelsebar vind- och vattenenergi. Under år 2019 ska man installera solceller på taket.

Ett smart system
Nu har man alltså effektiviserat produktionen i den digitala erans anda, men företaget har även digitaliserat de administrativa processerna. Man kapar mellanhanden i godkänningsproceduren och slutkunden godkänner direkt till Accent.
Hypotetiskt sett; vi har en butik som säljer arbets- och profilkläder. Det kommer in en kund som vill beställa tröjor som ska transfertryckas med kundens logotyp. Då använder butiken systemet Brandie för att visa kunden hur tröjorna kan tänkas se ut.

– Förr i tiden gjordes det här per post, när korrekturen skulle skickas mellan beställaren och tillverkaren. Sedan gick det över till mail och PDF-filer, berättar Jan Evertsson.

För varje ändring ska det sparas filer och skickas fram och tillbaka. Det hela blir till slut väldigt rörigt, i och med att det ska dubbelkollas vilken version som är rätt version och så vidare.
Digitaliseringen sätter spår; tydligare och enklare spår att följa. Nu ligger korrekturet i systemet Brandie, där butiken kan sköta ändringar och sedermera ge slutkunden en länk där de kan trycka på godkänn eller begära ändringar.

– Om slutkunden är nöjd med korrekturet, går det direkt in i vår produktion, utan att det ska behöva passera butiken, säger Jan.
– Det innebär alltså att vi kan spara en timme, en halv dag eller till och med en hel dag, fortsätter Mikael.

Skissar upp en bild
I Brandie kan man ladda upp en bild på det tilltänka plagget, som man monterar på en provdocka. Här väljer man en storlek på dockan och en storlek på plagget, som sedan anpassar sig för att ge en verklighetstrogen bild, storleksmässigt.
Sedan laddar man upp en logotyp eller märkning och applicerar det på plagget direkt i systemet.

– Det är smidigt för att återförsäljaren kan visa för sin kund hur det ska se ut, med trycket på, säger Jan Evertsson.

I Brandie räknas det även ut vad transfern kommer att kosta. Systemet beräknar storlek, färger och antal för att ta fram en priskalkyl. När beställningen väl är gjord medföljer även en produktionsmall, som instruerar vilken transfer det ska vara, var den ska sitta och hur länge den ska värmas på.

– Det är samma produktionsmall för transfern oavsett om det gäller en kund i Kiruna eller i Göteborg, fortsätter Evertsson.
– Det är ett system för sälj, design, order, beställning och produktion, avslutar Mikael Corbé.

Sammanfattningsvis ger den digitala tekniken många möjligheter och fördelar. Det blir inte bara effektivare produktionsflöden och beställningssystem, det ger också smartare kontroller. Här på ACG Accent har man många idéer som ska realiseras den kommande tiden. Men vi ska låta tiden ha sin gång, för att det ska sjunka in i en lagom takt.