Svenskarna under lupp

Svenskarna under lupp

Publicerad
2019-01-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

I årets rapport från Internet stiftelsen i Sverige, ISS; Svenskarna och internet 2018, uppdagas det att 98% av svenskarna har tillgång till internet hemma och nio av tio har en smart mobil. Gränsen går inte längre mellan de som använder internet och de som inte gör det alls, utan nu går gränsen mellan storanvändare och sällananvändare.
Redan de som använder internet endast någon eller några gånger i veckan, känner sig mycket mindre delaktiga i det digitala samhället, än de som kopplar upp sig dagligen. Rapporten visar även att aktiviteten på Facebook minskar, att vart fjärde spädbarn, 0-12 månader, använder internet och för första gången är det en majoritet som betalar för musik- och filmtjänster.

Äldre ökar mest
Både användningen av internet och olika tjänster närmar sig 100%; exempelvis tittar alla upp till 25 år på Youtube, så gott som alla barn handlar online och nästan alla studenter googlar.
Däremot finns det drygt en halv miljon svenskar som inte använder internet alls och ytterligare 600 000, som inte är dagliga användare; de flesta är äldre. Samtidigt är det de äldre generationerna, som i många fall står för de största ökningarna av olika tjänster.

– I vår uppkopplade värld är det lätt att glömma att många användare fortfarande är nybörjare på internet, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.
– De som planerar morgondagens samhälle och utvecklar digitala tjänster, behöver ta hänsyn till, inte bara om en viss målgrupp använder internet, utan också hur ofta den gör det och hur erfaren den är.

Sociala medier populärare
Hela 83% av de svenska internetanvändarna använder sociala medier, vilket är en ökning om 2% sedan förra året. 63% är dagliga användare, vilket är en ökning om 13% på ett år. Även om Facebook är populärast och används av 76%, planar den dagliga aktiviteten ut.
Den andel som uppger att de skriver egna inlägg eller delar andras, har minskat till strax under 40%. Det innebär att var femte person som förra året uppgav att de skrev eller delade inlägg på Facebook, i år har slutat med det.

– Facebook tycks ha svårt att behålla engagemanget hos sina användare. Istället för att vara ett privat nätverk, där man pratar med sina vänner, har Facebook blivit en bredare plattform. Det kan ha gjort att lusten att dela med sig av privata tankar och bilder minskar, säger Måns Jonasson.

Instagram är det sociala mediet som ökat mest, 7%, under det gångna året; 60% av internetanvändarna använder nu tjänsten. Snapchat är en tjänst som också ökar, men det är främst de ungas förtjänst; 95% av barnen på högstadiet, samt 52% i åldersgruppen 26-35 år, använder Snapchat.

http://mb.cision.com/Public/1741/2632776/8b5fa452f7ab2f65.pdf

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman