En dino under utveckling

Publicerad
2019-01-29
Skribent
Redaktionen

Det är nya tider nu, pappa! Vi är på väg hem från bilskolan där vi bland annat fått utbildning i ecodriving inför mina söners övningskörning.

Där lärde jag mig också att fler än 70% av alla inskrivna i bilskolan tar körkort för automat. För mig låter det helt obegripligt. Kan det verkligen vara så? Den stundande framtiden kolliderar helt med min verklighet. Jag har nämligen en last här i livet – gamla folkabussar. Allt som är luftkylt mellan 1949- 79 hamnar under min lupp. Jag älskarkänslan att köra ett gammalt mekaniskt fordon. Utvecklade i slutet av 40-talet så är dessa fordon i total avsaknad avbackkameror, servostyrning och onödig information via bildskärmar.

Med en marschfart runt 70 km/h åker man bekvämt och slipper alltför mycket oljud från den dåligt isolerade motorn. Ett långsamt tempo som gör mig lugn och nedvarvad. I min buss förvandlas jag till en väglus – och jag älskar det! Få är de branscher som slipper undan förändringens vindar som stormar i detta tidevarv. Bilindustrin är ett bra exempel på en bransch som kommer att förändras i grunden under nästa decennium. Att ta körkort för manuellt växlade fordon drivna med bränsle som vi pumpar upp ur jorden är på väg att fasas ut. När elbilarna gör entré på bred front kommer mycket att förändras i vårt samhälle och det snabbt.

Ny teknik är något som vi i grafiska branschen gärna berättar om. Nya imponerande tryckpressar, snabbare maskiner i efterbehandlingen etc. Men efter 500 år av teknikutveckling har vår bransch fått sig en rejäl utmaning. Pappret – vårt så kallade gränssnitt uppfattas som omodernt och våra kunder använder nya kanaler för kommunikation. Är vi nu som de gamla dinosaurierna – på väg att dö ut? Hur kan vi återfå förtroendet och ta igen förlorad mark? Till att börja med kanske vi ska berätta en annan historia än den om vår teknik. Vi bör berätta om hur tryckta produkter med framgång hjälper företag att lyckas. Hur en förpackning leder till ett köp. Att en tryckt tidning har mer trovärdighet än ett blogginlägg. Idag har du all världens kunskap och nyheter i din telefon, men samtidigt är du sårbar. Oavsett om du följer flödet på Facebook eller en twittrande president är det viktigare än någonsin att vara källkritisk. Undersökningar visar att tryckt media besitter ett större förtroendekapital hos läsaren.

Utmaningen för vår bransch består dels i att informera och förklara hur en trycksak är bestående och har ett större värde än det som fladdrar förbi på en skärm. Att trycksaken förmodligen är det billigaste och mest miljövänliga alternativet för att synas i bruset. Återvinningsbar, i ett väl anpassat format och utan behov av energikälla för att fungera. Vi på Åtta.45 Tryckeri kommunicerar detta budskap via flera kanaler. Postala utskick, vår hemsida, artiklar, kampanjer och inte minst fysiska varuprover i vårt showroom förmedlar vår övertygelse om att trycksaken har en given plats i framtidens kommunikationssamhälle. Den grafiska branschen må vara under attack av en superjobbig internetteknik-meteorit, men nej, vi kommer inte att dö ut. Tvärtom, liksom dinosaurierna, kommer vi att anpassa oss och utvecklas. Vi kanske inte förvandlas till fåglar och besitter herreväldet över luften men tänk på att både krokodiler och sköldpaddor fortfarande lever och frodas runt om i världen.

Och jag blir förmodligen stolt ägare till en elektrifierad folkabuss år 2022 när Volkswagen lanserar den efterlängtade kultversionen i sin nya elbilsflotta.

Lennart Hannu
grafisk formgivare & redaktör,
Åtta.45 Tryckeri AB

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman