80-talsfeeling med Gosh

80-talsfeeling med Gosh

Publicerad
2018-11-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

En gång varje år samlas medlemmar och leverantörer med förankring till Gosh-kedjan. Under två dagar i mitten av september håller festligheterna igång med en minimässa och galamiddag, med olika teman.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – August Dellert

Caroline Rosado, Magnus Berthling och Per Kristensen

Till denna upplaga av de årliga Gosh-dagarna hade man bokat hotell Scandic Infra City i Upplands Väsby, ett hotell som gjort sig ett namn genom att husera Sveriges största svit om 650 kvm.
Det är inte för inte som man väljer att fira; siffrorna stiger, medlemmarna blir fler och leverantörsavtalen blir bara bättre.

– Vi ser nu efter första halvåret att siffrorna pekar rakt upp, både för bolaget Gosh AB och i inköpskraften vi har som kedja, säger Caroline Rosado, VD på Gosh AB.
– Gosh-dagarna är ett viktigt forum för oss, eftersom branschen handlar mycket om relationsskapande och här får vi chansen att göra det ordentligt. Sedan är det väldigt viktigt med all information vi delar med varandra.

Fortsätter uppåt
År 2014 lanserade Gosh plattformen Gosh 2.0, något som kedjan ständigt fortsätter att utveckla. Det handlar framför allt om mer digitalisering, som blir allt större inom B2B.

– Vi optimerar allt vi gör genom att gå mer åt det digitala, exempelvis genom webbinarium och våra kundunika e-butiker, säger Caroline Rosado.
– I vårt system kan våra butiker göra hur många kundunika e-butiker som helst, där de har koll på all sparad data och historik. Det blir bättre konstnadskontroller och vi ser att det här verkligen växer och är bra.

Nyligen slöts ett nytt avtal med en ny leverantör; TopSwede, en aktör i mellanprissegmentet.

– Det är en stark leverantör som omsätter strax över 100 miljoner kronor, trots att de bara funnits i sex år. De håller väldigt god kvalitet.
– Vi har nu några av de absolut starkaste leverantörerna inom vårt område; personligt skydd samt arbets- och profilkläder.

Caroline Rosado har gått på mammaledighet och nu är det Per Kristensen som är tf VD för Gosh

Kristensen håller ställningarna
Under de sista dagarna i september födde Caroline Rosado en liten dotter och därför blir det istället Per Kristensen, som håller i tyglarna för Gosh i ett år framåt. Per har en lång och gedigen bakgrund inom försäljning, strategi och affärsutveckling.

– Min primära uppgift är att se till att Gosh fortsätter att växa med nya medlemmar och att utveckla våra nuvarande medlemmar, ännu starkare, säger Per Kristensen, tf VD på Gosh.
– Vi ska visa styrkan i att vara en del av en kedja, med allt som tillkommer; bred marknadsföring, bra inköpsavtal och stabilt stöd.

Per Kristensen har arbetat inom bygg- och byggmaterialhandeln sedan 80-talet, inom både detaljhandeln och grossistledet. Den senaste tiden har han dock arbetat som konsult och Per är tydlig med att han, i stort sett, ser samma problem i alla småföretag som har mellan 1 och 50 anställda.

– Det går ju bra för företagarna, men de är oftast lite svagare på inköps- och marknadsavdelningarna. Det är några av fördelarna med att tillhöra en kedja, att få det stöd och den uppbackning som krävs.

Men det är inte bara Per Kristensen som är ett nytt ansikte på Gosh, man har även anställt Thomas Collin; som ska arbeta med inköp och sortiment.

Goshare


Back to the 80’s

Som en av årets höjdpunkter är den glamorösa galamiddagen något man längtar efter. Förra året kramades det sista av sommaren ut med temat white-party, influerat med Ibiza och sommarvibbar. Tidigare år har medlemmarna fått se sina kollegor utklädda till cowboys och Gatsby.

– Galamiddagen var jätteuppskattad och det var många som verkligen gick all-in, berättar Caroline Rosado.

Glitter, rosa tights, pannband och stora peruker, fyra nämnare som representerade årets tema; 80-talet. God mat, liveband, prisutdelningar och trevliga kollegor, det är inte mycket annat som man behöver för en lyckad kväll.

– Det var superkul och om vi hade haft ett pris för kvällens bästa utklädnad, är det många som skulle vunnit, fortsätter Caroline Rosado.

Priserna som delades ut var lite mer professionella; Årets avtalsleverantör och Årets medlemsföretag. Här är det motparten som får bestämma; medlemmarna valde det finska skoföretaget Sievi till Årets leverantör och leverantörerna valde Sahlins Kläder till Årets medlemsföretag.

– Det är roligt och vi är stolta att vi fick den utmärkelsen, säger Jussi Ollila, VD på Sievi Sverige.
– Vi märker att fler lägger order på skor som har vår patenterade Boa-mekanism, man slipper snören och skorna sitter perfekt.

Motiveringen till Sievi som Årets leverantör var att de är en trygg partner, med kvalitet och säkra leveranser.

– Det är verkligen hedrande och det visar på att vi gör leverantörerna nöjda, både genom volymökning och goda kontakter, säger Tore Sahlin på Sahlins Kläder i Tomelilla.

Ett lyckat event
När medlemmarna fick säga sitt om Gosh-dagarna, handlade många kommentarer om att det är viktigt att lära känna sina Gosh-kollegor, något som stärker samarbetet sinsemellan butikerna och kedjan. Flera framhöll även att det är en fantastisk plats att utbyta idéer och erfarenheter på samt att nätverka.

– Det var ett otroligt lyckat event, där proffsen inom workwear och profil kan samlas. Det är även ett viktigt event för oss som kedja, där vi får tillfälle att träffa alla våra samarbetspartners, säger Matilda Lindström, marknadsansvarig på Gosh.

Gosh växer så det knakar och ledningen är väldigt tydlig med att år 2019 kommer bli ett riktigt Gosh-år, som på många sätt kommer synas utåt.

….

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman