30 år med Z

30 år med Z

Publicerad
2018-11-21
Skribent
Redaktionen

Den 20 september firade Z-profil, New Wave Profile-företaget i Umeå, sin 30-årsdag i samband med den traditionsenliga höstmässan. Fjolårets mässa drog ihop närmare 250 gäster, vilket bara det är en otrolig succé. Men i och med att företaget i år även firade 30 år som företag, gick de ut ännu hårdare och gjorde något ännu större.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Z-Profil


– Vi har en höstmässa/julmässa varje år och det är en tradition vi alltid har haft. Det kommer alltid jättemånga gäster och det är nästan så att våra kollegor i branschen frågar hur vi gör för att få ihop så många, berättar Jörgen Wikström, VD på Z-profil.
– Vi hade 300 gäster föranmälda, men det kom närmare 330 gäster. Det är riktigt bra, speciellt med tanke på att det är svårare att få ihop folk idag.

Jörgen trycker på att det handlar mycket om just traditionen, att de varje år har den här tillställningen och på så vis får in så många gäster. Men givetvis handlar det även om hårt arbete.

– Vi brukar ju alltid leverera bra produkter till våra kunder och nöjda kunder genererar i fler besökare, fortsätter Jörgen Wikström.
– Men sedan har vi ett litet knep, när gästerna anmäler att de ska komma, så brukar vi alltid fråga efter vilken tid de kommer. När de väl säger en tid, blir det lite som att de har lovat att komma.

Ett nätverkande
På mässan som arrangerades visades några av de senaste trenderna från produktmediabranschen och man samlade ihop ett antal av leverantörerna, som fick komma och inspirera gästerna.
Dagen startades redan klockan 09.00 och fram till och med klockan 16.00 fick de som var inbjudna, chansen att nätverka med varandra och skapa starka band.

– Det var många gäster som sa att det är ett perfekt ställe att mingla på. Vissa som kom, stod flera timmar och bara snackade och knöt kontakter.
– Det här med nätverkande är otroligt viktigt och vi försöker ju vara aktiva i nätverkandet över hela kommunen och inom idrotten. Man kan ju nästan säga att vi lever i en nätverksekonomi.

Efter en heldag med nyheter, trender och minglande, rundade man av och från klockan 17.00 ställdes det upp långbord. Det blev en liten VIP-tillställning för några av de absolut äldsta och närmaste kunderna och leverantörerna.

– Det var en hyllningsmiddag med priser och tacktal, väldigt trevligt, berättar Jörgen.

200%
Företaget växer och går bra, år 2014 var man totalt 4 anställda på hela företaget. Nu, 4 år senare, har man ökat hela personalstyrkan med 200% och är 12 personer. Omsättningsmässigt redovisade Z-profil 22 miljoner kronor för helåret 2017 och nu är man på väg mot 25 miljoner för år 2018.
Målsättningen är att man inom fem år ska ha minst dubblerat omsättningen; vilket betyder att år 2022 ska profilföretaget omsätta minst 50 miljoner kronor.

– Vi jobbar ju stenhårt för att göra kunderna nöjda. Men samtidigt måste man vara ödmjuk, man vet ju inte om man gör en affär imorgon eller hur framtiden ser ut.
– Vi har många duktiga profilföretag här i Umeå och konkurrensen är stor, men vi jobbar stenhårt för att vara en helhetsleverantör.

Detta kombinerar företaget med att även vara en logistikpartner. Företagets kunder sträcker sig från både stora och små lokala kunder, till kunder som finns i hela Sverige och kunder som har enheter runtom i världen.

– Vi kör en del webbshoppar för våra kunder, där vi har hela deras profil- och produktsortiment, som vi sedan kan distribueras till alla deras enheter.