Regn, vind och mörker, men ljuset kommer

Regn, vind och mörker, men ljuset kommer

Publicerad
2018-10-01
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Att hösten är här är ett faktum, visst känns det rätt fantastiskt ändå? Visserligen för den med sig ett bra mycket kallare klimat och det är bra mycket mörkare nu. Men i gengäld har vi fått se hur de gröna träden bytt kostym, till något mer färgrikt.

För alla som tillverkar, profilerar och säljer godis är ju detta en underbar tid också. Nu väntas inom kort halloween och trick or treat, en trend som dessvärre ännu ej slagit igenom hårt i Sverige. I de förenta staterna spenderas, enligt Råd & Rön, närmare 61 miljarder kronor på godis, dekorationer och annat som berör högtiden. Kanske är det dags att tänka till vad man kan göra för att höja traditionen ett steg här i Sverige? Givetvis är siffrorna från Råd & Rön baserade på privatpersoner, men tänk ändå om man kunde implementera det i större grad på företagen. Glöm inte heller att julen är i antågande, julgåvor är skattefria upp till ett värde av 450 kronor och julbord är skattebefriade så länge det är i fråga om intern representation.

I och med hösten kommer regn, vind och mörker, för att sedan övergå till den tidiga vintern med snöblandat regn, vind och mörker. Detta i alla fall om vi ska utgå från hur det varit de senaste åren. Men årstiderna är ju redan något som profilarna och leverantörerna tänkt på, så se till att både kunder och slutkunder tänker på detta också. Kanske dags för de sist nämnda att uppdatera garderoberna med broderade kläder?
I detta nummer av Screen&Marknaden har vi något av en liten brodyr-special, ett par sidor med konkreta tips och idéer i sann Screen&Marknaden-anda.

Känner ju givetvis att jag också, liksom de flesta andra i olika medier, bör ta upp det här med vår rådande högkonjunktur. För det är sant, precis som Peter Johansson skriver i gästkrönikan på sida 9, att Sverige går på högvarv. Denna bild förstärks av vår stigande BNP, ökade sysselsättningsgrad och den växande export- och importhandeln, som går att läsa om på sida 58-59.

Samtidigt ser vi att försäljningsvolymen på konsumentsidan dämpas något och bostadsbyggandet minskar. Spricker bostadsbubblan snart? För det är trotsallt som så att det är 10 år sedan Lehman Brothers gick i konkurs, vilket utlöste den värsta finanskrisen sedan 1930-talet. Vår, enligt mig, eminenta f d finansminister Anders Borg och riksbankschef Stefan Ingves, säger att vi börjar se fler och fler tecken på en stundande finanskris. Vad händer då? Jo, vi är tillbaka i en lågkonjunktur och allt som det medför; bl a högre arbetslöshet och lägre konsumtion.

Om företagen får in mindre pengar, vad är då det första ledet som kapas i budgeten? Jo men självklart, det är marknadsföringen som rivs bort som ett plåster. Men är det inte bättre att fortsätta marknadsföra sitt företag då, när de andra slutar?

Men detta är ju inget som hänt än, både Borg och Ingves förutspår endast en lågkonjunktur inom 1-2 år. Enligt Kjell Harbom, VD på SBPR, så väntar nog inte en avmattning på den svenska produktmedia-marknaden först år 2020.

Vi får se vad som händer då, men det mest intressanta är ju faktiskt vad som händer nu och det finns att läsa i detta 64-sidiga nummer av Screen&Marknaden.

Elmer Törnquist
chefredaktör