Arkitektkopia nominerad

Arkitektkopia nominerad

Publicerad
2018-10-30
Skribent
Redaktionen

Det är i kategorin Marknadsföringssajter kommunikationsbranschen, som arkitektkopia.se har blivit nominerad till Publishingpriset 2018. Final och prisutdelning sker onsdagen den 7 november på Berns Salonger i Stockholm. Under våren 2018 byggde Arkitektkopia, tillsammans med webbyrån Awave, om hela sin hemsida.

– Webbplatsens primära syfte är att generera leads, inspirera och öka förståelsen kring möjligheterna med tryckt kommunikation, säger Fredrik Sinander, digital brand manager på Arkitektkopia.
– Tillsammans med Arkitektkopias Akademi ska den belysa hur tryckt kommunikation i kombination med digital, kan skapa mervärde och unika budskap som tränger igenom det digitala bruset.

Resultatet blev en hemsida där innovativ design möter funktion, utan att tumma på användarvänlighet.

– Ombyggnationen av webbplatsen syftade även till att förenkla vokabulären inom tryckvärlden. Kärt barn har många namn, men det innebär också att man riskerar att prata om varandra.
– Det vi kallar för broschyrer kan även kallas för kataloger eller magasin. Vår specialanpassade sökfunktion har en synonymbank som hjälper kunderna att hitta rätt bland produkterna. Söker man exempelvis på katalog eller magasin så föreslår sökfunktionen produktsidan för just broschyrer, säger Fredrik Sinander.

Publishingpriset har delat ut priser till filmer, webbplatser, tidningar, tidsskrifter, böcker och andra trycksaker sedan 1990. Arkitektkopia tävlar mot Bravissimo Agency, Lillasyster, Profoto, Svenska Fotografers Förbund och Wonderfour.