Potential för e-handel inom B2B

Publicerad
2018-09-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Collector Bank presenterar en ny rapport, som visar att e-handeln mellan företag ligger långt efter e-handel riktad till konsumenter. I dagsläget är det bara var 5:e partihandelsföretag, som erbjuder möjligheten att handla över nätet, trots att efterfrågan är stor bland kunderna, medan 7 av 10 småföretag använder e-handel för inköp idag.

Rapporten visar tydligt, att efterfrågan från företag som vill handla över nätet är betydligt större än möjligheten att göra det. Sju av tio småföretag gör inköp via nätet idag, men när B2B-marknaden inte hänger med, vänder man sig istället till renodlade konsumentsajter för sina inköp.

– Idag handlar vart 5:e företag från e-handelssajter, som egentligen är riktade till konsumenter. Det innebär, att företag som inte erbjuder de inköpskanaler deras kunder efterfrågar, riskerar att bli frånsprungna av konkurrenter eller av konsumentinriktade aktörer, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank.

Han menar också, att vi kommer att få se många nya aktörer som är snabba på att starta upp e-handel för företag.
Rapporten visar, att anledningen till att e-handeln på B2B-marknaden släpar efter är en kombination av att för få produkter finns tillgängliga online och att lösningarna för att registrera sig och betala som företagskund är för krångliga. Dessutom inser många företag inte att deras kunder är redo att handla digitalt.

– Samtidigt visar rapporten, att en övervägande del av Sveriges företag redan söker produktinformation online och står redo att köpa. Tvärtemot vad företagen som säljer tror, säger Mikael Anstrin
– Nu måste dessa företag bli bättre på att visa sitt sortiment och göra det enklare för kunden att både handla och betala.
– Sedan mitten av 2017 finns det betallösningar, som gör det lika enkelt för företag som för privatpersoner att handla över nätet.

Bland de företag som handlar över nätet uppger tre av fyra att de framför allt beställer förbrukningsvaror. Hela 51% bokar resor över nätet och 53% köper insatsvaror här.
Rapporten visar också, att snabba leveranser är det viktigaste för företag när de handlar över nätet. Därefter kommer bra sökfunktioner på sajten, en tillgänglig kundtjänst och att innehållet på sajten är anpassat efter det egna behovet.