Ny VD för Svensk Digital Handel

Publicerad
2018-09-04
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Personal

Den före detta kommunikationschefen på PostNord, Per Ljungberg, är sedan den 1 augusti ny VD på Svensk Digital Handel och ny VD för Svensk Distanshandel, ett helägt dotterbolag till Svensk Handel. Svensk Digital Handel är en intresseorganisation som verkar för att stärka den digitala handelns konkurrenskraft i Sverige och samarbetar nära med Svensk Handel och Svensk Distanshandel.

– Per besitter väldigt god förståelse för den svenska e-handeln och dess aktörer. Han har även ett brett nätverk i e-handels Sverige, säger Freddy Sobin, ordförande för Svensk Digital Handel.
– Med Per som VD kommer vi att kunna fortsätta mot vår vision; vartannat köp digitalt. Vi kommer också kunna vidare utveckla verksamheten så att vi, genom bl a D-Congress, fortsätter att vara en av de främsta mötesplatserna för e-handeln i Sverige.

Per Ljungberg har sedan tidigare haft ett nära samarbete med både Svensk Digital Handel och HUI Research, då han sedan 2009 haft det övergripande ansvaret för e-barometern på PostNord. Sedan 2014 har han även haft ansvaret för all marknadskommunikation i Sverige.

– Jag ser fram emot att tillsammans med Svensk Digital Handels duktiga medarbetare, medlemsföretagen och Svensk Handel, arbeta för att stärka den svenska digitala handelns konkurrenskraft.
– Vi ska ytterligare stärka vår position som knytpunkt för nätverkande, opinionsbildning och insikter om digital handel i Sverige, säger Per Ljungberg.

Per har tidigare arbetat med bl a opinionsbildning, PR och medierelationer när han var kommunikationsrådgivare på JLK, ett konsultbolag med inriktning strategisk kommunikation.