Framtidens handel

Publicerad
2018-09-03
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Att kunna tillgodogöra sig den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen för att förstärka upplevelsen kring erbjudandet i butiker blir avgörande för framtidens
handel. Resan från köpupplevelse till upplevelseköp har börjat, enligt en rapport från Telia.
Att konsumera upplevelser är idag en självklarhet för de flesta svenskar och det får stöd i statistiken. För sju av tio konsumenter är upplevelser viktigt. Det handlar om allt från kultur, nöje och mat till resor och hälsa. Upplevelser blir nu också allt viktigare när vi besöker butiker.

Skapar nya möjligheter
Upplevelser i samband med butiksbesök kan bidra till att man besöker en viss butik oftare, väljer just den butiken framför en annan eller väljer att spendera mer tid i butiken. Fyra av tio konsumenter uppger att de skulle besöka en butik oftare om den erbjöd en upplevelse i form av en restaurang, barnpassning eller olika typer av event, oavsett butikskategori.
E-handeln är på stark frammarsch och butikskedjorna spås gå en tuff framtid till mötes. Trots det är fysisk närvaro fortsatt viktigt för många företag och alltfler e-handlare väljer att öppna permanenta eller tillfälliga butiker för att exponera sina produkter. Butikerna kommer spela en fortsatt viktig roll i konsumenternas liv men utformningen och rollen förändras i takt med nya digitala konsumentbeteenden och upplevelser blir allt viktigare för kunderna.

– Butikens styrka ligger i det fysiska, att leverera en tjänst som går att se, känna och dofta, på ett sätt som digitala kanaler har svårt att göra. Vi tror framtiden ligger i hybrida butikslösningar där tekniken och digitaliseringen används för att skapa eller förstärka upplevelser kring erbjudandet, säger Elin Allison, affärsområdesansvarig för Handel hos Telia.

Exempelvis digitala skärmar, som anpassar erbjudanden efter vilken typ av kunder som rör sig i butiken ges som ett exempel som kan användas i hybrida butikslösningar. Ett annat exempel är att kunden med hjälp av appar och gästnätverk dels kan få hjälp med att hitta i butiken och dels få personliga erbjudanden, baserade på intresse och köpmönster.

– I och med digitaliseringens framfart och att e-handeln växer kommer vi också se flera olika typer av butikskoncept, allt från mer avskalade butiksmiljöer som mer fungerar som lagershoppar eller uthämtningsställen för e-handel till pop-ups och mer permanenta butikslösningar där fokus ligger på inspiration och upplevelseköp, avslutar Elin Allison.

Fler insikter från undersökningen finns samlade i rapporten; Från butiksdöd till Upplevelseköp – konsumentens syn på framtidens butik. Scanna QR-koden för att komma till rapporten.

Rapporten