Deras kunskap, andras framgång

Deras kunskap, andras framgång

Publicerad
2018-09-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Som ett tidigare dotterbolag i ACG-koncernen fanns ACG Systems, som nu i 37 år tillhandahållit ett brett utbud av tryckmaskiner för produktmärkning. Sedan år 2006 heter företaget ACP Systems, då marknads- och säljansvarig Fredrik Unell förvärvade bolaget och blev VD.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Lars Knapasjö

Nu är ACP Systems inne på sitt tolfte år med Fredrik vid rodret, sjunde året med dotterbolaget Hammervald AB, femte året i lokalerna på Kilsundsgatan 10 i Borås och tredje året sedan man flyttade fram positionen på marknaden, i och med köpet av tampodelen från Östlings Märksystem AB.
Screen&Marknaden har faktiskt varit på besök hos ACP Systems en gång tidigare, det var i slutet av 2011, bara några veckor innan stormen Dagmar slog till i landets norra delar och mörklade för drygt en halv miljon elabonnenter och kostade skogsbolagen mellan 200 och 300 miljoner kronor i omkullblåsta träd.
Annat var det i Rydboholm, där ACP då huserade. Där var man glada och firade att man under hösten hade förvärvat samtliga aktier i Hammervald AB, ett företag som tillverkar och säljer egna silikontamponger och klichéer för tampongtryck.

Filip Boman och Bengt Vahlberg

En tillbakablick
Redan år 1982 lades grunden för bolaget ACP Systems, i ett företag som då främst var verksamt inom import och försäljning och försäljning av tampotryckmaskiner från det schweiziska företaget Madag. I mitten av samma årtionde började företaget samarbeta med svenska Ericsson AB, som var intresserade av att tampotrycka sina produkter.
ACP Systems utvecklade och tillverkade en snabb CNC-styrd tryckrobot, med en mycket hög repeternoggrannhet. Den fick namnet Print XYZ och är än idag en storsäljare.
Affärerna med Ericsson gick strålande och omsättningsmässigt stod de för ca 80% av den totala omsättningen. Man levererade maskiner och förbrukningsmaterial över hela världen till mobiljätten.
ACG Nyström tog tillfället i akt och förvärvade bolaget år 1999, då man såg potential i att utveckla företagets produkter och anpassa maskinerna, för att behålla produktionen inrikes och satsa på export samt produktion utomlands. Det var i denna veva som Boråssonen Fredrik Unell blev anställd som sälj- och marknadsansvarig.
Där satt Fredrik och såg bolaget stadigt växa och öka på exportmarknaden. Men ACG Nyström kände dock inte att det var tillräckligt och att synergierna mellan de båda uteblev. Då fick Fredrik Unell sin chans, han gjorde slag i saken och köpte hela bolaget, som ensam ägare.

– Det var ett beslut som passade mig som handen i handsken, berättar Fredrik i en intervju med Screen&Marknadens Lars Knapasjö i december 2011.
– Relationerna med ACG-koncernen är fortfarande goda och idag levererar vi både olika material och förnödenheter till deras screenverksamhet.

En flexibel partner
Från en idé och ett koncept arbetar företaget fram en unik och skräddarsydd lösning för varje kund. Grundutförandet börjar med en av ACPs egna standardmaskiner i tilltänkt storlek, som anpassas efter behovet. Därefter kan kunden gå vidare och få ett komplett, automatiserat system. Om behovet ändras, går det att anpassa maskineriet för att uppnå maximal effekt.

– ACP Systems började som tampomaskinsbyggare och XYZ-maskinerna är väldigt eftertraktade just för att de är så flexibla, säger Bengt Vahlberg, säljare på ACP Systems.
– Exempelvis finns det flera olika storlekar på färgkoppar, som styr hur stort tryck som kan tryckas och i systemet finns en receptbank, vilket förenklar för företag som trycker många olika produkter. Det tar inte mer än 5 minuter så kan man trycka en helt annan artikel.

Flexibilitet är ett ledord och det genomsyras i hela företaget, när man gör allt för vara ständigt tillgängliga och leverera personlig service.

– Det ska vara smidigt och vi gör ju vad vi kan för att kunden ska få den bästa servicen, säger Filip Boman, säljare på ACP Systems.

 

Med från start
Man är med från starten och gör provtryck, projekterar upp hela processen och är med vid driftsstarten. Givetvis sker utbildning för personalen och man erbjuder även service när det väl behövs.

– Vi har ju även små, manuella maskiner som är lätta att använda. Man kan trycka ungefär 500-600 enheter i timmen med dessa utan att stressa. De som är riktigt snabba med manuell matning gör kanske 800-900 i timmen, helt beroende på hanteringen av produkterna kring maskinen.
– De finns med olika tillbehör, vilken maskin som passar bäst handlar egentligen om hur långt man vill automatisera processen.

För att trycka tampotryck behövs ju givetvis själva tampongen också och inne i ett av byggnadens lager finns ett helt rum, fyllt till bredden av silikontamponger i varierande storlekar och hårdhet. Företagets egna modeller har en standardkvalitet och finns i valfri hårdhet, något som kallas för shore.

– Hårdheten bestäms av mängden olja man har i vid framställningen och efter ett par nätter av härdning är tampongen färdig att användas, berättar Filip Boman.
– Tampometoden är väldigt flexibel och lämpar sig för de flesta ytor och former. Det går fint att trycka på både konkava, konvexa och självklart platta detaljer. Metoden lämpar sig för de flesta material, fortsätter Bengt Vahlberg.

Företaget erbjuder självklart även specialtillverkade tamponger, allt beroende på vad kunden ska trycka för något.

Tampomaskinbyggare plus
ACP Systems, som står för Automatic Controll Printing Systems, har ju sina egna system men också agenturer för andra maskintillverkare. Nyligen blev företaget berättigade att sälja både hel- och halvautomatiska screenmaskiner från GPE, en av världens ledande för screentryck på runda och ovala produkter, som grundades i slutet av 1800-talet.
För den som istället är inne på textiltryck finns screensnurror med 4-färg, 6-färg och 8-färg från den amerikanska tillverkaren Vastex.

– Vi har precis även fått agenturen för franska Dubuit, en av världens främsta tillverkare av digitalprinters, berättar Per Unell, pappa till Fredrik och verksam i bolaget.
– Det som skiljer Dubuit mot andra tillverkare är att deras sofistikerade maskiner har självrengöring, vilket gör att de inte har några driftsstörningar på samma sätt.

– De har mekanisk rengöring, vilket innebär att de inte bara spolar ur systemet utan även mekaniskt torkar av dysorna. Det är en jättefin agentur, fyller Filip Boman i.

Innan ACP Systems fick agenturen så hann Dubuit sälja en maskin själva, men naturligtvis är ACP med på karusellen och levererar service, tillbehör och förbrukningsmaterial. Den första maskinen från Dubuit plockas ihop och installeras på ett företag i Hjo, invid Vätterns västra strand.
Backar vi tillbaka till just tampotryck så finns det bl a tampomaskiner från italienska Tosh och eftersom ACP tar inbyten, så har man även begagnade maskiner i sortimentet.

– Tosh har ju varit väldigt framgångsrika i Sverige. Vi har ett par begagnade maskiner som är 15 år gamla och de fungerar galant, berättar Bengt Vahlberg.
– De är driftsäkra maskiner med lång livslängd.

 

Allting in-house
Här på ACP Systems bryter man även färger för blandningar ner till mängder om 40 gram, något som typiskt används vid tryck i 8 timmar i en fullautomation.

– Det som skiljer oss från resten är att det inte finns någon annan i Sverige som blandar så små batcher som vi gör, berättar Bengt.

Med just detta har man mött stora framgångar. Istället för att kunden ska blanda färg själv för att få till sin nyans, som kanske bara kräver ytterst lite av en färg och då behöver slänga väldigt mycket, så får ACP Systems nöjda kunder som inte behöver slänga färg. Det är en miljöaspekt i det hela.
Genom förvärvet av Hammervald år 2011 öppnades färgbiblioteket till Coates Screen Inks, som är en av världens främsta tillverkare av färger för tampo- och screentryck.

– Vi jobbar med både vatten- och lösningsmedelbaserade textilfärger samt rengörningskemikalier från CPS och är ISO 14001-certifierade

Klichéer framställer man också i lokalerna och precis som de automatiserade systemen, silikontampongerna och färgerna, följer de ledordet flexibelt. Efter kundens behov tillverkas klichéer, etsade eller oetsade, i olika storlekar och hålbilder för flertalet tillämpningsområden.

– Eftersom vi gör allting in-house och är med från A till Ö, vet vi exakt hur minsta grej är gjord, konstaterar Bengt stolt.

Stålet till klichéerna kommer från en svensk ståljätte. Inom förbrukningsmaterial erbjuder man även bl a färgkoppar, skyddshandskar och rakelknivar.

World wide
Ett antal år tidigare gjordes en satsning på exportmarknaden och företaget har maskiner utplacerade i hela världen. Exempelvis har man två stora maskiner som står i Turkiet, hos en av världens största glasproducenter. Den mindre fabriken har drygt 9 500 anställda och där tillverkas det 2,5 miljoner glasprodukter per dag. Tillväxten på exportsidan har dock bromsat in något, men…

– … vi är inne i en fas då vi ska göra en nysatsning på internationella affärer, främst Europa till en början, berättar Per Unell.

Inbromsningen har däremot inte gjort så mycket, då det finns många aktörer i industrin som plockar hem mycket av produktionen. Detta för att säkerställa att detaljer, som exempelvis är tillverkade av plast, inte är tillverkade av förbjudna konstellationer rent receptmässigt.
Enkelt beskrivet handlar det om att granulatet inte innehåller ftalater eller andra otillåtna kemiska föreningar. Underleverantörer till bilindustrin är en viktig marknad.

– Vi har ju löst en del problem i bilindustrin ochgenom detta har vi fått ett antal ordrar på maskiner, som nu står på flera olika ställen i Europa, säger Per.
– Exempelvis finns det, i samtliga nya Volvobilar, knappar och på panelerna som trycks av maskiner från oss på ACP Systems.

Det talas även om en producent som gör nappar, denne skulle först och främst endast ha en femfärgsmaskin. Men det slutade med att man byggde ihop en helautomatisk lösning som sätter ihop en färdig napp på endast 4 sekunder.

– Nu har vi precis levererat en maskin till en annan monterings- och tryckanläggning, för en liknande produkt. Denna maskin trycker upp till 10 färger samt monterar och kontrollerar produkten.

Företaget har även byggt och levererat flertalet maskiner som trycker på snusdoselock, något som gör att man inte behöver klisteretiketter och att trycka direkt på locket gör att det går åt mindre energi. Rent produktionsmässigt blir det ett billigt och ytterst hållbart tryck.Andra fördelar är att kunden i det här fallet inte behöver ha ett lager med etiketter och endast behöver byta klichéer om marknaden skulle ändra sig.

– Produkten ser dessutom mer exklusiv ut med direkttryck, konstaterar Per.

Oavsett vilka krav som kunden nu kan tänkas ha, vare sig det gäller hög produktionshastighet eller om det gäller hög kvalitet, eller om man vill kombinera dessa två, så finns ACP Systems där för kunden. De började som tampomaskinsbyggare, men har numer ett än större utbud när det kommer till skrivare, tryckmaskiner, förbrukningsmaterial eller CNC-styrda lösningar och robotar. Det finns en anledning till att de omsätter närmare 30 miljoner kronor.