Smartsign forsätter växa

Publicerad
2018-08-16
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Under år 2017 ökade det svenska företaget Smartsign sin försäljning med 20%. Nu ligger försäljningen på 50% i Sverige och 50% utomlands, jämförelsevis var förhållandet för tre år sedan 90% i Sverige och 10% utomlands. Störst tillväxt har skett i segmenten butik, hotell/konferens och interninformation.

– Det här är extra roligt och vi tar allt större delar av marknaderna. Ökningen ligger på marknader i Sverige och internationellt. Tillväxten sker av helt egen kraft och inte genom uppköp eller sammangående med andra företag, säger Martin Romanowski, VD på Smartsign.
– Att vi växer på den internationella marknaden gör oss också mindre sårbara mot konjunkturförändringar och det gör att vi inte blir beroende av vad som händer i en enskild marknad.

Framgångar utanför EU
I och med försäljningsökningen och expansionen har företaget utökat personalstyrkorna i flera länder; Finland, Sverige och Australien.

– Australien har gått väldigt bra. Där har vi tagit bra marknadsandelar och därför fått utöka personalstyrkan. Försäljningsansvarige Andreas Lood har gjort ett fantastiskt jobb och blir nu internationell försäljningsdirektör, säger Martin Romanowski.

Under 2018 ska Smartsign utöka produktsortimentet med nya tjänster.