StoreFront 4.5 tar täten med stora kliv

Publicerad
2018-07-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Web-to-print har blivit en viktig del av kunderbjudandet för många tryckerier. Genom att erbjuda användarvänliga onlinebutiker kan tryckerier utöka sina tjänster och nå fler kunder. Agfa Graphics släpper en ny version av StoreFront; sin molnbaserade web-to-print lösning, som nu bl a har utökad säkerhet, förbättrad orderhantering och HTML5-baserad editor.

Tryckerier, som strävar efter en hållbar konkurrensfördel, kan nå det genom att bl a erbjuda sina kunder en intuitiv och lättanvänd onlinebutik. Med StoreFront 4.5 kan de göra just det. StoreFront är en e-handelslösning för tryckerier, skyltmakare och kreativa byråer, som hjälper dem att nå en bredare publik genom att ge deras kunder möjligheten att skapa, anpassa och köpa produkter online och dygnet runt. Det finns två typer av StoreFront-butiker: privata webb-butiker för specifika B2B-kunder med inloggning, och så finns det offentliga webb-butiker, där alla kan beställa varor.

Fokus på ökad säkerhet
Oavsett vilken typ av onlinebutik som skapas, privat eller offentlig, garanteras en säker webbplats. StoreFront har tidigare använt HTTPS-protokollet för användarkritiskt innehåll, som inloggnings- och utcheckningssidor. Nu säkerställer StoreFront 4.5 att all datatrafik är krypterad av HTTPS i hela butiken.
Allt kunden gör i StoreFront är nu skyddat mot hackare, som snokar efter privat information och konfidentiell data. Det här är speciellt lämpligt för tryckerier med säkerhetsmedvetna kunder som banker, internationella företag och statliga organisationer.

Säkert och enkelt
För att enkelt nyttja HTTPS-säkerheten i butikerna begär StoreFront 4.5 automatiskt ett SSL-certifikat av Let’s Encrypt; en helt automatiserad certifikatfunktion, som stöds av flera stora teknikföretag. Detta sparar tryckaren arbetet med att beställa och installera egna certifikat och säkerställer en trygg och pålitlig online-löning för kunderna.

Beräkna leveransdatum
Med StoreFront 4.5 slipper tryckaren arbetet med att uppskatta leveranstiden för en order. Baserat på den förvalda frakttjänsten och produktionsschemat visar StoreFront 4.5 beräknat leveransdatum, vilket minskar risken för förvirring om vad exempelvis 48-timmars frakt innebär.

HTML5-baserad online-editor
I dag är nästan 30% av alla aktiva produkter i StoreFront anpassningsbara. Precis som tidigare har StoreFront 4.5 en online-editor, som gör det möjligt för kunderna att anpassa sina produkter online; antingen genom att skriva in data i ett formulär eller direkt i layouten. Nu är online-editorn helt HTML5-baserad och därför kompatibel med alla nya webbläsare. Kunder som vill anpassa och redigera dokument, visitkort, flygblad, datablad, POS-skärmar mm, kan nu göra det enkelt och bekvämt på sin dator eller läsplatta.

Tät integration med Apogee Prepress
Även om onlinebeställningar i StoreFront kan bearbetas med vilket arbetsflöde som helst, så briljerar StoreFront i kombination med andra Agfa Graphics-system som Apogee Prepress för civiltryckerier och Asanti-arbetsflödet för skylt och displaytryckerier.
Beställningar hämtas från StoreFront-butiken och bearbetas automatiskt, arbetsflödet kommunicerar kontinuerligt med StoreFront, vilket sparar tryckeriet värdefull tid och ansträngning.

Tät integration med tryckeriets hela produktionskedja är ett fortsatt fokus för Agfas utvecklingsteam. StoreFront har förbättrats och delar nu ännu mer orderinformation med MIS och lagerstyrningssystem. Det är genom betydande mjukvaruuppdateringar, som t ex den här 4,5 versionen, som Agfa Graphics tar täten i att tillgodose tryckeriernas och deras kunders behov.

Text: Mårten Huzell