Spelbolagen pressade upp medieinvesteringarna

Spelbolagen pressade upp medieinvesteringarna

Publicerad
2018-07-12
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Sveriges två största annonsörer, ICA och Procter & Gamble, minskade sina investeringar i köpt reklam 2017 jämfört med föregående år, enligt Kantar Sifo:s sammanställning över landets investeringar i reklam. Men medieinvesteringarna för de 20 största annonsörerna ligger likväl något över 2016 års nivåer, till stor del avhängt spelbolagens ökade investeringar.

ICA investerade åter mest i reklam. I Kantar Sifo:s sammanställning har de prenumererat på förstaplatsen de senaste åren. 2017 investerade man drygt 1,1 miljard kronor i reklam, i framförallt i kanalerna oadresserad direktreklam, landsortspress och TV. 2016 hade gapet till landets näst största annonsör, Procter & Gamble, minskat rejält, då P&G ökade sina investeringar med 69 procent. 2017 ökade avståndet igen då P&G minskade sina investeringar framförallt i TV och populärpress.

Ny på topp 20-listan är spelbolaget Leovegas, som också står för största procentuella ökningen; 83%. Totalt sett är det också spelbolagen som pressat upp medieinvesteringarna och övriga spelaktörer på topp 20 är Svenska Spel som ökade investeringarna med nästan 20% samt Kindred som ökade med 12%.

Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, drygt en procent mer än vad 2016 års största annonsörer investerade.