Lite av en succé

Lite av en succé

Publicerad
2018-07-20
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det började med mässan i den danska staden Odense hösten 2017, senare i mars tog Esbo, Finland emot Sign, Print & Pack och i Sverige kunde man inte hålla sig till en stad, så det fick bli en mindre turné istället.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Lars Knapasjö

Från början var det sagt att det skulle bli fem stopp; Sundsvall, Karlstad, Göteborg, Malmö och Norrköping. Men satsningen från AGI blev lite av en succé och man lade till en sjätte anhalt i Stockholm. Med på färden följde representanter från Antalis, OKI, Hexis, Omikai, Nice Equipment, Master Office, 4Sign och AddExport.

Några ord från arrangörerna
Screen&Marknaden besökte Norrköping den 20 april, då roadshowen gjorde stopp på Norrköpings Tryckeri; ett fullservicetryckeri med både bokbinderi och prepress. I dörren möttes vi av Toivo Persson-Travesset, försäljningschef på AGI samt Luiza Flôres da Cunha, nyanställd projektledare på AGI.

– Det har varit bra kvalitet. De flesta, som kommit, har fått med sig något och utställarna har fått knyta nya kontakter, berättar Toivo Persson-Travesset.
– Speciellt på de mindre orter som vi besökt har det varit väldigt uppskattat och besökarna har fått utbyta lite erfarenheter med varandra.

Istället för att exempelvis Karlstadsborna alltid ska behöva ta sig till Stockholm, Jönköping eller Malmö, kände många att det var fint att minimässan istället besökte dem. Kan roadshow ha en framtid? Säkerligen, det finns många sätt att fortsätta arbeta med konceptet.

– Det har ju inte bara varit besökare från tryckerier, många från kommuner, landsting och mindre företags marknadsavdelningar har kommit, berättar Luiza Flôres da Cunha.
– De har tyckt det varit kul att se maskiner, lösningar och på så sätt dra igång tankeverksamheten direkt. Utställarna har varit duktiga med att ta fram exempel, som besökarna fick inspiration ifrån.

Ett par för etikettproduktion
Master Office hade med sig etikettskrivaren Intec LP215, vilken är en lösning för kort och medellång etikettproduktion. De hade även med sig etikettskäraren Intec ColorCut 500, som producerar en digitalt skuren etikett på 30 till 40 sekunder i formatet SRA3.

Kan bli QR-kodens efterträdare
Genom att upprätta en QR-kod kan man ge den som scannar koden all den information man vill ge. Det kan vara; instruktionsfilmer, faktablad, en hemsida, kontaktinformation, uppkopplingsuppgifter till ett nätverk eller vad man nu tycker är viktigast.
Finpappers- och emballagegrossisten Antalis har under denna roadshow haft premiär för, vad som kan komma att bli, QR-kodens efterträdare; PowerCoat-Alive. Det är en ny papperskvalitet som består av tre lager, där det mittersta innehåller en förtryckt kod, som då är NFC-kompatibel.
NFC står för, direktöversatt till svenska, närfältskommunikation och låter två enheter kommunicera med varandra, bara genom att de hålls mot varandra.

– Koden trycks digitalt och ligger i pappret. Lägger man det i ett visitkort, kan man ha olika budskap som man kan ändra varje dag, berättar Thomas Vesterlund, säljare på Antalis.
– Exempelvis hade vi en kund som använde detta som en adventskalender för sina kunder, så varje dag i december fick de som kopplade upp sig mot visitkortet nya erbjudanden.

Koden kan ändras från utgivaren när som helst.

– Vi körde även en annan grej med ett tält och istället för ett instruktionsblad som följde med, kom man direkt in på ett Youtube-klipp som visade när någon byggde tältet, säger Thomas Vesterlund.

Möjligheterna är egentligen oändliga. Det gäller bara att vara kreativ och tänka utanför boxen, så kan papper leda oss till framtiden.
Förutom denna spektakulära produkt visade Antalis även upp prover från sitt sortiment, bl a; Avery Dennisons självhäftande vinyler och ett utbud från Coala.

En snabbkurs i carwrapping
I år är ett s k mellanår för vinylexperten Hexis; de har med andra ord ingen mässa i Sverige. Vilket gör det helt perfekt att de deltar i turnén.

– Vi är nöjda med denna roadshow och det är bra att det är olika företag inom branschen, som lockar olika kunder, säger Joachim Wallgren, försäljningschef på Hexis.

På minimässan har företaget även visat upp nya produkter och gett besökarna chansen att få en grundkurs i wrapping.
Nytt för i år är att Hexis anordnar flera mindre, men väldigt specifika, seminarium inom området.

– Det kommer handla om wrapping och specifika delar som det vi håller i maj; hur man folierar med krom, säger Lars Lundberg, säljare på Hexis.

Vidare kommer vi se seminarium med fokus på andra produkter, ett exempel är textiltransfer. Men just idag ligger många tankar på den kommande Fespa-mässan i Berlin den 15 till 18 maj.

En stark partner
För den rikstäckande profilkedjan 4Sign fanns Thord Claesson, från ClaBris i Mjölby, på plats. Kedjan, med runt 200 medarbetare hittills fördelade på 18 egna bolag i Sverige och 2 i Norge, letar efter fler kollegor.

– Vi erbjuder en helhetslösning för profilering i stort; allting som har med visuell kommunikation att göra och vi hjälper till med allt från tillverkning till montage, säger Thord Claesson.
– Ju fler vi är, desto bättre kan vi bli; vi kör marknadsföring ihop, vi har ett rikstäckande nätverk och vi behöver aldrig säga nej till ett jobb, då vi är kollegor som hjälper varandra.

Det må vara små enheter i landet, men tillsammans är kedjan ett jätteföretag. Har man själv inte produktionskapaciteten eller utrustningen som behövs, så ska man känna sig lugn då man kan dela upp jobbet med sina kollegor eller skicka till den som har maskinen som krävs.

– Inom 4Sign är vi måna om att slutkund alltid ska få en bra slutprodukt.

Världen krymper och att vara en ensam aktör är inte så enkelt när det kommer till exempelvis inköpsavtal och utbildningar. Thord framhäver; vi hjälper varandra att vara starka och vi byter kunskap med varandra.

Vita toner
I Norrköping stötte vi på Robert Johansson från Sigraphics, som är den svenska distrubitören för OKI och deras printers med vita toner. Här visade de upp OKI Pro9541/42, som med de täckande vita tonerna ger perfekt färgåtergivning, oavsett om materialet är plast, papper, tyg, kartong eller trä.
Även OKI colour painter demonstrerades, en storformatsskrivare för tapetproduktion samt transferprintern OKI Pro 8, som också printar med vita toner.

En ögonfångare
Kanske ska man placera den i en reception, eller varför inte ha den på en mässa? BordingInStore har en ny produkt på marknaden som genererar ett holografiskt tryck, eller en 3D-bild.
Den kan enklast beskrivas som en liten fläkt med små lampor längs armarna. Dess styrka ligger i att visa en liten film eller en 3D-animation. Produkten ger det som visas full synbarhet, genom att den är så pass uppseendeväckande.

– Det stora värdet i den här ligger i att det ser ut som att det man visar hänger i luften, säger Peter Stenros, säljare på BordingInStore.

Programvaran sitter i produkten och den levereras med ett litet SD-kort på 4 gigabyte, som man sätter i datorn och lägger in det man vill visa. Stoppa in kortet i fläkten och den projekterar upp filmen, animationen eller det man vill visa. Upplösningen är 450 x 224 pixlar och den levereras helt komplett med manual och fästmaterial.

Prisvinnaren
Karlstadsföretaget AddExport, som tyvärr inte var med i Norrköping, visade upp prisvinnande Obelix Foam Plotter på turnén. På de tidigare orterna Karlstad, Göteborg, Växjö och Malmö, hade man visat upp utskurna 3D-skyltar som man hade satt LED-belysning i.
Ett lysande exempel på hur man enkelt, in-house, kan skapa sina egna skyltar och profilbokstäver. Detta sades sätta idéer i besökarnas huvuden.

Som tidigare skrivet så blev det ytterligare ett stopp för mini-mässan, roadshowen eller turnén den 23 april, kärt barn har många namn. Då stannade man till hos Color Systems i Vällingby, strax norr om Stockholm.