IKEA tittar på printad elektronik

IKEA tittar på printad elektronik

Publicerad
2018-06-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Den svenska möbeljätten IKEA tittar närmare på området printad elektronik, utmaningar som ligger inom områdena digital kommunikation och elektroniska etiketter; E-labels.

E-labels
Det handlar om elektroniska etiketter som kan visa olika produktinformation, beroende på vilken marknad produkten säljs på. Tanken är att man bifogar en tom etikett i produktionen, som sedan kan aktiveras vid en viss punkt i produktionskedjan, oavsett var produkten i fråga ska någonstans.
Detta är en utmaning då etiketten i fråga måste kunna kommunicera med närliggande elektronik, för att på så sätt visa informationen. Etiketten måste även kunna behålla informationen, med text och symboler.

Digital kommunikation
Här är tanken att skapa nya kundvärden som inte är möjliga med dagens analoga kommunikation. IKEAs kommunikation är idag väldigt analog när det kommer till produkterna och annan information. Men företaget tittar på sätt hur man kan kommunicera lättare med smarta telefoner eller surfplattor.
Till detta uppger Ikea att det skulle kunna vara hårdvara som RFID- eller NFC-teknik, eller mjukvara i form av appar, som förbättrar IKEA-upplevelsen.