Promotionbranschens höjdpunkt

Promotionbranschens höjdpunkt

Publicerad
2018-05-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Onsdagen den 15 augusti och torsdagen den 16 augusti är det dags igen för vad som betraktas som profil- och promotionbranschens definitiva höjdpunkt; Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping. Strax efter årsskiftet hade man redan ett 75-tal företagare registrerat sig som utställare och fler kommer. Dessutom räknar man med fler besökare än någonsin.

Det är nu fjärde gången som Nordic Profile Fair går av stapeln. Fjärde gången på Elmia, men andra gången med PWA (Promotion Wholesalers Association) och Elmia som ansvariga mässarrangörer. I januari i år hölls mässan i tre dagar, vilket gillades av somliga, medan andra menade att det blev en dag för mycket; att den sista dagen blev besöksfattig och ineffektiv. Nu i augusti satsar man som tidigare på två dagar; två garanterat intensiva och givande dagar. Säkerligen kommer några att tycka att det är en dag för lite; det kan vara svårt att alla gånger ena en kreativ bransch.

En fullträff
Nordic Profile Fair den 16-18 januari blev en riktig fullträff. Genom det nya samarbetet mellan Elmia och PWA befäste mässan sin ställning som Nordens viktigaste mötesplats för profil- och promotionbranschen med ännu fler besökare än tidigare. Tongångarna bland både utställare och besökare var över lag väldigt positiva.

– Det var en härligt positiv stämning över hela mässan och alla ska ha ett stort tack för ett mycket gott samarbete.
– Det hördes mycket positiva röster från både utställare och besökare, säger Maria Sollenby, projektledare för Nordic Profile Fair.

Mässan besöktes i januari av 1 327 personer, vilket gav totalt 1 649 besök om antalet personer som besökte mässan alla dagarna räknas.
Motsvarande siffror för Nordic Profile Fair året innan, 2016, var 1 124 personer och totalt 1 372 besök, om antalet återbesökare räknas.
Från augusti-mässan 2017 till januari-mässan i år ökade antalet utställare med dryga 14%, vilket är en enastående bra siffra.

Nu laddar alltså mässteamet om för nästa Nordic Profile Fair, som arrangeras den 15-16 augusti i år.

– Vi är redan igång med planeringen och tar emot anmälningar från utställare som vill vara med då, så varmt välkomna alla till nästa mässa, säger Maria Sollenby.

Positivt år för Elmia
Året 2017 blev ett positivt år för Elmias del med en omsättning på 276 miljoner kronor och en vinst på 6,3 miljoner kronor.
Därutöver har Elmia genererat betydande effekter för besöksnäringen i kommunen och i regionen. Elmias mässor och evenemang lockade totalt sett drygt 370 000 besökare i fjol, mer än 10 000 fler än 2016.

Under året arrangerades omkring 25 större mässor på Elmia, bl a världens största skogsmässa; Elmia Wood, Elmia Husvagn Husbil, som varje år förvandlar Elmias utomhusområde till Nordens största mötesplats för de som älskar det mobila livet, och världens största digitala festival; DreamHack, som arrangerades både sommar och vinter.
Stor publik och många besök lockade också de båda tävlings- och mässarrangemangen; Elmia Scandinavian Horse Show med världspremiären Elmia Icelandic Power Show.

Kommunalt bolag ger stadga
Jönköpings Rådhus AB förvärvade i augusti den tidigare minoritetens aktier och blev då ensam ägare till bolaget. Jönköpings kommuns hel- och majoritetsägda bolag är samlade i en koncern med Jönköpings Rådhus AB som moderbolag. Koncernen omfattar 16 dotterbolag samt ett antal dotterdotterbolag.

– Den gedigna mässkompetens som Elmias personal besitter gör att Elmia fortsätter leverera i en allt tuffare konkurrenssituation. Elmia behöver utvecklas och förändras, men i balans.
– Vår omvärld förändras i en allt ökande takt och i samma tempo ökar förväntningarna från varje enskild besökare. Elmias gedigna historia och starka mässportfölj utgör ett stabilt fundament som mötesplats för affärsutveckling och upplevelser och det ska vi bygga vidare på, säger Lotta Frenssen, VD för Elmia AB.