Från Jönköping till hela världen

Från Jönköping till hela världen

Publicerad
2018-05-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I år är det 27 år sedan forna Sovjetunionen föll samman och samma år publicerades den första webbplatsen på internet, på adressen; info.cern.ch. Detta var även året som VD tillika musikern, Peter Johansson, startade upp sin verksamhet som 2017 omsatte nära 50 miljoner kronor.

Året var 1991 och säljaren Peter Johansson fick ett erbjudande om att köpa loss en del av en reklambyrå, ett företag som sålde presentreklam.

– De ville göra sig av med den delen, för de trodde inte att presentreklam var något för framtiden, säger Peter Johansson, ägare och VD på Prevox.
– Men i samband med detta blev jag erbjuden ett jobb på en annan reklambyrå. Så jag stod i valet; ska jag gå till dem eller ska jag göra något eget?

Någonstans inom honom kände han att han ville driva ett eget företag, men det var ändå ett svårt beslut. Presentreklamföretaget som han blivit erbjuden att köpa var nämligen ett förlustbolag.

– Den förra ägaren sa att det var bättre om jag köpte företaget, att jag skulle få det för aktiekapitalet, bara han blev av med det. Det gick bra för reklambyrån i övrigt, så han erbjöd sig att täcka underskottet.

Så då slog Peter till och köpte ett företag, det företag som idag heter Prevox. Detta var i maj 1991. Prevox sålde presentreklam och inväntade pengarna som skulle täcka underskottet i bolaget.

– Men några pengar fick jag aldrig. Först tappade reklambyrån sin största kund, när denne gick i konkurs i augusti och sedan gick han själv i konkurs den 16 december samma år.

En något olycklig start för den unga företagaren. Men detta till trots lyckades han vända på ekonomin.
Som de flesta företagare vet är det de tre första åren som avgör om man kommer kunna fortsätta, man får vända och vrida på varenda grej.

– Jag minns att jag fick göra kontrollbalansräkningar för att inte gå i konkurs.

En kontrollbalansräkning måste göras när det finns misstanke om att det egna kapitalet är mindre än hälften av bolagets registrerade kapital. Detta är livsviktigt för ett bolags överlevnad, då styrelsen beslutar om att antingen försöka återställa aktiekapitalet eller att likvidera bolaget.

– Jag är jättetacksam för att jag inte satte det i konkurs. När jag ser vad jag har idag, jämfört med vad jag hade då, det går inte ens att föreställa sig hur illa det var.
Peter beskriver det som en lärorik resa på många sätt och vis. Att som ung företagare bli lurad på jättemycket pengar är inte speciellt kul och att vända på det var ingen lätt uppgift. Då är det tur att vi har medmänniskor som hjälper oss.

– Jag fick hjälp med ekonomin av en fantastisk dam som jobbade på den där reklambyrån. Mot några procent så skötte hon bokföringen när hon satt hemma.

Inte världens bästa kund
Från början var hans arbetsyta endast 9 kvmoch han var ständigt ute på säljmöten med väskan i handen. Denna yta ökade fantastiskt mycket när Peter och frun Carina Johansson köpte hus i Bankeryd.

– Det var inte jättelätt att köpa hus när man hade världens sämsta företag, rent ekonomiskt. Men jag hade en fantastisk bankman, som jobbade på dåvarande Sparbanken.
– Banken hade också blivit blåsta på jättemycket pengar av den där mannen med reklambyrån. Egentligen ville de sätta mig i konkurs, men bankmannen sa; hallå, vi har förlorat miljoner redan. Kan vi inte ge Johansson en chans?

Banken gav Peter en chans, tackvare att både hans far och svärfar gick i borgen för honom.

– Det var rätt jobbigt att gå och fråga de båda om de kunde hjälpa mig ta lån.

Men det tog inte många år innan banken fick tillbaka varenda krona och kunde riva lånehandlingarna. Peter har en stark minnesbild från september 1995.

– Det var en grym känsla kan jag säga och jag kommer ihåg exakt hur det var; det var precis efter lunch, nästan klockan ett. Jag hade precis parkerat bilen när mobilen ringde.
– De ville ju riva papprena, men jag insisterade på att de först skulle skicka kopior till pappa och svärfar.

Sagt och gjort var Johansson skuldfri 1995 och bankiren som en gång hjälpte honom var faktiskt hans bankman till och med förra året, när han gick i pension.

– Vi har egentligen inget med banken att göra nu, vi har inga lån eller något. Vi är väl deras sämsta kund, de tjänar ju inga pengar på oss.

Visionären
Samma år, 1995, flyttade Prevox till A6, ett köpcentrum i Jönköping som sträcker sig över E4an och har en stor glaspyramid på taket. Detta köpcentrum fick sitt namn efter Smålands artilleriregemente A6, som var verksamt på området under 90 år. I slutet av oktober i fjol bytte köpcentret namn till Asecs, rent stavningsmässigt.

– Jag ville ha en utställning, för jag tänkte att det var framtiden. Jag ville att kunderna skulle komma till mig också, inte bara vara ute och åka med väskan, berättar Peter.

Den tanken gav företaget ett jättelyft, inte minst för att man hade ett perfekt läge med en butikslokal på första våningen. Men år 2000 kom elektronikkedjan Onoff, som ville ha tvåvåningar i köpcentret. Då blev Prevox tvångsförflyttade upp till tredje våningen, ett betydligt sämre läge än tidigare.
Även om det var ett sämre läge vann Prevox Årets Promotionsföretag 2005 och företaget stannade i A6 fram till och med 2012, då flytten gick till de nuvarande lokalerna på Ekhagsringen 17.
Här, precis utanför bostadsområdet i Ekhagen och vägg i vägg med Jujutsu-klubben Samuraj, trivs man jättebra. Ett stort och fint showroom med allt; designprodukter från Orrefors och Kosta Boda, profilkläder från J. Harvest & Frost och Ernst Alexis samt ett helt sortiment av konferens-, mäss-, och elektronikprodukter.

– Men tittar man på hur branschen ser ut idag så är det många som minskar sina utställningar och kontor.
– Vissa satsar på helt vita showroom, de vill inte att kunden ska ta intryck från något annat. En del kunder får ju spader då. Det är som att kliva in i en sjukhusmiljö.

– Sedan finns det andra som har så mycket grejer att man inte ens vet var man ska börja titta.

Till sitt förfogande har Prevox ett lager i lokalen på Ekhagsringen 17 samt ett externlager på 800 kvm. Jobbar man med olika webbshoppar och har kunder från världens alla hörn är det klart att man behöver yta.

En kioskvältare
Företaget har haft förmånen att jobba med Husqvarna sedan 1998, alltså många år efter att Husqvarnas gevärsfaktori, eller gevärsfabrik i talspråk, grundades 1689. Men vapen har faktiskt inget att göra med deras samarbete.
Däremot var Prevox med i utvecklingen av deras globala promotionsortiment och utvecklar leksaker åt koncernen, som är en av de produkter som det säljs mest av. I hela världen. Vi tittar närmare på den lilla gräsklipparen; en autentisk miniatyr av den riktiga AWD gräsklipparen LB348V, med riktiga gummihjul och realistiskt motorljud, men givetvis utan de snurrande bladen som skulle vara farliga för barn.
När utvecklingen med denna startades skickade man en riktig gräsklippare till fabriken i Kina, som helt enkelt fick krympa ner den till en mer passande storlek för barn.

– Leksakstillverkaren är en riktig bjässe som jobbar med bl a Disney och Walmart. När Disney är på plats stannar de alltid till vid Husqvarna-montern, där den riktiga gräsklipparen står jämte leksaken. Det är rätt fräckt.

Men det är mer till historien; när gräsklipparen precis var färdig och det var dags att börja rulla ut produkterna på marknaden, så kom det in en produktchef.

– Vi tänkte att vi äntligen kunde starta produktionen och få ut dem med god marginal till julhandeln. Men den där produktchefen tog en snabb titt på produkten och sa; Jättefin, men ni har missat en sak.
– Vi tittade och tittade, men vi kunde inte se vad han såg.

Det produktchefen på Husqvarna hade uppmärksammat var däckmönstret. Det var inte Husqvarnas däckmönster.
Det var bara att göra om och göra rätt. Det kostade jättemycket pengar, men när gräsklipparen väl lanserades blev det en riktig kioskvältare. Prevox tog själva hem 11 containrar med leksaker i höstas.

– Då är man glad att man har stora lager, berättar Peter.

Flera av leksakerna har vunnit priser i USA, i respektive segment; den finaste gräsklipparen och den finaste motorsågen. Det är bara lövblåsaren som inte fick pris, då den upplevdes för plastig. Men den är nu vidareutvecklad och betydligt stabilare.

– Vi har haft en annan intressent som ville att vi skulle tillverka leksaker åt dem också. Men deras sortiment gränsar mot Husqvarna, så vi tackade nej. Vårt fokus är Husqvarna till 100%.

Husqvarna-leksakerna säljs från återförsäljarna av de riktiga produkterna, men det är flera andra kedjor som också vill sälja dessa. Dock har man varit tvungen att tacka nej.

– Vi hade exempelvis en kedja från USA som ville sälja leksakerna, men de lägger endast på 14% på inköpspriset, oavsett produkt. Vi tvekade och huvudkontoret för Husqvarna också. Det skulle ju förstöra marknaden för alla andra. Gemensamt tog vi beslutet att tacka nej till förfrågan.

Screen&Marknaden passade på att fråga om de hade utvecklat några andra, så där unika produkter. Peter tvekade först, men sedan mindes han en kund som gör kabelstegar. Till dem tog man fram en speciell kapsylöppnare i metall.
Den blev en så kallad VIP-produkt, då den var formgjuten som en riktig kabelstege, med öppnare mellan två stag. Givetvis var företagets logotyp ingjuten i öppnaren.

Där människor möter människor
Det är inte för inte som det går bra för Prevox. I undersökningar som gjorts om varför kunderna väljer att handlafrån Prevox och inte från de 27 andra konkurrenternai Jönköping, eller kollegorna som Peter kallar dem, var många av svaren; hög servicegrad, personligt engagemang och att de är kreativa. Ett annat vanligt svar var för att det är skön stämning. Ibland ordnar man VIP-kvällar, där kunder och leverantörer träffar varandra och skapar relationer.
Den kvällen man hade i slutet av november var Niklas Källner, känd från Skavlan, med och minglade på.

– Det satsas rätt så många spänn på sådana kvällar, men både vi och kunderna tycker att det är himla kul.
– Det ska vara en familjärstämning och man ska ha trevligt tillsammans.

Det gäller även på kontoret, som Peter säger; vi skrattar och vi gråter tillsammans.

– Jag skulle vilja påstå att vi skrattar mycket och har roligt på jobbet och vi har väldigt roligt med många kunder. Men samtidigt måste vi vara professionella och vara på tå. Vi kan inte skratta bort en order. Det gör vi aldrig.
– Varje order är lika viktig, oavsett om det är fyra jackor eller om det är 10 000 kepsar. Det handlar om precis samma jobb. Visst, det är olika pengar, men det är precis samma jobb.

Om man hjälper en kund med fyra jackor eller 50 T-shirts kanske man tänker att det inte kommer ge något. Men tänk igen. Tänk om. Den kunden kanske sitter på en middag i framtiden och berättar att det var Prevox som hjälpte med deras jackor eller tröjor, då kan de ge goodwill och en ny kund.
Det är faktiskt något som händer väldigt ofta; att kunderna rekommenderar Prevox till andra. För de gör ett bra jobb. Skulle de på förhand veta att det inte skulle bli ett bra jobb tackar man nej.

– Om en kund exempelvis vill ha ett visst paraply, men vi vet att det är dålig kvalitet tackar vi nej. Då får kunden köpa det från någon annan.

Man vill kunna stå för produkten och undvika reklamationer, som kan vara något av det tråkigaste som finns. För vissa handlar det dock endast om priset, men för andra handlar det uteslutande om servicen.

– Men visst, det händer att vi gör bort oss också. Vi kan skicka fel eller liknande. Det säger vi till kunderna; ska ni ha en helt felfri leverantör är vi helt fel. Vi gör misstag, vi är mänskliga.

Det är jätteviktigt att komma ihåg, vi alla är mänskliga, oavsett vilken bransch man jobbar i eller vilken position man har.

Att vända på det
Prevox är ett renodlat promotionföretag, bortsett från en värmetransfer som finns i lokalen, som kan användas när en kund behöver ha något extremt snabbt.

– Vi har gjort ett medvetet val att inte ha en tryckeritjänst. Det finns så många fantastiskt duktiga tryckare i Sverige, så varför ska vi jobba med det då? Då är det bättre att jobba med sådana som är på tårna och är duktiga, säger Peter Johansson.

Peter räknar det till att man arbetar med drygt fem olika screentryckerier och fyra företag som arbetar med brodyr. Till valet av underleverantör handlar allt om personligt engagemang och service, priset är oftast ingen avgörande faktor.

– Vi väljer dem, precis som kunderna väljer oss; personligt engagemang. Man är inte bara en i mängden.

Allt Peter Johansson har talat om i mötet strålar samman i de exemplen han gav om en av de bästa kunderna. Ursäkta. En av de bästa kunderna är många, för här behandlas alla lika.
Som exempelvis när han berättar om en kund som ringde en gång i våras;

– Johansson, varför måste man alltid tjafsa om priser? Du vet ju vad vi vill ha för priser. Jag är så trött på det där pristjafset. Se till att vi får bra priser, säger Peter att kunden sa i telefonen.
Sedan det samtalet är kunden en av deras bästa. Varför? För att kunden vet att han aldrig skulle bli lurad på en enda krona.
En annan kund ringde och skulle ha nya matchfotbollar inför VM. Den här personen hade en budget på 215 kronor per boll.

– Jag ringde upp och sa jag att jag var ledsen. Jag hade fått pris från min leverantör och det var lite problem.

Då förstod kunden, Peter behövde ha mer betalt.

– Nej, men jag kom aldrig upp i 215 spänn. Jag får upp det till 195, 20 kronor billigare per boll.

Johansson hade fått ett bättre pris från sin leverantör och det måste givetvis slå tillbaka på kunden.

– Då svor kunden och sa; Johansson, det är bra att jobba med dig.
– Jag måste kunna se kunden i ögat säga att jag inte lurar den. Ärlighet är A och O, det är superviktigt. Är man inte ärlig slår det tillbaka i 180, mot både kunder och leverantörer.

Ärlighet och framförallt ödmjukhet speglar företaget, det kan vara en anledning till att Prevox blev tilldelade utmärkelsen Årets Promotionsföretag 2015. Det var andra gången företaget vann.

– Men man måste också ha fötterna på jorden. Det räcker med att man svävar lite för högt, så går något jättefel. Då är man inte värd så mycket längre, trots utmärkelsen Årets Promotionsföretag.

Peter och de anställda måste ständigt vara på alerten. För de har många duktiga kollegor i Jönköping.

Musikern
Ett av hans absolut största fritidsintressen är musiken och det har funnits med hela tiden, redan i sina unga år satt han vid skivspelaren och lyssnade på de härliga tonerna som spelades. Klarinetten kom att bli hans första instrument, för att sedan övergå till altsaxofon under några år.
Detta var innan han insåg att det var gitarren som var hans sanna kall. I barndomshemmet satt Peter och lärde sig ackord för ackord på mammas gamla Levin-gitarr.
Under åren som gått har han både sjungit och spelat i olika band, skrivit låtar och varit engagerad som körledare i Bankeryds missionskyrka. Till dagens datum har han släppt fyra skivor på den egna labeln PJMD Musik & Design, där den senaste plattan heter Tillit. Musiken Peter skriver reflekterar hans vardag, både toppar och dalar.
Förutom musiken tar han på sig golfskorna för att slå några slag på greenen eller umgås med familjen, som består av frun Carina och de tre döttrarna som är 24, 22 och 18 år gamla.