Design från Orrefors

Design från Orrefors

Publicerad
2018-05-02
Skribent
Redaktionen

Till årets utgåva av lyxsnuset General Kardus valde Swedish Match att samarbeta med krögaren Karl Ljung och glastillverkaren Orrefors.

– General Kardus Spring 2018 är småskaligt och hantverksmässigt tillverkad med en särskild process och tillverkas bara denna enda gång, säger Lars Öberg, Master Blender på Swedish Match.
– Det är en idogt experimenterande med både smak och tobaksblandning. Med Karl Ljungs expertis har vi denna gång gått mer åt det gastronomiska hållet, där råvara och smak återspeglar årstiden med hjälp av svenska örter.

Själva kardusen, förpackningen, har Orrefors tagit fram och det är ett handblåst glaskärl i mörk grönt som tillverkats manuellt i äkta kristall på Kosta glasbruk. På glasbruket arbetar närmare 100 glasblåsare, slipare och formgivare med varumärket Orrefors. Kardusen är munblåst, sandblästrad och polerad för hand.

– Vi på Orrefors är stolta att tillsammans med Swedish Match föra traditionen vidare med General Kardus. Tillsammans med Karl Ljung tog vi fram en förpackning, kardusen, som matchar smakupplevelsen i både färgsättning och känsla, säger Emon Maasho, försäljningschef på Orrefors.

Årets General Kardus säljs i en begränsad upplaga om 1 000 numrerade produkter från de fyra egna snusbutikerna och på webben, till ett pris av 999 kronor.

Karl Ljung