Promotionmässan på Elmia

Promotionmässan på Elmia

Publicerad
2018-04-16
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Screen&Marknaden tog pulsen hos utställarna på sista dagen av Nordic Profile Fair, som denna gång arrangerades av PWA tillsammans med Elmia. Till skillnad från höstens mässa var nu hela A-hallen vidöppen för totalt 120 företag verksamma inom branschen.

Sammanlagt registrerades 1 327 unika besökare mellan tisdag och torsdag, med tillägg på 322 personer som återbesökare; 173 på onsdagen och 149 på torsdagen. Totalt sett, unika plus återbesökare, var det 1 649 personer som rörde sig i mässhallen. Dagsstatistiken var 593 personer första dagen, 592 + 173 på andra dagen och 142 + 149 för tredje dagen.
Därför är en viktig fråga som många ställer sig om promotionmässan, eller Nordic Profile Fair som den egentligen heter, verkligen ska vara tre dagar. Eller räcker det med två? Ska det vara en halvårsmässa eller räcker det att ha mässa en gång per år? Det spelade ingen roll vem som frågades, åsikterna gick ändå fram och tillbaka som den där pingisbollen i Forrest Gump-filmen.

Vad häller man i flaskan?
I monter A07:04, precis vid dörren mot lunchplatsen, stod Katharina Norborg från Add Value Sweden AB. Som systerföretag till familjeföretaget Saturnus, vilka startade redan 1893 och är Sveriges äldsta glöggproducent, säljer man profilerad dryck på både flaska och burk.
Kanske var de även först på marknaden att sälja just profilerad dryck här i Sverige, men oavsett om de var först eller näst först, så går bolaget starkt framåt och Katharina kunde presentera nyheter för året för oss.

– Årets nyheter är dels den nya vattenserien Flexi, dels den nya flaskserien Exklusiv och att vi bytt leverantör till energidrycken, säger Katharina Norborg, ansvarig på Add Value.

Den nya serien Flexi ska enligt Katharina vara en mer flexibel serie av vatten, som utöver de naturella smakerna även kan erbjudas med aromer av skogsbär, äpple och kiwi, citron eller mango.
Flaskserien Exklusiv finns i färger som svart, rosa eller transparent. I och med att man bytt leverantör av energidryck medförde det även att man har en ny burk till dessa.

– Vi kan nu göra så kallad TopStyle-etikettering, vilket gör att det nästan känns som att det är tryckt direkt på burken. Men så är det inte, förklarar Katharina.
– Etiketten är slevad, det vill säga att etiketten är värmd på burken och går in under kanterna.

Men så var det, det där med vatten…

– Vi har i naturligt mineralvatten i våra flaskor, som är den högsta klassificeringen av förpackat vatten, säger Katharina Norborg.

Totalt sett finns det fyra kategorier av förpackat vatten; bordsvatten, förpackat dricksvatten, källvatten och naturligt mineralvatten. De två sista kategorierna tillhör de kategorierna med högst kvalitet och till det kommer även speciella regler, som producenterna måste hålla sig till.

– Vattnet vi säljer är stabilt gällande salter och mineraler. Som naturligt mineralvatten får man inte tillföra något i vattnet, förutom eventuell kolsyra. Man får heller inte transportera vattnet, det ska gå direkt från källan till vattenfabriken, berättar Katharina.

Hon belyser att det även är viktigt att veta hur flaskan, som vattnet tappas i, har kommit till. Detta företag arbetar exempelvis med stora leverantörer av PET-flaskor och som många vet ser PET-flaskor ut som små rör, innan de med värme och tryck blåses upp till den önskade storleken.

– Att vi arbetar med stora leverantörer gör att vi kan blåsa upp flaskorna på plats, vilket medför att vi inte transporterar stora mängder av tomflaskor i full storlek på vägarna. Det medför även att 50% av materialet i flaskorna är återvunnen PET.

Det kan inte vara en högre grad av återvunnet material i flaskorna än så, eftersom att vatten är ett livsmedel och då finns det regler angående förpackningarna.

Så här ser PET-flaskorna ut innan de blir uppblåsta.

Från Höganäs till Falköping
Sedan november 2015 håller Printo Reklamgrossisten till i Falköping. Då blev flytten hela 30 mil, från Höganäs i Skåne, där bolaget tidigare låg

– Vi har väl egentligen samma grundsortiment, men nu med mycket nytänk, säger Fredrik Wallin, medarbetare på Printo.

En nyhet som stryker det faktum att det finns nytänk i bolaget är de nya LED zipper-lamporna. En liten lampa som enkelt kan fästas i dragkedjan på jackan eller väskan, eller egentligen lite varstans.

– I och med att vi har tampotryck kan man trycka på väldigt små ytor, fortsätter Fredrik Wallin.

Här på Nordic Profile Fair var första gången man visade upp denna produkt och intresset har varit oanat stort redan. I övrigt är deras sortiment bl a p-skivor i kreditkortsstorlek, isskrapor, pennor och tändare.

– Att pennor fortsätter vara så stora är ju inte heller konstigt, då en penna i genomsnitt byter ägare 7-8 gånger under sin livstid.

På mässan genomfördes även en utlottning av en stor 3D-skylt med egen design och intresset var stort, exempelvis kan nämnas att Pelle Lundqvist på Noble Art i Västrås vann en 6 mm tjock 3D-skylt. Denna 3D-skylt kan tryckas tack vare en unik funktion i maskinen, som gör att det ser ut som att motivet antingen sticker ut eller är insjunket.

Vem var det som kasta?
Under höstens mässa genomförde Plastprint en väldigt omtyckt kampanj; isskrapogram. På isskraporna hade man tryckt roliga budskap. Monterbesökarna fick då skriva en mottagare och adress på isskrapan och skicka till vem den tyckte behövde en.
Med liknande förutsättningar som vid hösten, så blev kampanjen på vinterns mässa ett frisbeeogram. Ett av de festliga budskapen man tryckte på frisbeesen var; Vem var det som kasta?

– Det är exakt samma koncept som förra gången egentligen. Roliga motiv på frisbeen, som man sedan kan skicka till vem man vill. Portot betalt givetvis, säger Nanci Kasto, försäljningschef på Plastprint.

För den som inte kommer ihåg så var det i videoklippet Skogsturken, som laddades upp på Youtube 2006 och blev ett av Sveriges största Youtube-fenomen, som en man fick en frisbee i huvudet och skrek; vem var det som kasta? Klippet har nu visats över 3,8 miljoner gånger på Youtube.

– Anledningen till att vi har exempelvis frisbeeogram är för att visa att våra produkter är mer än bara en produkt, det är reklamplatser, fortsätter Nanci Kasto.
– En frisbee kan enkelt bli en inbjudan till ett roligt event, eller varför inte skicka ut kampanjer och erbjudanden på en frisbee istället för ett enkelt kort?

På mässan visade man upp en prototyp av den nya vattenflaskan som nu lanseras, vilken finns som både transparent och i solida färger.

– Den kommer att fungera som ett komplement till ett redan väletablerat sortiment, för att möta efterfrågan som finns på hårdare typer av flaskor. Vi ser detta som ett steg för att fortsatt vara en komplett aktör av drinkware som produktgrupp.

Är det fest eller?
Festskaparna, eller åtminstone de som tillhandahåller produkter för att skapa feststämning, Candab med Dennis Anderberg i spetsen, ser förväntansfulla ut när de ser på året som kommer.

– Det är val och det brukar generera i en del jobb för oss; ballonger, jätteballonger, vimpelspel, flaggor, konfettikanoner och liknande, säger Dennis Anderberg, VD på Candab.
– Förra året var en riktigt bra åt för oss rent omsättningsmässigt, det gör att vi kommer kunna satsa ännu hårdare i år.

2015 byggdes lokalerna i Landskrona ut till 1 200 kvm för att samla produktion, lager och kontor på Bävergatan 8. Man har nu satsat på bl a fler tryckpressar för att möta efterfrågan och fick precis in en större screenbrännare, för att kunna bränna screenramarna till jätteballonger också.
Detta ökar i sin tur möjligheten till sänkta leveranstider på jätteballongerna, vilka skickas upp 10-20 meter i luften och syns både tydligt och väl.

– Vi försöker bredda vårt sortiment och jobba med bitarna som är viktiga för oss; det ska röra sig kring barn eller fest.
– Vi kommer ut med nya miljövänliga såpbubblor och vindmöllor, sådana där som barn håller i och när de springer så snurrar det glatt, berättar Dennis.

Candab, som grundades 1946 av Dennis farfar Carl Anderberg, screentrycker alla produkter. Vilket ger dem möjligheten med CMYK-tryck. Tidigare använde man även indirekt offsettryck, men den tekniken försvann från företaget 2005.

Dennis Anderberg och Cecilia Ask.

Får det vara en knapp?
Precis som för Candab, så känns valåret som en lysande år för Quickbutton Badges AB från Åseda i Småland.

– Det blir mycket med våra kampanjknappar nu till valet och på eventsidan kommer det en del med bl a våra eventkort, berättar Sofia Häll Nilsson, order support på Quickbutton Badges.

Det här med miljövänlighet forsätter stiga till skyarna och företaget märker av att kommuner, landsting och allt fler privata aktörer vill visa att man tänker till och är miljömedveten.
Till det presenterar Åsedaföretaget en ny namnbricka av nedbrytbar, biologisk plast. Den är till och med så ny att här på mässan kunde man inte ta med sig och visa något exemplar, men Sofia har informerat många om den och snacket går.

– Jag har talat med både besökare och utställare, de flesta märker av hur fler och fler efterfrågar miljövänliga produkter, säger Sofia Häll Nilsson.
– Förutom de nedbrytbara plastbrickorna har vi även namnbrickor i trä. De är riktigt snygga faktiskt.

Det är de små detaljerna som är betydelsefulla, det vet man på Quickbutton. Det kan ses lite som grädden på moset. Det kan röra sig om namnskyltar, väggskyltar, kampanjknappar, eller pins.
Oavsett vad så vet de hur man ger ett förstaklassigt intryck.

Sophia Häll Nilsson.

Med det så lämnar vi Nordic Profile Fair för denna gång. Då kommer frågan, vart äger nästa mässa rum? Blir det på Elmiamässan eller Kistamässan?

Visst, många började se lite trötta ut denna torsdag eftermiddag i mitten på januari, men humöret räckte ändå högt.