Go bigger hos Color Systems

Go bigger hos Color Systems

Publicerad
2018-04-09
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Color Systems Scandinavia bjöd in till en halvdag tillsammans med Visutech, i de trivsamma lokalerna på Grimstagatan 170 i Vällingby, Stockholm. Här stod Magnus Edfeldt och Torbjörn Hedén, grundare och ägare av Color Systems, tillsammans med Stefan Ekblom, från Wasa Grafiska samt Christian Magnusson och Johan Gustafsson, från Visutech.
Det var en bra uppslutning på drygt 17 personer, vilket är oerhört bra med tanke på att det var 20 anmälda.

– Vi föredrar ju att hålla mindre grupper och ofta, än att ha stora dagar med många människor sällan, säger Torbjörn Hedén, VD på Color Systems.
– Det blir lite mer personligt och inte lika stökigt.

Här höll Visutech sitt omfattande Digital Academy, som främjar allas rätt till utbildning och utveckling.

– Digital Academy syftar till kunskapsbyte, det ska inte vara något säljande i presentationen. Men att berätta om nyheterna utan att vara säljande är svårt. Gränsen är hårfin, berättar Christian Magnusson, produktansvarig för HP Latex på Visutech.

Fespa 2018
Årets stora mässa är på antågande, Fespa 2018 i Berlin. Visutech ska givetvis ställa ut och presenterade hos Color System, några stornyheter från HP och det senaste inom 3D-printing från Massivit. Denna jättelika printer är en av de snabbaste på marknaden och den har gjort stora jobb som bl a, världens första 3D-printade pop-up butik för Louis Vuitton i Australien.
Den tog totalt 18,5 timmar att skriva ut, väger 23 kilo och materialvärdet uppskattas till drygt 900 000 kronor. I Screen&Marknaden nummer 4 2017 kan man läsa mer om världens första 3D-printande pop-up butik.

– 3D-printade marknadsprodukter har 5 gånger större chans att få förbipasserande att stanna upp och 4 gånger större chans att få dem att stanna kvar, säger Christian Magnusson.

Givetvis finns det många intressanta saker som denna bjässe har skrivit ut, men om vi får lov att nämna en till så blir valet svårt mellan 3D-busswrappingen och de svarta tigrarna på hotellen.
En hotellchef tyckte i alla fall att det skulle var häftigt att ha en tiger på sitt hotell, som var en del av en hotellkedja, så han tog kontakt med Massivit 3D som skrev ut en 3D-printad tiger. Det tog 4 timmar och den vägde 6,2 kg. Den tigern gav sådan effekt att han sedan ville ha en tiger på varje våning på hotellet. Det eskalerade sedan vidare till att han ville ha en tiger på varje hotell i världen.

Promotionbussen för Angry Birds-filmen.

De 3D-printade tigrarna.

Nyheterna från HP är latexskrivarna i 3000-serien, 3200 och 3600. Visutech är med sitt nära samarbete med HP, en av de största leverantörerna när det kommer till digitala produktionslösningar i den grafiska branschen.
HP Latex 3200 är rulle-till-rulle skrivaren som klarar av snäva tidsfrister, utan att göra avkall på kvaliteten. Den klarar högkvalitetsbilder i hastigheter upp till 77 kvm i timmen. Det är en miljövänlig skrivare som använder den tredje generationen av det miljövänliga latexbläcket och utskriftsbredden är 3,2 meter. Tillsammans med HP Print Beat kan man ha kontroll över produktionen både på plats i lokalen, men även om man är ute på resande fot.
HP Latex 3600, som även den har tillgång till systemet Print Beat, är en ännu snabbare rulle-till-rulle skrivare, som även den skriver ut i bredder upp till 3,2 meter. Här ligger utskriftshastigheten på 120 kvm i timmen. 3600 är utvecklad för att hantera produktion upp till 35 000 kvm i månaden, utan att det ska vara någon risk för produktionsstopp.

En mix av tryck och dekor
Stefan Ekblom, VD och delägare på Wasa Grafiska, berättade en spännande historia om hur deras väg har varit, från traditionell offset till dagens storskaliga produktion. Idag är företaget en helhetsleverantör som sköter allt från originalarbeten, tryck och viss efterbehandling, till montering och uppsättning för kunderna.
Resan från Wasa Grafiska började 1973 med bl a två stycken Heidelbergvingar. Under 1990-talet låg Wasa på Norrbackagatan 47 i Stockholm, där låg även reproföretaget Repro Colour, som år 1997 köpte sin första storformats-printer.
De gamla ägarna för Wasa Grafiska gick 1999 ut med att de ville sälja sitt offsettryckeri och då kände Stefan Ekblom, tillsammans med sin syster Carina Andersson och pappa Hans-Göran Ekblom, att de ville köpa tryckeriet.

Foto från Wasa Grafiska

– Wasa Grafiska var ett rent offsettryckeri när vi tog över, berättar Stefan Ekblom.

År 2001 köptes en ny offsetpress in, en Heidelberg Quickmaster DI46 4-färgspress med inbyggd CTP-teknik. CTP står för Computer to Plate, eller dator till plåt på svenska och är en tidsbesparande teknik som överför det digitala originalet, direkt till tryckplåten.
Nu ville man bredda verksamheten och år 2004 köptes den första digitalmaskinen in, en Konica Minolta bizhub c351.

– Detta var vår första digitaltryck, det var i princip en kopiator, men nu kunde vi för första gången börja leverera digitaltryckta visitkort, fortsätter Stefan Ekblom.

Åren gick och 2007 införskaffade Wasa Grafiska sin första eco solvent-printer, en Mutoh Rockhopper. Det var nu den riktiga resan in i världen av storformat började.

– Jämfört med den vi köpte 1997, var den här mer mångsidig. Den gamla var egentligen en ren affischskrivare för inomhusbruk, men nu kunde vi äntligen börja täcka in fler områden.

Samtidigt köptes en skärplotter in. Skärplottern i kombination med den nya skrivaren gav företaget möjligheten att arbeta med nya produktområden som folie, vepor, banderoller osv.

– Det intressanta är att vi egentligen tagit alla förfrågningar som vi fått in, även fast vi inte visste hur man skulle göra det från början, berättar Stefan.
– Vi har lärt oss efter vägen helt enkelt; vi visste att vi skulle göra jobbet, men vi visste inte hur.

Foto: Andreas Libell

Numera är Wasa Grafiska beläget på Ulvsundavägen 174 i Bromma, sedan drygt 10 år tillbaka och på Wasa är det tre personer som sköter hela produktionen, från offset- och digitaltryck till bildekor och alla monteringsarbeten.
Värt att veta är att de där två Heidelbergvingarna som var med i starten år 1973, fortfarande är igång och trycker nu efter 45 år.

Variabel data
Torbjörn visade hur man skapar variabeldata i Adobe InDesign och hur man kör ett jobb direkt ifrån programmet, utan stöd från sin RIP.
Color Systems hjälper kunder att skapa script, eller visar befintliga script som är inbyggda, i InDesign. Det är jättesmidigt och man kan skapa variabeldata enkelt, exempelvis till serienummer eller etiketter. I InDesign kan man sammanfoga data på enkla sätt, genom antingen ett excel- eller anteckningar-dokument.

– Visst så hjälper vi gärna kunderna med att skapa script, men det vi vill visa med det här är att det faktiskt går att göra det själv också, säger Torbjörn Hedén.

Visst, digitaltryckstekniken kan ju inte mäta sig med de traditionella än, i alla fall inte i hastighet. Men när det kommer till variabeldata, eller unika tryck, så kan nog ingen annan teknik mäta sig med digitaltryck. Utvecklingen driver ständigt på och hastigheterna blir bara snabbare och snabbare.

 

Text; Elmer Törnquist
Foto; Eric Windahl