Den moderna trycksaksmäklaren

Den moderna trycksaksmäklaren

Publicerad
2018-04-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Han försökte säga till sina chefer och kollegor i flera år, att det låg i tiden att lansera en webbshop. Men när inget hände, bestämde han sig för att starta sitt eget. Daniel Wisarve hade en vision, som blev verklighet. Idag är han sin egen arbetsgivare.

– Jag skulle vilja kalla oss för en modern trycksaksmäklare, säger Daniel Wisarve, grundare och VD på Colourpicture.

Ingen är bäst på allt, men alla är bra på något. Det finns de som är duktiga på vinyl, de som är duktiga på textil och de som är duktiga på att trycka möbler. På Colourpicture har man samlat flera tryckerier, inom olika segment, för att förmedla rätt jobb till rätt tryckeri.

Daniel Wisarve

Med Google till hjälp
Tänk att du står på perrongen och tåget väntar fridfullt. Du har biljetten, liksom alla andra som står där bredvid. Men alla står kvar och väntar …

– Då kände jag; hoppar jag inte på tåget nu, åker det, berättar Daniel.

2015 rullades hemsidan ut, vilket blev startskottet. Men det blev inte riktigt så enkelt som det var tänkt. Det tog sex månader …

– Då insåg jag att vi behövde bygga om hemsidan från grunden, med ny design och ett nytt beteendemönster.

Första året blev det en rejäl förlust, liksom för många nystartade företag. De röda siffrorna låg på närmare 400 000 kronor, som i stort sett endast var utvecklingskostnader av sidan. Men med det problemet bakom sig, kunde företaget äntligen börja tuffa vidare.
2016 var okej, men nu under 2017 har det äntligen börjat ta fart. Tillsammans med Google som verktyg och de ytterst relevanta samt informativa produktbeskrivningarna, får Colourpicture en rejäl knuff i rätt riktning.

Colourpicture står ständigt högt i Google-rankingen med de strax över 8 000 indexerade produkterna, en lista som ständigt växer.

– Jag vet inte hur vi hade kunnat överleva utan att vara indexerade i Google, säger Daniel Wisarve.

8 000 produkter är många, men ändå kommer det då och då in förfrågningar på nya produkter. Är det många som söker efter den produkten, börjar man utreda hur stort behovet är och vilka möjligheter som finns. Det gäller att ligga rätt i tiden.

– Låt säga att någon söker efter en kamera med tryck på, sedan börjar fler söka efter det. Då finns det ett behov av kameror med logotyper. Vi vill vara med i matchen och ha det som behövs.

Något hållbart
Den direkta frågan är; trycker ni inget själva? Det kan tyckas knasigt vid en första tanke, men egentligen är det en hållbar affärsidé; ingen egenproduktion.
Inget kapital är uppbundet i en maskinpark, som kostar pengar vid stillastående. Inget kapital är uppbundet i ett lager, med artiklar som väntar. Istället har man daglig kontakt med tryckerierna, som är de partners man har runt om i Sverige och Europa.

– Vi har runt ett 20-tal partners, drygt tre per produktgrupp, förklarar Daniel.

Ett specialutformat system gör att de fördelar ordrarna på flera tryckerier, just för att ingen ska bli tilldelad för många.

– Vi har valt att göra så här, just för att vi tyvärr har haft två partners som sagt upp avtalet vi hade, säger Daniel.
– Men inte för att det har varit ett dåligt samarbete. Nej tvärtom. De kände att vi gav dem för mycket att göra, det är ju en del administration också.

Genom att vara spindeln i nätet och ha flertalet samarbeten, får kunden möjligheten att beställa flera olika produkter från ett företag, producerade av de mest lämpade inom varje produktgrupp.
Produkterna är många och här finns verkligen allt som det kan tryckas på; från vepor, flaggor, profilkläder och visitkort, till det mer speciella som läppcerat, kylväskor, högtalare och vikbara stolar.

– Vi såg en ökad efterfrågan på möbler med tryck under våren. Så vi letade och fann ett företag i Holland, som tillverkade och tryckte detta.
– De gjorde verkligen jättesnygga möbler, vi skrev kontrakt direkt. Stolarna, borden och iPad-ställen blev sommarens storsäljare till och med.

Konstnären
– Jag fick en förfrågan från en som ville ha serveringsbrickor. Det var en konstnär som levde på att skapa mönster, som butikskedjor köpte för att sälja på metervara, berättar Daniel.
– Men så hittade han till oss och fick hjälp att börja sälja sina mönster, men på egna produkter.

Diskussionen som följde blev mer intressant, konstnären ville veta mer om vilka produkter han kunde sälja; gardiner, sjalar, sängkläder.

– Han var lite kluven när han trodde att han behövde beställa 1 000 exemplar av varje produkt.
– Tidigare hade han varit tvungen att köra allt i screentryck och få 10 000 löpmeter av ett tyg med mönster, även om han inte visste om det sålde.

Men nej, givetvis kan man beställa endast ett exemplar och vara nöjd.

– Jag sa åt honom att sätta upp en webbshop, skapa fyra motiv och beställa ett av varje. Visst, första är inte jättebilligt, men när du kommer upp i antal blir det billigare…
– Då kan han låta kunderna bestämma vilken som är bäst. Säljer motiv två bättre än de andra, beställ 100 exemplar av den och tjäna pengar.

Faktumet är att det är många konstnärer och fotografer som använder sig av Colourpicture, för att på liknande sätt hitta sina mest säljande kreationer.
Något som är populärt till de som målar tavlor är ett speciellt lättviktsmaterial, som påminner om canvas, men som inte är det.

– Det fungerar superbra, halva priset mot canvas och det slår sig inte vid varierande luftfuktigheter. Superbra, säger Daniel.

Fler detaljhandelsföretag börjar också nyttja den suveräna print-portalen.

– Där kan kunderna göra sina beställningar, med sitt egna grafiska manér, på enklaste sättet.

Trycknördiga bloggen
Den som navigerar sig fram på hemsidan kan med enkelhet hitta bloggen, den tryggnördiga bloggen. Här samlas idéer, tips och trix på hur man ska göra för att marknadsföra sig på bästa sätt. På bloggen exemplifieras produkterna i verkliga situationer, där de visar upp hur praktiska de är.
Det handlar om att väcka uppmärksamhet; att sprida sitt budskap till andra. Det har Colourpicture koll på. Dessutom skickas det ut välutformade samt kreativa nyhetsbrev och dagens trycksak, med produkter som ligger i tiden, är ett återkommande ämne på Instagramkontot.

Spetskompetens
Med lång erfarenhet från branschen, sedan 1999, är Daniel Wisarve ett välkänt namn. Det grafiska har alltid haft en del i hans liv. I sina ungdomsår i Varberg, startade han ett litet företag, Eldur Reklam & Design, som sysslade med reklamplatser till taxibilarna i området.
Sedermera, efter tre år bakom skolbänken med inriktning projektledning på yrkeshögskolan, landade fokuset mer på försäljning.

– Jag har varit försäljningschef på två tryckerier förut, berättar Daniel.

Ett lärande
Oftast tänker man att alla kunder vill ha så korta ledtider som möjligt, men det är inte alltid hela sanningen. I och med att de har flera partners, som levererar olika datum, har Daniel Wisarve lärt sig att alla kunder har olika behov.

– Jag har kunder som inte behöver ha den snabbaste leveransen och då samtidigt den dyraste. Det finns de som har gott om tid och kan minska kostnaderna med längre leveranstider.

Antingen är det så att man redan har en klar idén om hur man vill att det ser ut, eller så kan man enkelt kontakta de duktiga medarbetarna för att få hjälp via designateljén.

Text; Elmer Törnquist
Foto; Eric Windahl

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman