Utomhusreklam på ett nytt sätt

Utomhusreklam på ett nytt sätt

Publicerad
2018-03-05
Skribent
Redaktionen

Det är inte bara världens första, det är även världens största. Mitt på Times Square i New York har Coca-Cola satt upp en sex våningar hög robot-3D-skylt, bestående av 1 760 individuella LED-skärmar.
Coca-Colas första skylt på Times Square installerades 1920, så nästan 100 år senare har man fått denna innovativa skylt, på en plats där närmare 300 000 människor passerar varje dag.

– Vår 3D-teknik ger varumärket liv på ett nytt och unikt sätt, som förhoppningsvis kommer få folk att uppmärksamma och engagera sig under en längre tid, säger Kim Gnatt, koncernchef på Coca-Cola Nord Amerika.

Inom utomhusreklam har Coca-Cola ständigt legat i framkant, från banbrytande väggmålningar på 1890-talet och neonskyltar på Piccadilly Circus i London, till världens både första och största robot-3D-skylt.
Till och med Guinness World Records var på plats och prisade företaget med två rekord; Största 3D-robot-skylten och Första 3D-robotskylten.

– Times Square är ett ikoniskt landmärke och epicentret för utomhusreklam, så vi ville att vår nya skylt skulle vara helt unik, säger Kate Miller, vice president på Coca-Cola Nord Amerika.

Det tog inte mer än 4 år av design, test och produktion innan den 20 meter höga och 12 meter breda skylten, äntligen kunde komma på plats. Även programmeringen har varit väldigt viktig, då reklamen ändras beroende på vilken tid det är på dygnet.

– På samma sätt som du skapar en musiklista för din dag har vi möjlighet att skapa en 24-timmars spellista med innehåll, som är viktigt för våra varumärken, säger Kim Gnatt.