Flygbolaget designar om

Flygbolaget designar om

Publicerad
2018-03-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Den klassiska tranan finns fortfarande kvar, men nu i vitt istället för gult. Den traditionella blåa färgen är nu mörkblå. Inte färre än 3 000 gäster fick chansen att se när Lufthansa presenterade den nya designen, vid två stora event i Frankfurt och München, Tyskland.

– Lufthansa har ändrats och är mer modernt och framgångsrikt än någonsin. Från och med nu kommer detta att vara synligt för allmänheten genom den nya designen, säger Carsten Spohr, styrelseordförande i Deutsche Lufthansa AG.
– Tranan har alltid varit med oss och står tydligt för den utlovade prestandan från Lufthansa. Den står fortfarande som en symbol för högsta kvalitet, utmärkt service, flygexpertis, innovation och den står för tillit.

Tranan som nu blir vit, designades för exakt 100 år sedan av den grafiska designern Otto Firle, har fått en slankare form. Ringen runtom fågeln är tunnare, vilket gör den än mer elegant och ger den mer utrymme.
Förutom att optimera tranan har man även utvecklat ett eget typsnitt, som heter Lufthansa och är anpassat för att läsa på mobila enheter samt Smartwatches.

Accessoarer
Men den gula färgen försvinner inte helt. Exempelvis kommer färgen användas på alla boarding pass och i kabinen kommer resenärerna möta besättningen, i nya uniformer med bl a gula accessoarer. Inom de närmaste 2 åren kommer 160 miljoner objekt som bl a porslin, kuddfodral och filtar att bytas ut, för att anpassas efter det nya.