20 år med New Wave Profile

20 år med New Wave Profile

Publicerad
2018-03-19
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

20 år som Skandinaviens största profilkedja, ja det vill man ju fira. Den 15 januari var det kickoff, eller förfest rättare sagt, för New Wave Profile på Jönköpings Hotell & Konferens och alla 66 medlemmar i Sverige var bjudna.

Dagen innan, söndagen den 14 januari, samlades ägar- och beslutsfattargruppen för att summera 2017 och förbereda jubileumsåret för New Wave-gruppen. I år är det samtidigt 25 årsjubileum för Tomas Jansson i koncernen, som idag är VD på New Wave Mode.

– År 1992 startade Torsten en kundklubb som hette Royal Client Club och idén var väl egentligen samma som den är idag; man samlar återförsäljare och blir starka tillsammans, säger Tomas Jansson.
– Jag själv har varit anställd sedan den 3 januari 1993 och när jag började, var vi bara 12 anställda i hela Sverige och 4 i Norge, det var hela koncernen. Men trots 25 år i branschen finns det mycket kvar att lära. Det är viktigt att vara ödmjuk och jag strävar efter att lära mig något nytt varje dag.

På den tiden, när grunden till dagens bolag lades, var man en väldigt liten leverantör och man hade stora och duktiga konkurrenter som Clipper, Hefa och Texet, där de två sist nämnda förvärvades till bolaget 1998 och 1999.
Men Tomas understryker att de är glada att man hade både stora och duktiga konkurrenter, för hade inte konkurrenterna varit bra, hade det säkert inte gått lika bra för New Wave.

– De stora leverantörerna var väl i stort sett bättre på allt. Men mycket av vår framgång kom när vi, väldigt tidigt, började importera från Asien med egen personal. Vi var först ut i Sverige med windbreaker-jackan och hade en väldig succé med seglarjackor och T-shirts.

Det gav en rejäl skjuts framåt och år 1998 stuvade man om i grytan och satte målet att bli bäst och proffsigast i branschen, då bildades New Wave Profile Professionals. Några månader tidigare blev bolaget även börsnoterat, den 11 december 1997 på Stockholmsbörsen. Nu omsätter koncernen över 5 miljarder och har strax över 2 400 anställda, något fler än när Tomas började alltså.

– Rusta för tillväxt. Det är sällan tillväxt kommer av sig själv. Det kommer inte om du inte gör något; om du inte anställer fler säljare eller ökar lagret. Man måste aktivt skapa tillväxt, avslutar Tomas Jansson.

Från Chalmers och en civilingenjörsexamen i maskinteknik med inriktning på energiteknik, till storebrors företag och nu efter 25 år. Det är Tomas Janssons historia. Han har under denna tid hunnit med att skriva tre böcker och arbetar just nu på sin fjärde.
New Wave Profile Professionals konverterade år 2013 till New Wave Profile i Kosta Boda. Det var då man började använda den nya logotypen och andas det nya mantrat; Be Your Brand.

Tomas Jansson, VD på New Wave Mode

På den vägen var det
I dag består den frivilliga återförsäljarkedjan av inte mindre än 160 enheter, endast i Skandinavien inklusive Finland. I Sverige är det 66 företag som har anslutit till New Wave Profile-gruppen och på årets kickoff var 61 av dem på plats, vilka bidrog med 240 representanter totalt.
Givetvis var även leverantörerna på plats för att presentera produktnyheter och annan viktig och matnyttig information. Det var ett pressat schema, men vi fick chansen att tala med Jens Iwarsson på Projob.

– Vi har en ny prio-serie med över 200 nyheter. En helt ny kollektion med arbetskläder i fler färger än de traditionella arbetsklädsfärgerna, som vi tror starkt på inför året, säger Jens Iwarsson, säljare på Projob för Stockholm och Mälardalen.

I övrigt presenterades ett nytt varumärke från D&J, Orrefors Hunting, som har fokus på outdoor-produkter inom gåvosegmentet.

Logotypen
Till jubileet har man gnuggat geniknölarna och tagit fram en ny grafisk symbol, som både får och ska användas under året. Den är enkelt uppbyggd i tre delar;
BYB, som står för Be Your Brand och är New Wave Profile’s mantra för femte året i rad. MCMXMCVIII, de romerska siffrorna för året 1998, då kedjan bildades. Art Deco-mönster, som en krans runtom och som speglar kedjebildning och idealet; tillsammans blir vi starka.

– Den nya symbolen ersätter inte vårt varumärke New Wave Profile, utan är ett komplement för att förstärka vårt jubileumsår. Jag tycker den är riktigt snygg, säger Camilla Fjordland, konceptansvarig på New Wave Profile.

Kaffe, tårta och lite glitter
Torsdagen den 12 april är det datumet då man vill fira med sina kunder, därför bjuder alla återförsäljare in till kalas denna dag. Detta datum bjuder man in kunderna till tårta och kaffe, med en mängd stora och unika erbjudanden från leverantörerna.
Till ca 7 000 utvalda slutkunder skickas en exklusiv inbjudan, i form av en T-shirt med tillhörande inbjudningskort, snyggt förpackad i en lyxig förpackning.
T-shirten är förädlad med guldversionen av den nya logotypen. Kunderna uppmanas att ta bära tröjan på kalaset, precis som att personalen ska bära den, för att spegla en samhörighet med varandra.

– Förutom inbjudningar med post, i sociala medier och i lokalpress kommer vi även köra en radiokampanj veckan innan. Den kommer gå på Mix Megapol, NRJ och Rix FM, säger Camilla Fjordland.

Denna kickoff kallas för förfesten, sedan kommer den 12 april som är själva festen och mellan den 30 augusti och 2 september är efterfesten; la grand finale. Då checkar man in på Tanumstrand i Bohuslän, med inspirerande föreläsare, roliga aktiviteter, information om höstens nyheter och har en galakväll, givetvis med dresscode.

– När vi har firat med våra kunder förtjänar vi även att fira oss själva. Vi kommer ha lite av ett Gatsby-tema, tänk i banorna med färger i svart, vitt och guld.

Sveriges nya supermodell
New Wave Profile valde under 2017 att arbeta med Sverige nya supermodell, Roger Dupé, som även frontar den nya vår- och sommarkatalogen. Roger Dupé har bokstavligen gjort historia när han, som första svarta modell, fotades för en reklamkampanj till Rolls-Royce år 2016.

– Jag tycker det är kul att vi får vara med på det tåget. Vi kommer givetvis att fortsätta att arbeta med Roger framöver och har för avsikt att ta nya bilder inför hösten och till nästa år, säger Camilla Fjordland.

Att Roger Dupé är den stora supermodell han är idag, var ingen självklarhet. För Roger var drömmen, liksom hos många andra unga killar, en karriär som fotbollsproffs.

– Jag var i ett mellanläge. Mina kompisar hade börjat jobba och plugga. Skulle jag fortsätta med fotbollen borde jag ha varit utomlands då eller i alla fall i Allsvenskan. Det var jobbigt, hela min identitet var fotboll, säger Roger Dupé i en artikel från Nöjesguiden den 13 december 2017.

Lyckligtvis var han på rätt plats vid rätt tidpunkt. Platsen var Sergels Torg. Där sprang han in i två personer från modellagenturen Mikas, som tyckte att Rogers utseende liknades vid Tyson Beckfords, en stor internationell supermodell.
Han fick ett visitkort, ringde upp och plåtade några bilder. Nu några år senare har han förutom reklamkampanjen för Rolls-Royce, synts på de stora skyltarna på Times Square i New York, för H&M och gjort flertalet modelljobb för stora, internationella modehus.

Roger Dupé

Utmärkelser
Efter en lång och informationsrik dag på Jönköpings Hotell & Konferens, var det dags för festligheter och prisutdelningar. Här serverades smakfull mat och god dryck, samtidigt som vissa priser delades ut till deltagarna. KonPro i Vårgårda, som gick med den 1 januari 2017, blev utsedda till Årets Rockie.

– Vi är naturligtvis både stolta och glada över utnämningen. Vi har följt konceptet och använt kampanjerna, säger Jörgen Carlsson, VD för KonPro.
– Be Your Brand är ju verkligen ett mantra vi följer, var ditt varumärke helt enkelt. Vi är ju ett väldigt litet företag, men en stor organisation.

– KonPro har på kort tid anammat konceptet på ett tydligt sätt och fokuserat sin försäljning inom New Wave Profile-gruppen, vilket gör att de är en mycket värdig vinnare av priset, säger Camilla Fjordland.

New Promotion vann också en fin utmärkelse, de kammade hem Årets New Wave Profile-företag.

– Fantastiskt kul. Detta är ytterligare ett bevis på att vi jobbar rätt och följer vår plan, mot våra mål och visioner, säger Johan Östlind på New Promotion.

Några som inte var på plats, men som gjorde årets största ökning, var Dalsign i Mellerud och Bengtfors, som gick med i New Wave Profile 2016.

Kortrekord
Gåvokorten fortsätter att vara en viktig produkt.

– 2016 sålde vi inom New Wave Profile 106 000 gåvokort. Då undrade vi om vi verkligen var möjligt att sälja ännu mer. Men med facit i hand så var det givetvis fullt möjligt, med fokuserade återförsäljare och det säljstöd vi har internt på D&J, så lyckades vi även öka 2017. Ökningen blev 8% och vi sålde strax över 115 000 gåvokort, säger Camilla Fjordland.

De som sålde flest gåvokort var Meri i Östersund och Topline i Borås. Tidigare under dagen hade även Sagaform, som förvärvades av New Wave Group år 2001, lyft fram två företag som bokstavligt talat gjort jättemycket.
Broderiet i Kungsbacka var den återförsäljare som gjorde den största ökningen av Sagaform-produkter i procent, en ökning strax över 50% för hela 2017. Felestad i Löddeköpinge hade lagt flest ordrar under föregående år och mottog pris för detta. Året innan vann de priset Årets Promotionföretag på Promotiongalan och 2014 blev de utsedda till årets New Wave Profile-företag.

Text; Elmer Törnquist
Foto; Eric Windahl