Med fokus på transfer

Med fokus på transfer

Publicerad
2018-02-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Längs Europaväg 4, i dagligtal kallad E4:an, vid norra infarten till Norrköping, kan den som släpper blicken från vägen och tittar vänster, eller höger beroende på vilket håll man kommer ifrån, skymta DC100.

Men vad är DC100? Nej, det är inte District of Columbia eller beteckningen för likström, som på engelska heter direct current. Man skulle kanske kunna tro att det är distributionscentralen för hela Stadium-kedjan, som lagerhåller kläder och produkter för alla Stadium-butiker i Europa. Den som tror det, den tror rätt. För det är faktiskt här, på hela 58 000 kvm, som kedjans hjärta ligger.

iTex 1166

Bredvid ettan
På kortsidan, precis bredvid kajplats ett, finns en liten vit dörr som teamet från Screen&Marknaden kliver in genom. Egentligen finns det två vita dörrar, men vi går bara igenom den ena.
Här ligger avdelningen, eller Stadium Solutions AB som dotterbolaget heter, som trycker och förädlar alla sport- och idrottskläder, vilka de 50 av Stadiums totalt 150 butiker, som innehåller enheten Team Sales, säljer. Vi möter Peter Johansson och Henrik Åhlander, som har de två huvudrollerna på tryckeriet. Här står även Christer Kårebrand och Kenneth Selin från Clubshop, som nyligen levererat och installerat den nya transferpressen; iTex 1166 transferautomat.

– Det här är egentligen den första maskinen i Europa som installerats och vi på Clubshop är lyckliga över att hemmastaden, Norrköping, är först, säger Christer Kårebrand, delägare av Clubshop.

Detta är inte vilken tryckpress som helst heller. iTex 1166 är resultatet av samarbetet mellan iTex och Rietveld Serigrafie, som årligen kör miljontals tröjor åt bland annat stora klubbar som Barcelona.
Med andra ord är maskinen anpassad för stora ordrar, vilket passar tryckeriet på Stadium perfekt, som trycker och förädlar kläder framförallt till klubbar och föreningar i Sverige och Finland. Även i Tyskland, där det nu finns tre Stadiumbutiker, är införsäljningen påbörjad.

– Vi har avtal med drygt 1 500 klubbar i Sverige och Finland. Det är runt 30 000 lag som vi trycker åt, varje år, berättar Peter Johansson.
– Vi gör väl 1 500 000 monteringar om året på transfersidan, vilket omfattar 90% av verksamheten. Resterande är screentryck och brodyr.

Hela 90% av verksamheten ligger just på värmetransfer. Dagens material på sport- och idrottskläder samt miljökrav är en anledning. En annan är den viktiga möjligheten att kunna lagerhålla. Förutom kvalitet så är ledtider ett allt större krav från kund. Kundens årsbehov lagerförs i en lagerautomat, som är kopplad till tryckorder och som justerar lagersaldo samt fyller på med automatik.

– Vi får aldrig gå torrt, poängterar Peter och Henrik samstämmigt.

Peter Johansson, Henrik Åhlander och Kenneth Selin

Fasta tider
Inom branschen är leveranstiderna ett av de absolut vanligaste problemen, Stadium är inget undantag. Speciellt inte eftersom att butikskedjan är Sveriges största och snabbast växande sportkedja.

– Vi arbetar med fasta leveranstider, oavsett volym. Det är ju lite unikt. Det spelar ingen roll om det är 10 eller 2 000 plagg. De ska levereras på X antal bestämda dagar, berättar Peter Johansson.

Här är det verkligen fullbelagt året om och under våren, precis innan fotbollssäsongen drar igång, är det verkligen högtryck i maskineriet. Men alltid, oavsett hur många ordrar man har, ska man leverera i tid.

– Det är fullt kör från den 15 februari fram till sommaren.

Då kan den som är lite driven, har ambitionen och verkligen vill jobba, tjäna lite extra pengar. Så länge arbetstiderna följer de fackliga reglerna i alla fall, det var Peter noggrann med poängtera.

Shuttle XP 250 – hissystemet med bl a transfer

Tid är pengar
Som tryckare kan man inte ta mer betalt för att man väljer att investera i en ny tryckpress, som exempelvis denna automatsnurra. Men däremot kommer trycket att gå fortare, utan att göra avkall på kvaliteten.

– Den här nya maskinen tror vi väldigt mycket på. Den är som en genväg till att befria tiden, säger Peter.

Har man då gjort en order snabbare, har man tid att göra nästa och nästa och nästa. På så vis tjänar man in de investerade pengarna.

– På tre man kan man trycka mellan 500 och 800 plagg i timmen. En som trär på tröjan, nästa lägger på transfern och en som tar av tröjan, efter påvärmningen, berättar Christer.
– Sedan finns ju ett laserkors som efter inställning markerar så att transfern alltid hamnar på rätt ställe.

Det handlar om att våga investera i maskiner som förkortar tiden helt enkelt. Visst, det kanske verkar dyrt i början och man vill räkna på hur lång tid det tar att tjäna in tiden och pengarna igen. Fast ibland gäller det att gasa på.

– Många låter lite oroliga när de pratar om maskininvesteringar. Men de som köpt en automatmaskin och varit oroliga först, brukar ringa tillbaka efter 3-4 månader och fråga hur de kunde klarat sig utan den innan, berättar Christer.

Karusellen, som Peter Johansson beskriver den som, fungerar antingen med denna snurrprincip eller som sex stycken individuella stationer.

– Den stora fördelen är att det endast behövs en kompetent personal till denna. Vem som helst kan ju trä på och dra av en tröja, säger Peter.
– Rent trycktekniskt är det inga konstigheter; värme, tryck och tid. Det är allt som behövs.

Nu har iTex 1166 Transferautomat varit på Stadium sedan i början av december och går allt enligt planerna, är tanken att man ska investera i fler av dessa. Just nu finns det 16 stycken halvautomatiska dubbelpressar i lokalen, så några kommer företaget säkert byta ut i så fall.
Men att ta bort alla är inte aktuellt, för allt beror givetvis på hur stort jobbet är och vad som blir smidigast. Ibland är det faktiskt lättare och snabbare att göra de små ordrarna manuellt, vilket gäller för både transfer- och screentryck.

Laserkorset för exakta placeringar

Direct to screen
Försäljningsrätten för den ovannämnda maskinen har tillfallit Clubshop, som har rätten för hela den nordiska marknaden. Christer är faktiskt, sedan 30 år tillbaka, gammal kompis med Kjeld van Heijningen, ägare och VD på Rietveld Serigrafie BV i Nederländerna.
En annan nyhet som Clubshop har är Freestyler DTS, eller direct to screen som det heter. Varvid den första installerades hos Pecon Print i Borås.

– De är jättenöjda med den, berättar Christer stolt.

Det är en smidig lösning med en enkel beskrivning; istället för att göra filmer som man belyser i ramen, skriver maskinen ut toner direkt på emulsionen i ramen, från datorfiler.
Intresset för Freestyler är stort. Clubshop förväntar sig att många intressenter kommer förbi deras lokaler på Orangerigatan 2 i Norrköping.

31 år senare
I år är det 31 år sedan bröderna Ulf och Bo Eklöf öppnade den första Stadium-butiken på Sergelgatan i Stockholm. Detta efter att Ulf Eklöf från år 1977 drev en sportbutik i gallerian Spiralen i Norrköping.
Utvecklingen har gått åt rätt håll sedan dess, moderbolaget Stadium Aktiebolag omsatte år 2016 nästan 5,5 miljarder kronor och sysselsatte närmare 3 000 anställda. Idag är det Ulfs son Karl som är VD och man har butiker i Sverige, Finland och Tyskland. Mellan år 2000 och 2016 hade man även butiker i Danmark, men dessa togs över av den danska kedjan Sport 24.

– Men för att ta en lång historia kort; från början vände sig alla Stadiumbutiker, som hade en enhet som hette Team Sales, till sin lokala tryckare, vilket ledde till olika kvalitet, olika priser och olika ledtider, berättar Peter Johansson.

Därför togs beslutet att samordna allt detta i ett tryckeri, som ligger vägg i vägg med centrallagret.

– Den korta affärsidén av vår affärsidé är alltså att vi har lager med kläder här, som vi trycker och förädlar och som sedan skickas till butik, där föreningen kan hämta ut dem.

Innan vi lämnar Stadium för den här gången, kliver Jörgen Jarl in där vi sitter. Jörgen Jarl har varit med nästan från starten, en trogen medarbetare i 28 år nu. Han berättar om vilken skillnad det är nu jämfört med då och hur han jagade busfröet Karl Eklöf, nuvarande VD, som barnvakt när nya butiker etablerades.

Christer Kårebrand


Text – Elmer Törnquist
Foto – Eric Windahl