PSI Sustainability Award

PSI Sustainability Award

Publicerad
2018-01-31
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Den 8 september hade jag förmånen att få närvara vid prisutdelningen av PSI Sustainability Award i Wiesbaden, Tyskland. Det var en föreställning väl i klass med Promotion Galan, på Berns i januari i år.
Det delades ut 7 olika priser, alla med hänvisning till företagens miljöarbete. Jag måste säga att jag blev imponerad, av hur långt de har kommit, vilket fantastiskt arbete de gjort i sina företag. Inte bara att uppnå sk anständighetsnivåer, de var långt över med god marginal.

Det fanns bara ett svenskt företag nominerat; Taylor Konfektion i Borås var nominerade i miljöproduktklassen, med sin kostym som till stora delar är tillverkad av återvunnet material. Nu vann inte Taylor Konfektion något pris, men kostymen fick ändå utmärkelsen Recomended Product.
Taylor ska vara stolta över att ha slagit sig in bland dessa stora giganter i branschen. Bra jobbat Taylor.

Vid den påföljande middagen fick jag sitta vid honnörsbordet och fick där tillfälle att prata med prisdeltagarna; bl a Marc Rugi, president och General Manager på Bic, som vann i ekonomiklassen.
De har tagit hem all tillverkning till Europa, närmare bestämt till Frankrike och Spanien. Han säger att arbetskraften fortfarande är billigare i Asien, men med alla kringkostnader som det drar med sig att producera så långt bort, går det att producera i Europa till samma peng. När man har produktionen hemma har man mycket bättre koll på alla delar i produktionen också.
Resultatet blir hållbara produkter. Ett fantastiskt arbete av Bic.

Marcus Sperber, ägare av Elasto Form, berättade att de är tvungna att ligga högt över alla mininormer, då dessa ändras kontinuerligt och ligger man på gränsen, med bara nästippen över, så kan man väldigt snabbt hamna under gränsen. Det blir stressigt att korrigera.
Han berättade vidare att hans företag och dess olika tillverkningsfabriker i Tyskland, Tjeckien och Kina utsätts för ca 30 revisioner årligen, av slutkunderna. Coca-Cola, McDonalds och Nestlé har alla egna revisionsteam, som gör både annonserade och oannonserade besök. Därför måste de alltid vara på tå.

Ralf Osten, CEO på PF Concept, berättade att det är ÅF i framförallt Tyskland och Frankrike som satt press på dem som leverantörer. Den pressen kommer från slutkund.
PF vill vända på steken, leverantörerna måste gå först, sätt press på ÅF att bara sälja schysta produkter. ÅF måste sätta press på slutkund att bara köpa schysta produkter. För detta sätt att tänka fick PF pris för bästa initiativ.

Nu med 2 veckors perspektiv på allt jag fått till mig och upplevde, så kommer tanken osökt till mig; Är vi i Sverige frånåkta, har vi hamnat på efterkälken?
Det känns som att Europa håller på att segla iväg och vi sitter kvar på den smutsiga bakgården.
Jag vet att det finns undantag, som de 2 senaste årens miljöpristagare i Sverige; AD Company och New Wave, samt numera Taylor Konfektion. Det finns säkert fler, men ni är i alla fall väldigt anonyma.

Kollegor till mig berättade att i vart fall i Tyskland och England har leverantörernas organisationer en-dagars eller två-dagars konferenser varje år, med sina medlemmar där man går igenom kommande förändringar gällande; miljöregler, CSR, lagar och mer.
Det heta just nu i dessa organisationer, GWW Tyskland och Promota England, är den kommande persondatalagen, som de alla har personer med i sina kundregister.
De har en helt annan dimension på det vi kallar produktansvar, inte bara Repaavgift eller avgift till El-kretsen. Här har PWA ett ansvar att axla.

Kjell Harbom
VD SBPR