Från ett annat perspektiv

Från ett annat perspektiv

Publicerad
2018-01-05
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Empack 2017 var stort; hela Kistamässan var nästintill överfylld med företag inom förpacknings-, logistik- och transportbranscherna och besöksantalet uppgick till närmare 3 770 personer. Men från perspektivet, av en branschtidning som endast snuddar vid branscherna som nämndes, fanns det ändå att hämta.

Fredrik Reinfeldt öppnade den första mässdagen, med att bjuda in till frukost och tal på Empack-scenen. På en annan scen talade flera av vinnarna från Pentawards 2017. Totalt sett fanns tre scener, med fokus på respektive bransch.

– När Fredrik Reinfeldt öppnade upp första mässdagen med runt 300 åhörare på Empack, kände jag direkt att vi kommer lyckas med en bra mässa, säger Emelie Törn, projektledare på Easyfairs.
– Att dessutom Pentawards mottogs med stor nyfikenhet och intresse visar att vi lyckats föra branschen framåt.

Pentawards är en prestigefylld tävling inom förpackningsdesign, som kan liknas vid Oscarsgalan inom filmindustrin. Detta var första gången vinnarbidrag blivit uppvisade i Norden. Pentawards hölls den 23 september i Barcelona, Spanien.

Några snabba från gångarna
Givetvis var de absolut största på plats; Antalis, BillerudKorsnäs, DS Smith, Göteborgstryckeriet, Kartongbolaget, Nordvalls, Stora Enso och många därtill. Även tryckeriet som trycker vår tidning fanns representerade; Åtta45.
Totalt sett var det över 200 utställare, från hela världen.

Som generalagent av Polyprints DTG-skrivare, stod Absurd Ideas i monter B:01 med en bl a TexJet.

– Vi tänkte att den kunde vara ett kul inslag att ha med sig till en sådan här mässa, säger Daniel Pettersson.
– Den riktar sig mer mot företag, som behöver en liten maskin för att trycka egna T-shirts och tygväskor, eller hemliga prototyper.

Polyprint, som startade år 1976, spelade en stor roll i utvecklingen av screentryck i norra Grekland. Men sedan slutet av 90-talet har Polyprint satsat helhjärtat på digitala textiltryck.
Självklart hade Absurd Ideas mer än så i montern, stort fokus låg fortfarande på etikettskrivarna från Epson, som skriver tåliga och motståndskraftiga färgetiketter.

I ett led för att ge fängelsekunderna en bättre vistelse, under tiden på kåken, driver Kriminalvården programmet Krimprod. Det är en del av arbetet för att minska återfallen, i de kriminella banorna.
Yrkeskunniga hjälper de intagna på de olika anläggningarna i Sverige, på exempelvis Kumlaanstalten finns bl a modern utrustning för termotransfertryck. På Täbyanstaltens syateljé återfinns en gedigen arbetsplats, för att sy upp gardiner, kuddar, mössor och mycket mer. Antingen med eller utan tryck.

Kartongbolaget tog till sig att trycka personifierade lakritslådor till föreläsarna, givetvis tryckta med HP Indigo 30 000 för att ge varje låda ett unikt mönster.

De största inom branscherna, kommer säkerligen bli rapporterade om i åtskilliga andra tidningar. Därför är det tur att Screen&Marknaden istället lyckades tala med några av de små start up-bolagen, som stod rakryggade vid sina montrar i mitten av mässhallarna. Deras produkter är innovativa och smarta hjälpmedel, som kan komma att lösa några av framtidens problem.
Vem vet, ge det några år och dessa kan vara nästa bjässar. De som har marknaden i ett järngrepp.

För en snyggare front
Gualiti AB har det som löser problemen för handlare och produkten heter Frontsoldaten. En problemlösare som egentligen är ganska självklar, när man tänker efter.
Butiker som inte är välsorterade, med snyggt framställda varor både kan upplevas och upplevs som mindre seriösa. Därför ägnar personalen många timmar åt att, som det heter inom varuhandeln, fronta varje dag.

– Om en anställd använder, låt säga, 1 minut åt att fronta några produkter på hyllan kostar det ca 4 kronor, säger Pekka Gustafsson, delägare och VD på Gualiti AB.
– Med Frontsoldaten skulle samma jobb bara ta drygt 15 sekunder.

Pekka Gustafsson

Det handlar om en liten modul, som består av en vikt wellpappsvinge med dragflärp, som man sätter in i sekundärförpackningen, den de förpackade varorna står i på hyllan, innan man fyller den med varor. Wellpappsvingen har som en liten platta längst bak, som håller upp produkterna så de inte välter.
Dragflärpen, som ligger under konsumentprodukterna, sticker ut i förpackningens framkant. Denna drivs enkelt av vartefter man frontar. Helt plötsligt är exponeringen maxad igen.
Det blir inte bara en tids- och kostnadsbesparing, det löser även de estetiska och ergonomiska problemen.

– Istället för att stå i konstiga ställningar och plocka fram vara för vara, drar man i flärpen, river av och sedan ser hyllan välfylld ut igen, säger Pekka Gustafsson.

Det var arbetskamraten Leif Steén som kom på idén till Frontsoldaten, när han och Pekka arbetade tillsammans på Markus Reklambyrå i Linköping. Då lanserades den första prototypen till en specialdisplay, med kakor från Godbiten Konditori AB i Åstorp.
Frontsoldaten är givetvis även en långsiktigt hållbar lösning, 100% tillverkad i wellpapp.



Ompackad
Plast och kartonger slängs i stora mängder, när man exempelvis beställt kläder från internet. Det blir skräp som tar upp mycket plats hemma i soptunnan och tyvärr även en negativ miljöpåverkan.
Om man istället återanvände förpackningen, genom att skicka tillbaka den, skulle det bli mindre sopor hemma och på soptippen. Det finska företaget Repack har tagit fram en gul förpackning, gjord på 100% återvunnen polypen, gjord för att återanvändas som fraktemballage.

– Vi växer väldigt mycket på speciellt de tyska och holländska marknaderna, men vi tror att Sverige kan vara redo för detta nu också, säger Juha Mäkelä, grundare och designer på Repac.
– Vi har ingen agent i Sverige än, med Filippa K använder våra förpackningar och är väldigt nöjda. Mycket positiv feedback från kunderna.

Den gula transportförpackningen är tänkt att kunna återanvändas minst 20 gånger och 75% av alla påsar återlämnas. I grannlandet Finland är det många företag inom e-handeln som använder dessa, förutom alla från modehandeln hittar vi även apotek och skäggvård. Det visar på bredden i detta. Hur ser det ut nästa år? Dyker det upp gula emballage i uthämtningsdisken på Posten, i större utsträckning?
Sedan 2014 har Repack vunnit ett antal priser och utmärkelser; Fennia Prize 2014, Green Alley Award 2014, Design Intelligence Award 2017 och nu senast Nordiska rådets miljöpris 2017.

Nästa gång Empack arrangeras på Kistamässan, är 2-3 oktober 2019.

Text/Foto – Elmer Törnquist